Дивна закономірність реформ в Україні: нові види законного відбирання грошей у громадян упроваджуються стрімко, а проекти, які передбачають скасування найодіозніших поборів та дерегуляцію, страх як буксують. Влада переставляє керівні кадри, але методи чиновницької капіталізації своїх посад залишаються незмінними. Засідання Кабміну від 28 березня показало, що уряд поки що не спроможний виконати свої власні постанови та указ президента про скасування найкорумпованіших схем грабежу українців - ліквідації бланків суворої звітності з голограмами «ЄДАПС» та платних адміністративних послуг через підприємства.
Третього березня цього року президент В.Янукович підписав указ про скасування голографічного захисту на документах. DT.UA багато писало про те, як багато років корумповані українські чиновники плодили сотні видів різноманітних бланків суворої звітності з голограмою, на які держава і громадяни змушені були витрачати мільярди гривень на рік. А велика частина доходів від цього узаконеного грабежу осідала на рахунках однієї приватної компанії - консорціуму «ЄДАПС». Тільки цього року й тільки МВС уклало контракт на закупівлю в «ЄДАПС» документів на суму 1 млрд. грн. А якби замовлення не потребувало друку голограм і виконувалося на державному підприємстві, воно могло би обійтися приблизно в сім разів дешевше. Абсурд у тому, що в наше комп’ютерне століття голограма на документі жодного серйозного захисту не забезпечує - її надто легко підробити, і наші чиновники ліплять голограми на бланки для штучного завищення вартості документів. Спритність рук «ЄДАПС» полягає в тому, що він за дорого продає державі те, без чого можна чудово обійтися. Тому здавалося, що указ Януковича все-таки зламає цю схему і зупинить побори. Проте сьогодні, як і раніше, документи з голограмами використовуються всіма відомствами. Для їх скасування необхідні рішення органів виконавчої влади, які видають і продають дані види документів. У рамках дерегуляції Держкомпідприємництва пропонував скоротити кількість бланків суворої звітності до мінімуму - паспорти тощо, прибрати голограми, знизити ціну документів для громадян до рівня собівартості. Очевидно, що державі треба не просто скоротити голограми, а в принципі зняти з людей обов’язок платити будь-які суми за непотрібні папери.
Проте на засіданні Кабміну заступник міністра фінансів Ю.Шевченко представив проект постанови КМ про затвердження переліку бланків цінних паперів і документів суворої звітності, який потрапив до рук DT.UA і викликав наш неабиякий подив. Насамперед дивно, що постанова стосується не всіх органів центральної влади, а лише шести міністерств - аграрної політики, закордонних справ, освіти, охорони здоров’я, оборони та соціальної політики. Проте документи суворої звітності випускаються, зрозуміло, й іншими структурами уряду. Складається враження, що Мінфін навмисно «забув» узгодити питання бланків з міністерствами інфраструктури та економіки, щоб не довелося демонструвати проект постанови запеклим противникам «ЄДАПС» - Б.Колеснікову і М.Бродському.
Проектом передбачається скорочення переліку бланків суворої звітності - з 453 до ...350! Очевидно, що це не є істотним і аж ніяк не достатнім скороченням кількості бланків. Немає жодного обгрунтування - навіщо ж державі така широка номенклатура документів, багато з яких можна легко й безболісно уніфікувати. А до самого списку бланків слід висловити великі претензії. Зробимо стислий екскурс цим царством документотворчості. Ну, наприклад, до списку включено такі види документів: паперовий абонементний талон на паркування в м. Києві; пластиковий абонементний талон на паркування в м. Києві. Паркувальні талони інших міст та областей України в переліку відсутні. Запитання: чого це Мінфін регламентує порядок оформлення паркування саме в Києві? По-перше, це компетенція місцевої влади. По-друге, якщо Мінфін вирішив узяти в свої руки контроль за паркувальними грошима, то логічно регламентувати це в усіх містах України.
Перелічимо найбільш дивні види документів суворої звітності, необхідність існування яких викликає сумнів.
Акти приймання-передачі машин і приймання-передачі транспортного засобу можна якщо не скасувати, то вже точно уніфікувати.
