Енергетичний перехід зробить ціни на викопне паливо незмінно високими — The Economist

Поділитися
Енергетичний перехід зробить ціни на викопне паливо незмінно високими — The Economist
Епоха «надлишку» викопного палива завершується.   

Протягом тривалого часу популярним словом в енергетичному секторі було «надлишок». Галузь, яка давно прагнула раціоналізувати виробництво викопного палива, щоб утримати ціни на високому рівні, раптом опинилася в надлишку, оскільки американський сланцевий бум знизив ціни на нафту у всьому світі, а чисті джерела енергії, такі як вітрова та сонячна енергія, вступили в енергетичну конкуренцію з різними видами палива. Проте останніми тижнями увагу світу привернув дефіцит енергії, а не її надлишок, пише The Economist.

На перший погляд прояви енергетичного дефіциту не пов'язані між собою. Британські автолюбителі страждають від нестачі водіїв вантажних автомобілів для доставки бензину. Відключення електроенергії в деяких районах Китаю частково пояснюється спробами країни обмежити шкідливі викиди на тлі кліматичної кризи. Зменшення запасів вугілля на електростанціях в Індії пов'язане зі стрибком ціни на його імпорт.

Однак очікується, що основний фактор ще більше загострить енергетичний дефіцит у найближчі кілька років: падіння інвестицій у нафтові свердловини, вузли природного газу та вугільні шахти. Частково це різке пробудження після періоду енергетичного надлишку. Це також результат зростання тиску на енергетичну галузь політики декарбонізації.

Цього року дефіцит інвестицій є однією з головних причин зростання цін майже на всі енергоносії. Інфляційні потрясіння не принесуть користі для світу, який все ще отримує більшу частину своєї енергії за допомогою викопного палива. Але це, принаймні, може прискорити перехід на екологічні та дешевші джерела енергії.

Можна поглянути на нафту - галузь, яка потребує постійних реінвестицій, щоб просто стояти на ногах. Емпіричне правило полягає в тому, що нафтові компанії повинні виділяти частину своїх коштів щороку лише для того, щоб зупинити вичерпання свого рівня резервів.

Однак щорічні капітальні витрати цієї галузі впали з 750 мільярдів доларів у 2014 році до приблизно 350 мільярдів доларів цього року, каже Саад Рахім з компанії Trafigura. У Goldman Sachs зазначають, що за той же період кількість видобутку, який зберігається в резервах за деякими з найбільших проектів у світі, скоротилася майже наполовину.

Ситуація ще більше загострилася на тлі пандемії COVID-19. Але як тільки світова економіка почала відновлюватися, було лише питання часу, перш ніж тиск знову посилився. Нафтова галузь зазвичай реагувала на високий попит і зростання цін, інвестуючи у видобуток нафти. Але робити це стало важче в епоху декарбонізації.

По-перше, великі нафтові компанії приватного сектора, такі як ExxonMobil та Royal Dutch Shell, для прикладу, перебувають під тиском інвесторів, тому, що їх акціонери вважають, що попит на нафту зрештою досягне свого піку, зробивши довгострокові проекти провальними, або тому, що вони вважають за краще володіти пакетами акцій компаній, які підтримують перехід на чисту енергію.

Незважаючи на зростання цін, інвестиції в нафту навряд чи збільшаться. The Economist проаналізував прогнози капітальних витрат для 250 найбільших світових виробників сировини у 2022 році порівняно з 2019 роком. Інвестиції в енергоносії, як очікується, впадуть на 9%. Тим часом нафтові компанії повертають надлишок готівки акціонерам.

Ще одним фактором, що стримує інвестиції в нафту, є поведінка країн-експортерів. Період відносно низьких цін на нафту у «вік надлишку», який досягнув свого найнижчого рівня з обвалом цін на початку пандемії, посилив тиск. Це скоротило інвестиції. У міру відновлення зростання цін пріоритетом урядів є не розширення виробничих потужностей нафти, а зміцнення національних бюджетів.

Більше того, постачальники нафти обережні, адже стурбовані тим, що чергові спалахи COVID-19 знову будуть руйнувати попит.

Скорочення інвестицій у нафту впливає на видобуток природного газу, який часто є побічним продуктом буріння нафти. До цього додається нестача технологій для транспортування скрапленого газу.

Інвестиції у вугілля є також стають слабкими. Навіть у Китаї та Індії, де багато електростанцій на вугіллі, ставлення до цього виду викопного палива змінилося на тлі кліматичної кризи.

Все це робить постачальників викопного палива «невпевненими у собі». Але чим довше ціни залишаються високими, тим більша ймовірність того, що перехід на чисту енергію в кінцевому підсумку повністю «поховає» галузь викопного палива. Тим часом споживачі повинні готуватися до подальшого дефіциту, оскільки «епоха надлишку» викопного палива завершилася, резюмує видання.

Глобальний попит на енергію в 2020 році впав на 4%, оскільки рейси були зупинені, деякі заводи не працювали, а люди сиділи вдома під час локдаунів через пандемію коронавірусу. Згідно з доповіддю Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), галузь відновлюваної енергетики зростає рекордно швидкими темпами за два десятиліття. Нові потужності з відновлюваних джерел енергії зросли минулого року на 45%, але така тенденція не гарантує успішного енергетичного переходу, пише журнал The Economist. 

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі