ЗА «БІЛЛОЮ» ПОЧАЛА ЗАВОЙОВУВАТИ УКРАЇНСЬКИЙ РИНОК ЩЕ ОДНА ІНОЗЕМНА МЕРЕЖА — SPAR
В травні у Києві відкрився перший в Україні супермаркет голландської мережі SPAR. Аналітики вважають, що прихід в Україну найбільшої у світі мережі супермаркетів стане початком масової експансії на наш ринок крупних європейських мереж, якої очікували ще з минулого року. В цьому випадку вітчизняна роздрібна торгівля за кілька років може невпізнанно змінитися, як це вже сталося у наших західних сусідів.
Нещодавно на українському роздрібному ринку з’явився новий гравець —найбільша у світі роздрібна мережа SPAR, котра налічує понад 17 тис. супермаркетів у 31 країні. В січні минулого року компанія SPAR International створила в Україні розподільчий центр — своєрідну оптову базу, що закуповує товар у виробників чи імпортерів і постачає в супермаркети мережі. Тоді пішли чутки, що от-от відкриються 4 супермаркети під вивіскою SPAR. Однак розподільчий центр працював з магазином cash&carry Center, а перший супермаркет відчинив двері для покупців лише в травні нинішнього року.
Однак фахівці побоюються швидкої експансії мережі в Україні. Адже, на відміну від усіх інших провідних європейських мереж, SPAR працює за принципом франчайзингу. Отже, для того, щоб з’явився новий магазин, компанії SPAR International, непотрібно будувати приміщення, закуповувати обладнання. Голландцям достатньо знайти охочого торгувати під їхньою маркою, який би погодився на умови франчайзингу. Останні виглядають теж незвично для українського ринку: жодних відрахувань за використання торгової марки не передбачається. Натомість власник магазину, що входить до мережі, повинен не менше 60% асортименту товарів купувати в розподільчих центрах компанії SPAR International, а також закуповувати через компанію торгове обладнання. Купуючи обладнання і товари відразу для десятків, сотень і тисяч магазинів, материнська компанія отримує від виробників вагомі знижки, і живе за рахунок посередницьких операцій. І в країнах, де до мережі входять сотні чи навіть тисячі магазинів, компанія навіть «ділиться» отриманою знижкою з магазинами, що вигідно власникам останніх.
Власники магазинів, що входять до мережі, безкоштовно отримують «під ключ» від SPAR International один з чотирьох напрацьованих десятиліттями «форматів» — «рецептів» формування асортименту, цінової політики, організації торгівлі залежно від групи покупців, на яку спрямований магазин. Також безкоштовно виконується проект магазину.
Прихід мережі на український ринок деякі аналітики вважають знаковою подією, яка покладе початок масовій експансії західних мереж супермаркетів в Україну. Ще минулої осені Олег Войцеховський, російський експерт Європейського інституту торгівлі (громадська організація, що об’єднує провідні німецькі роздрібні мережі), на насущне запитання про експансію росіян в Україну відповів: «Прихід в Україну російських мереж малоймовірний. Зате можливий вихід на український ринок західних мереж». А вітчизняні фахівці в цій сфері ще з минулого року чекають виходу на наш ринок Metro — німецької мережі магазинів типу «сash&сarry».
Деякі фахівці вважають, що початок масового освоєння ринку провідними західними мережами стане початком кінця дрібних торгових точок, що належать вітчизняним підприємцям. Як аргумент вони приводять приклад Польщі. В кінці 80-х там, як гриби після дощу, виникали базари і маленькі крамнички. Але в 1992 році в країні відкрили свої перші супермаркети кілька найбільших європейських, переважно німецьких мереж. Торік на великі західні мережі припадало вже 55% роздрібного товарообігу.
«Міжнародні мережі тіснять конкурентів завдяки накопиченому десятиріччями досвіду, який дозволяє організовувати торгівлю з мінімальними затратами», — говорить Ігор Малашенко, директор з розвитку бізнесу фірми «Новий проект», одного з найбільших в Україні постачальників торгового обладнання. Ефективність транснаціональних мереж базується не тільки на знижках, які надають виробники товарів чи торгового обладнання. Суттєвою конкурентною перевагою є організація торгівлі за схемою самообслуговування. Адже якщо стелажі з товарами займають майже всю площу магазину, то ефективність її використання зростає в кілька разів. Так само зменшується час на обслуговування одного покупця, а, відтак, зростає пропускна спроможність закладу. Неабияку роль відіграє й психологічний фактор: покупець може впритул роздивитися товар, прочитати етикетку, взяти його в руки. А, як помітили працівники супермаркетів, якщо товар взяли в руки, то повертають його на полицю дуже рідко. Тож рентабельність продуктового магазину після переходу на систему самообслуговування, за даними російських рітейлерів, зростає інколи в 5 разів.
Саме перехід на самообслуговування, на нові формати може допомогти вітчизняним рітейлерам витримати конкуренцію з боку транснаціональних мереж, як це вдається провідним місцевим мережам у Росії та Литві. «Після приходу SPAR, а за нею й інших мереж роздрібна торгівля в цілому стане цивілізованішою», — говорить Ігор Малашенко. Конкуренція просто змусить вітчизняних підприємців робити свої супермаркети зручнішими і приємнішими для покупця. І якщо це їм вдасться, то загроза транснаціональних мереж для нашого ринку не така вже й суттєва. А для цього, як радять фахівці з магазинобудування фірми «Новий проект», торговцям потрібно зрозуміти, на яку категорію покупців орієнтуватися і потім, організовуючи магазин, враховувати не тільки рівень їхніх доходів, а й стиль їхнього життя.
Деякі вітчизняні фірми вже виправляють свої помилки. Наприклад, компанія Fozzy спочатку відкрила «гіпермаркет» у Вишневому (передмістя Києва), який лише дратував незаможного покупця низькими цінами, але був недоступний через те, що поїздка туди й назад на транспорті займала півдня, а забезпеченого — дратував пошарпаними полицями і не надто широким вибором. Через рік фірма почала розгортати «Сільпо» — мережу гарних, акуратних супермаркетів, розташованих на масивах, в місцях перетину маршрутів громадського транспорту і завдяки цьому ближчих масовому покупцеві. Тож вітчизняні підприємці цілком зможуть змагатися з транснаціональними мережами за гаманець українського покупця, якщо зможуть перейняти їхній досвід.