Акредитаційний сертифікат установи охорони здоров’я та атестат акредитації спеціальної лабораторії діагностики СНІД. Навіщо ці папери оформляти у вигляді спеціальних бланків, якщо робота таких структур і без того регламентована безліччю ліцензій і дозволів? Перевірка якості роботи медичних установ не потребує додаткових паперів.
В Україні існує п’ять видів атестатів - доцента, професора, старшого наукового працівника, про повну середню освіту для срібних і для золотих медалістів. Чомусь науковим працівникам і молодшим науковим працівникам атестати не потрібні, а старшим науковим працівникам вони необхідні саме у вигляді документа суворої звітності. Навіщо? Однаково інформація про наукові ступені знаходиться в архівах установ, і всі ці атестати можна робити без будь-якої участі держави.
У списку також значиться квиток державної лотереї. Проте державних лотерей в Україні поки що немає.
Навіщо потрібні квитково-облікові листки форм для маршрутного транспорту? Як форма контролю ці листки неефективні, простіше залишити це питання на розсуд керівництва автотранспортного підприємства.
Бланк документа суворої звітності для видачі документів суворої звітності на право здійснення авіаційної діяльності. Документ для видачі документів! Чергова бюрократична знахідка - і без того є реєстри відповідного відомства.
Передбачено чотири види дипломів бакалавра. 12 видів дипломів спеціалістів і молодших спеціалістів.
Окремо існують два види дипломів докторів наук і докторів філософії. Чотири види дипломів кваліфікованого працівника. До всіх видів дипломів є кілька видів бланків довідок для дипломів.
Держава видає два види квитанцій на право користування комплектом постільних речей. П’ять видів талонів на право отримання проїзних квитків зі знижкою.
Україна видає п’ять видів паспортів: громадянський, закордонний, великої рогатої худоби, осла-мула-лошака і паспорт коня. Логічно було б деякі з видів цих паспортів принаймні уніфікувати...
Мінфін зберігає дев’ять різних видів бланків для ліцензійної діяльності. Два види акцизних марок.
Окремо існують документи, які підтверджують особу одержувача пільг, і окремо - документи, котрі підтверджують право одержувача пільг на одержання пільг, наприклад на проїзд. Є окремі посвідчення для батьків загиблого шахтаря, дітей загиблого шахтаря і членів сім’ї загиблого шахтаря. Окрім військових документів, які засвідчують звання, є посвідчення генерала (адмірала) і посвідчення офіцера.
Окремо є посвідчення «Ветеран військової служби», «Ветеран праці» і чомусь - «Ветеран державної служби спецзв’язку захисту інформації». Випускаються три різні види посвідчень для трактористів-машиністів і окремо - талон попереджень до посвідчення тракториста-машиніста. Вісім видів посвідчень ліквідаторів Чорнобильської аварії. Дев’ять видів проїзних документів. Три форми обліку проїзних документів.
За даними DT.UA, прем’єр-міністр М.Азаров на засіданні Кабміну 28 березня вимагав від Мінфіну подати новий проект постанови і скоротити кількість бланків суворої звітності всього до 10-15. А поки що ця система працює. І її модернізація потребує не тільки боротьби з корупційною голографічною аферою, а й перегляду логістики та процесу управлінських рішень у рамках всього держапарату.
Уся ця колосальна бюрократична махина потребує не лише витрат на випуск цих різноманітних документів, а й величезних працезатрат держапарату з архівування, видачі та обліку незліченних паперів. Це паперове море мало якусь логіку в радянські часи в командно-адміністративній державі, підготовленій до загальної мобілізації на випадок війни, розриву всіх ліній зв’язку і втрати центрів управління. Проте зберігання такої дозвільної системи в Україні не має жодного сенсу. 95% документів суворої звітності можуть бути легко і безболісно скасовані державою, а процеси, які вони регламентували, може й повинен вирішувати електронний документообіг та електронні засоби зв’язку. Доки уряд не створить єдиної державної системи документообігу, електронних архівів і єдиної системи електронних ключів для роботи, витрати держави на дорогі бланки викорінити не вдасться. Усунення мільйонів документів вартістю до 100 гривень кожен дозволить заощадити державі і суспільству до 8 млрд. грн. на рік, що дозволить миттєво здійснити будь-які реформи з упровадження електронного документообігу, видачі ключів усім громадянам та організаціям і провести всі необхідні комунікації. Щодня, коли ми платимо за численні паперові документи, ми показуємо: держава не має стратегії модернізації, у XXI столітті мислить і управляється за радянськими лекалами.
