Літом усіх охоплює пристрасть до подорожей, причому в одному напрямку — до теплих морів. Ось тут і стає спекотно на рейках, причому рік у рік дедалі спекотніше. Скажімо, нинішнього року послугами поїздів далекого прямування «Укрзалізниці» лише за три літніх місяці скористалося близько 34 млн. пасажирів. Це майже на півмільйона більше, ніж за такий самий період часу минулого року. Отже, народ став багатшим і може дозволити собі провести відпустку вже не на рідній грядці, а біля теплого синього моря. А «Укрзалізниця» в змозі допомогти йому це зробити: на літній період склади вже курсуючих поїздів поповнено майже 1000 цілком комфортабельних вагонів, які, звісно, треба було десь узяти — капітально відремонтувати або ж побудувати нові.
Причому нинішні вимоги до сервісу вже не передбачають, як раніше, використання вагонів із так званого літнього резерву, що просто означало напіврозбиті вагони без шибок, кондиціонерів, а іноді з дуже сумнівними вигодами. Тепер кожен вагон — це правило «Укрзалізниця» встановила для себе сама — повинен відповідати європейському стандарту комфорту і безпеки. У чому міг на власні очі переконатися кожен із багатьох мільйонів клієнтів залізниць України.
Проте не лише забезпеченням комфорту зайняті залізничники. Нинішнього року «Укрзалізниці» доводилося виконувати і складніші соціальні замовлення. Спорядити й відправити передбачений багаторічними графіками поїзд — непросто, але вже певною мірою звично. Тут задіяні відпрацьовані роками механізми, і успіх кожного рейсу залежить виключно від сумлінності його організаторів. Зовсім інша річ — рейси спеціального призначення. Їх не передбачено графіками руху, під них не виділено вагони та обслуговуючий персонал, виникає певна напруга на базах екіпірування. Проте організація таких поїздів — свідчення подальшого руху «Укрзалізниці» до світових стандартів.
У такій ситуації залізничники починають самі шукати потенційного пасажира, не обмежуючись тими, хто звернеться до залізничних кас, як це було заведено десятиріччями, відмовляючись від відомчої чванливості і роблять крок назустріч реальним споживачам. Як приклад можна навести чітко організоване перевезення та інше забезпечення світового конгресу свідків Єгови. Для їх обслуговування було сформовано 10 спеціальних поїздів, комфортабельними вагонами яких скористалося близько десяти тисяч учасників міжнародного релігійного форуму.
Вшанувала «Укрзалізниця» й іншу категорію «віруючих», організувавши п’ять спеціальних поїздів Донецьк—Москва і назад, давши можливість майже п’яти тисячам наших уболівальників побувати на матчі улюбленої команди. Усього ж організація таких «чартерних» рейсів принесла «Укрзалізниці» додатково більш ніж півтора мільйона гривень, яких могло б і не бути.
Міцно ввійшли у практику залізничних перевезень так звані дитячі поїзди, а уважне ставлення до юних громадян України стало повсякденною турботою залізничників. З 2000 року до сьогодні перевезено понад 10 млн. дітей віком до 16 років. Причому практично безплатно: сума перевезень — 116 млн. гривень — свідчить про величину благодійної допомоги. Як правило, безоплатними пасажирами залізниць країни ставали діти-сироти, інваліди практично всіх категорій, діти, які постраждали в результаті аварії на ЧАЕС. Однак уже нинішнього року список гостей «Укрзалізниці» поширився і на дітей військових та працівників правоохоронних органів, котрі загинули під час виконання службових обов’язків, а також на дітей загиблих шахтарів. У період зимових канікул безплатними пасажирами стають усі школярі до 17-річного віку. Звісно, ці витрати обчислюються в цілком конвертованій валюті. Та як прорахувати економічний ефект від щасливих дитячих усмішок? Адже ця подорож до Києва залишиться в пам’яті багатьох дітей на все життя.
Крим — найгарячіша зона на залізничній карті країни. Кримчани спочатку приймають гостей півострова, а потім відправляють їх до місць постійного проживання. Статистика кількості відпочивальників на півострові, нарівні з іншими, користується й залізничними зведеннями. А свідчать вони про те, що лише залізницею нинішнього року сюди прибуло понад півтора мільйона, і не тільки українців.
Погодьтеся, для багатьох іноземців залізниця стає своєрідною візитною карткою України. Відповідальність за своєчасне відправлення лягає на працівників Кримської дирекції із залізничних перевезень. У період із 10 по 28 серпня тут було призначено додатково майже 50 пар поїздів у різних напрямках, із котрих 31 — тільки на Київ. Зрозуміло, що самостійно кримчанам із таким завданням не впоратися, тому на допомогу прийшли соратники по залізничному цеху. Так, майже 20 рейсів організувала Придніпровська залізниця, 13 — Південно-Західна, 11— Донецька. Для організації цих рейсів додатково вишукали майже 700 вагонів. І, як уже зазначалося, розбиті вікна й поламані полиці у вагонах тут не проходили.
Однак подати вагони — це тільки половина справи. Важливо — забезпечити людей, як зараз заведено говорити, легітимним правом на залізничне перевезення, а простіше — продати квитки. Причому так, щоб наші співвітчизники не зіпсували собі відпочинок, вистоюючи у кілометрових чергах. Тому додатково до 130 кас, які вже працюють на півострові, було відкрито ще 33. Великої популярності зажила мережа пересувних кас, що курсують по Чорноморському узбережжі між Ялтою, Алуштою, Євпаторією, Феодосією та Керчю. Погодьтеся, нашій людині, котра отримує особливе задоволення від порушення всіляких правил, невимовно приємно було стати в чергу по квитки на зворотну дорогу прямо в купальнику, не відходячи далеко від лінії прибою. Усього таких мікроавтобусів із заповітним віконцем по Чорноморському узбережжі нинішнього року курсувало вже сім.
Гаряче літо-03 закінчилося. Тепер у холодку можна підбити підсумки, але не заспокоїтися. Наступне буде не менш спекотним...