Сьогодні, 20 січня, новий американський лідер Джо Байден офіційно увійде до Білого дому та стане президентом США під час економічної кризи. 14 січня він оприлюднив свій план боротьби з економічним спадом, який спричинила пандемія. Якщо розглядати фінансовий пакет стимулювання економіки, який пропонує Джо Байден, то з одного боку - це поєднання життєво важливих витрат на вакцини та охорону здоров’я, необхідну економічну допомогу населенню. З іншого боку – це може стати причиною перегріву економіки, пише журнал The Economist.
План Байдена становить близько 9% докризового ВВП, що майже вдвічі перевищує видатковий пакет колишнього американського президента Барака Обами в 2009 році Закономірне запитання полягає в тому, чи може такий план Байдена «перегріти» американську економіку, якщо його реалізувати.
Є три основні причини підозр щодо надмірного стимулювання економіки. По-перше, нинішній економічний спад може виявитися тимчасовим. Або ж сьогоднішній спад може бути просто перервою, а не тривалим падінням. Кількість робочих місць залишається на рівні 10 мільйонів. Це на 6,3%, нижче свого допандемічного піку - подібно до дефіциту, який спостерігався в найгірший момент останньої кризи в 2010 році. Однак після першої хвилі пандемії у 2020 році, безробіття в США впало швидше, ніж прогнозували аналітики. Якби створення робочих місць повернулось до середніх темпів, досягнутих у період з червня по листопад 2020 року, тоді допандемічний пік зайнятості можна було б відновити менш ніж за рік.
Ще однією підставою вважати, що надмірне стимулювання економіки може бути невдалою стратегією є те, що економічні зриви, очевидно, концентруються в певних секторах економіки, а не широко поширюються. Америка втратила робочі місця в грудні, але лише тому, що сфера дозвілля, транспорту та гостинності постраждала внаслідок карантинних обмежень. Співвідношення доступних робочих місць із рівнем безробіття залишається суперечливим, але за межами найбільш постраждалих секторів зростання заробітної плати не сильно скоротилося. Те ж саме стосується і дефіциту витрат. Споживчі витрати за тиждень до 3 січня скоротились лише на 2,8% порівняно з роком раніше, повідомляє дослідницька група Opportunity Insights. Проте роздрібні витрати на товари були на 16,5% вищими; саме ресторанний бізнес та сфера розваг постраждали найбільше. А фіскальний стимул компенсував зрив доходів у 2020 році. У листопаді загальний дохід американців після оподаткування на 4,3% перевищив рівень, який був на рік раніше.
Дійсно, арифметика стимулів є другою причиною того, чому економіка може перегрітися. До грудня загальний бюджетний стимул у 2020 році становив майже три трильйони доларів США (близько 14% ВВП у 2019 році). Карантинні обмеження означали, що значна частина готівки накопичувалася на банківських рахунках. За даними фінансової компанії Fannie Mae до середини грудня американці накопичили понад 1,6 трильйона доларів надлишкових заощаджень. Важко спрогнозувати, що може статися з такою кількістю готівки; економісти, як правило, припускають, що домогосподарства набагато рідше витрачають непередбачені прибутки, ніж доходи. Але якщо люди розглядають ці надлишкові заощадження як затримку доходу, то вони також можуть стати стимулом, який ще не запрацював, але запрацює, коли економіка повернеться до свого нормального функціонування.
У грудні президент Дональд Трамп підписав закон про ще 935 млрд доларів дефіцитних витрат, що збільшило допомогу по безробіттю, забезпечило більшу підтримку малого бізнесу та направило більшості американців фінансову допомогу в розмірі 600 доларів. Це гарантувало, що втрачений дохід був компенсований. Запропонований Байденом фінансовий стимул у розмірі 1,9 трильйона доларів США, що включає ще по 1 400 доларів допомоги багатьом американцям, дозволить зробити загальний фіскальний приріст у 2021 році майже рівним показнику в 2020 році.
Колишній радник президента Обами Джейсон Фурман підрахував, що сукупний вплив грудневого пакету та плану Байдена склав би близько 300 мільярдів доларів на місяць протягом дев'яти місяців 2021 року, впродовж яких будуть діяти заплановані заходи. Для порівняння, дефіцит американського ВВП, порівняно з його докризовою тенденцією, у листопаді становив лише близько 80 мільярдів доларів. Такий фіскальний стимул може спричинити значний ефект "мультиплікатора". В іншому випадку, якщо суттєві витрати в економіці будуть перевищувати обсяги, які вона може створити в наступному році, це призведе до спалаху інфляції.
Якби економіка демонструвала ознаки такого перегріву, можна було б очікувати, що ФРС підвищить процентні ставки, щоб «охолодити» ситуацію. Справді, починаючи з 6 січня, коли демократи здобули найважливіші місця в Сенаті завдяки перемозі в Джорджії, доходи казначейства зросли. Прибутковість облігацій, пов'язаних з інфляцією, зросла приблизно пропорційно, що свідчить про те, що інвестори очікували вищих реальних процентних ставок, а не просто вищої інфляції.
Але ФРС може заплутатися, сигналізуючи про те, що монетарна політика залишатиметься вільною – і це ще одна причина очікувати перегріву. ФРС може скоротити свої щомісячні покупки цінних паперів на 120 мільярдів доларів. До того ж, центральний банк засвоїв уроки 2013 року, адже коли ФРС натякнув, що він може зменшити обсяг придбання активів, це призвело до того, що ринки облігацій «захвилювалися». ФРС, на відміну від виходу з фінансової кризи, прагне перевищити цільовий рівень інфляції у 2%, щоб компенсувати поточні недоліки. Стратегія, оголошена влітку минулого року, все ще не до кінця зрозуміла інвесторам.
Найбільш вірогідним результатом може стати те, що Конгрес погодиться застосувати менший стимул, ніж запропонував Байден, а перегрівання економіки, навіть якщо і відбудеться, то воно, швидше за все, буде лише тимчасовим. Крім цього, ніхто насправді не знає, наскільки швидко може рости економіка без подолання інфляції. Однак, не можна, щоб економічна політика залишалася на «незвіданій території», резюмує видання.
Інавгурація Джо Байдена запланована на 20 січня. Кількість відвідувачів церемонії буде обмежена через пандемію коронавірусу. Нашу країну представлятиме посол України в США. Відвідати інавгурацію планують Барак Обама, Білл Клінтон і Джордж Буш-молодший.
Дональд Трамп всупереч традиції не збирається брати участь в церемонії передачі влади і залишить Білий дім до початку процедури. Докладніше про те, що Трамп залишає в спадок Байдену, читайте в матеріалі Олега Шамшура «Пейзаж після битви» у ZN.UA.