На засіданні Кабміну було розглянуто інформацію, що демонструє неефективність дій влади у спробах навести порядок у цільовому використанні державних коштів. Міністерство економіки відзвітувало про виконання всіма структурами уряду постанови від 5 січня 2011-го, яка веліла до 20 лютого подати Кабмінові проекти переліків платних адміністративних послуг, які надаються бюджетними установами, із зазначенням суми плати за вказані послуги. Згідно з постановою, всі послуги повинні виконувати безпосередньо самі органи влади, а всі кошти повинні йти через рахунки в Держказначействі, а не в комерційних банках. Цей перелік має ключове значення для ліквідації самостійної фінансової діяльності підприємств, які при кожному нашому відомстві служать законним гаманцем керівництва, що збирає і розподіляє основні потоки грошей, отриманих із громадян та організацій. Гроші держави крутяться на рахунках цих підприємств, і до бюджету доходить лише невелика їх частина. Держпідприємства вважаються особистим дохідним бізнесом чиновників високого рангу, дозволяють нараховувати законні премії та компенсації, фінансувати будь-які не передбачені бюджетом особисті витрати і благоустрої. Згідно з планами віце-прем’єра А.Клюєва, більшість із десяти тисяч держпідприємств мають бути ліквідовані, а гроші за надання будь-яких послуг усі бюджетні установи зобов’язані перераховувати не на свої рахунки, а виключно в держбюджет. Для цього уряд вимагає зібрати вихідні дані: скільки платних адміністративних послуг надають органи влади, яка їхня вартість, оборот коштів. Більшість керівників міністерств і відомств цю ініціативу сприйняли в багнети. Гроші в Держказначейство не перераховуються.
Згідно з наявною інформацією, станом на 28 березня з усього складу Кабміну в повному обсязі вимоги постанови від 5 січня за три місяці виконали всього чотири структури - Мінекономіки, Мінфін, Держекспортконтроль, Держспоживстандарт. Інші центральні органи влади проектів актів із затвердженим переліком платних адміністративних послуг не надіслали.
Чиновники відверто саботують рішення Кабміну. Як зазначає Мінекономіки, «для проведення робіт із передачі повноважень з надання платних адміністративних послуг від господарюючих суб’єктів бюджетним установам було дано більш як півтора року. Майже всі міністерства, інші органи виконавчої влади повідомили, що підприємства, небюджетні установи й організації, які належать до їхньої сфери управління, не надають платних адміністративних послуг».
Завдання Кабміну позбавити небюджетні підприємства права надавати державні платні послуги виконало... всього одне відомство - Державне агентство лісових ресурсів, яке передало права на видачу посвідчень мисливця і контрольних марок обліку видобутку від держпідприємства у Севастополі - Комітету з лісового і мисливського господарства в Севастополі...
На цей час, за даними Мінекономіки, всупереч постанові Кабміну від 5 січня, платні адмінпослуги продовжує надавати підприємство Держкомзему - «Центр державного земельного кадастру». Через нього йдуть десятки мільйонів за реєстрацію земельних ділянок, нерухомості, договорів оренди тощо. Усі гроші цього підприємства оминають бюджет: на рахунку в Держказначействі значиться кругла сума - 0 гривень 0 копійок.
Злісним порушником є також Міністерство юстиції О.Лавриновича, - підприємство «Інформаційний центр» одержує десятки мільйонів надходжень, вносячи записи та видаючи висновки з державних реєстрів. На рахунку Держказначейства в «Інформцентру» значаться 0 гривень
0 копійок.
Всупереч постанові Кабміну діють два підприємства Міністерства інфраструктури - «Інспекція головного державного реєстратора флоту» і «Служба міжнародних автомобільних перевезень», а також підприємство МОЗ - Комітет з питань народної і нетрадиційної медицини.
Ось яке роздолля для антикорупційних ініціатив Віктора Федоровича! Але, на жаль, окрім голови Держкомзему, схоже, інших винних у кричущій безгосподарності та відсутності елементарної виконавчої і бюджетної дисципліни президент, прем’єр і правоохоронні органи не бачать.