От і дочекалися автолюбителі жорсткішої відповідальності за порушення Правил дорожнього руху. Корективи ПДР починають діяти з 17 листопада. У чому різниця? Штрафи зросли майже вдесятеро, збільшилися терміни позбавлення права на керування транспортним засобом, уведено нові різновиди адмінстягнень (громадські роботи й адміністративний арешт). Є й інші «приємні дрібнички».
Частина автомобілістів підтримує жорсткість відповідальності — менше порушуватимуть. Проте, з огляду на вітчизняні реалії, прямого зв’язку між кількістю порушень і розміром штрафних санкцій немає. Невідворотність покарання (а не розмір штрафу) за порушення правил — ось що зможе зменшити кількість порушень.
Напевно автомобілісти зацікавляться новацією, яка передбачає не тільки фотофіксацію порушень ПДР, а й введення з її допомогою відповідальності власників транспортних засобів. Ця відповідальність уводиться ст. 14-1 Кодексу про адміністративні правопорушення України (КоАП). Стаття перед-
бачає, що до адміністративної відповідальності за порушення ПДР, зафіксовані в автоматичному режимі спеціальними засобами, що працюють у режимі фото- або відеозйомки, притягуються власники або співвласники транспортних засобів. Нюанс полягає в тому, що багато транспортних засобів є власністю юридичних осіб. Тоді як КоАП відповідальності юридичних осіб не перед-
бачає.
Очевидне розширення повноважень співробітників ДАІ. Стягування штрафів і визначення порушення на місці (раніше провину визначав суд) насправді не дуже розвантажать суди. Річ у тім, що за багато порушень у разі їх повторення передбачається міра покарання у вигляді вилучення прав на тривалий термін. Отже, щоб «випадково» не вчинити повторне порушення, водії змушені будуть оскаржити дії ДАІ в суді (до речі, робити це треба в десятиденний термін).
При складанні адмінпротоколу вводиться вилучення водійського посвідчення (у разі, якщо передбачене адмінстягнення у вигляді позбавлення прав керування) на термін, протягом якого може бути накладене адмінстягнення. Коли справу розглядає суд, термін збільшується з двох до
трьох місяців. Через три місяці, якщо суд не відбувся або справу не розглянуто, то посвідчення мають повернути автоматично.
Порушення правил паркування, як і раніше, не входить до переліку випадків, коли припустиме вилучення транспортного засобу (глядіть, евакуаторники!). А для того, щоб обвинуватити водія у створенні аварійної обстановки, потрібна наявність показань свідків (потерпілих від створення аварійної обстановки) або доказів, зібраних технічними засобами (відеоспостереженням).
Ось неповний список інших змін у правилах руху:
1. Узаконено «зелену стрілку», яку встановлюють на рівні червоного сигналу світлофора і яка дозволяє рух при заборонному сигналі за умови надання переваги іншим учасникам руху.
2. Пішоходи в темну пору доби і за недостатньої видимості при русі проїзною частиною дороги або узбіччям зобов’язані виділити себе й, по змозі, мати на собі світловідбивні елементи.
3. Водії і пасажири мопедів зобов’язані бути в шоломах.
4. Описані в правилах «лежачі поліцейські» — пристрої примусового зниження швидкості транспортних засобів.
5. Змінено правила перевезення груп дітей: швидкість руху не більш ніж 80 км/год., обов’язковий інструктаж дітей і супроводжуючих осіб, досвід водія не менш ніж п’ять років.
Коментар до нових ПДД
Євген Кравець, начальник відділу зв’язків із громадськістю УДАІ м. Києва, підполковник міліції:
— Державтоінспекція позитивно оцінює зміни в законі. Суспільство психологічно вже змінило своє ставлення до ПДР, і, як свідчить статистика ДТП, помітне зниження основних показників як щодо смертей, так і щодо поранень людей у дорожньо-транспортних пригодах. Потенційне навантаження на суди, пов’язане з оскарженням рішень інспектора про правопорушення, — демократична практика. Найімовірніше, суди будуть розвантажені, адже майже 80% правопорушень розглядатимуться ДАІ. У компетенції судів — порушення, котрі передбачають позбавлення прав, адміністративний арешт, громадські роботи.
Наявність поліса обов’язкового страхування автогромадянської відповідальності (ОСАГВ) — обов’язкова, але перевірятимуть його під час обґрунтованої зупинки ТЗ: у зв’язку з порушенням правил ДР, ДТП, при проходженні технічного огляду або реєстрації ТЗ. Щодо широкої «вилки» (425—850 грн.) штрафу за відсутність документів — на час набрання чинності законом буде готова інструкція для інспекторів ДАІ.
Великі надії покладає автоінспекція на автоматичні засоби контролю дорожнього руху. Інформація з відеокамер перебуватиме на центральному сервері й опрацьовуватиметься в автоматичному режимі: визначення порушення, номерного знака, роздрукування постанови на власника ТЗ. Таким чином максимально виключається людський чинник.
Спочатку буде непросто, тому ДАІ вводить багатоканальний телефон для вирішення спірних питань. Телефонні дзвінки (крім анонімних) реєструватимуться, з усіх питань проводитимуться розслідування. Телефон довіри департаменту ДАІ МВС України — 272-46-59, ДАІ Києва — 483-70-64.