Верховна Рада ухвалила закон №5608 “Про внесення змін до деяких законів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя”. За документ у другому читанні проголосували 259 депутатів.
Фракції голосували так:
- "Слуга народу" - 224 "за"
- ОПЗЖ - 0 "за"
- "Європейська солідарність" - 0 "за"
- "Батьківщина" - 0 "за"
- "За майбутнє" - 1 "за"
- "Голос" - 16 "за"
- "Довіра" - 14 "за"
- позафракційні - 4 "за"
Зазначимо, що народні депутати прийняли поправку №733, за яку виступали громадські організації. У ГО відзначили, правка передбачає особливу процедуру голосування на з’їздах суддів. Згідно з цією процедурою, для збереження недоброчесного члена на посаді необхідна більшість голосів з’їзду. Таким чином, зберегти недоброчесного члена Вищої ради правосуддя буде значно складніше
Проєкт закону передбачає створення Етичної ради (ЕР) з професійного оцінювання та доброчесності членів Вищої ради правосуддя. Також передбачено створення Служби дисциплінарних інспекторів (СДІ).
Згідно із законом, членами Етичної ради можуть бути “особи, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, відповідають критеріям професійної етики та доброчесності, мають досвід роботи не менше п’ятнадцяти років із здійснення судочинства або адвокатської чи прокурорської діяльності, або наукової діяльності у галузі права”. Не можуть входити до Етичної ради особи, які не відповідають вказаним вимогам, а також вимогам, передбаченим частиною десятою статті 6 цього Закону.
Передбачено, що Етична рада має складатися шести членів, а саме:
- три особи з числа суддів або суддів у відставці, визначені Радою суддів України;
- одна особа, запропонована Радою прокурорів України;
- одна особа, запропонована Радою адвокатів України;
- одна особа, запропонована Національною академією правових наук України в особі президії.
Зазначимо, що згідно з редакцією законопроєкту до першого читання, три члени Етичної ради мали бути міжнародними експертами, делегованими міжнародними організаціями, які допомагають Україні з судовою реформою і в боротьбі з корупцією. Натомість ухвалена редакція закону дозволила Етичній раді залучати міжнародних експертів та фахівців лише для підтримки своєї діяльності та роботи членів ЕР.
Судді або судді у відставці можуть претендувати на посаду члена Етичної ради лише, якщо вони успішно пройшли кваліфікаційне оцінювання.
Етична рада вважається повноважною у разі затвердження у її складі не менше чотирьох членів. Термін її повноважень складає шість років без права бути призначеним повторно.
Зазначимо, що у законі є норма, яка зобов’язує члена ЕР відмовитися від збирання інформації про кандидата та розгляду питання щодо претендента на посаду члена ВРП, якщо він має або мав особисті чи ділові стосунки з таким кандидатом. Те ж саме стосується наявності іншого конфлікту інтересів чи обставин, які можуть вплинути на об'єктивність або неупередженість члена Етичної ради.
Засідання Етичної ради повинні бути відкритими. А час, місце проведення засідання, порядок денний та рішення публікуватимуться на офіційному сайті судової влади України.
Відбір кандидатів Етична рада проводитиме у два етапи. Спочатку члени ЕР розглянуть документи, подані претендентами на посаду члена ВРП, результати спецперевірки і відповідні дані з відкритих джерел та сформують список кандидатів, допущених до співбесіди. Другим етапом буде співбесіда з відібраними кандидатами. Також на цьому етапі Етична рада визначатиме список претендентів для рекомендації органам, що обирають (призначають) членів Вищої ради правосуддя. У такому списку має бути щонайменше вдвічі більше кандидатів за кількість вакантних посад у ВРП.
Рішення Етичної ради вважається ухваленим, якщо за нього проголосувало щонайменше чотири її члени.
Рішення про звільнення членів ВРП приймає орган, який їх призначав, за подання Вищої Ради правосуддя. Рішення про внесення подання щодо звільнення повинні ухвалити більшість членів Вищої ради правосуддя. З дня внесення такого подання відповідний член ВРП відсторонюється від посади, а його повноваження зупиняються до ухвалення рішення.
Також закон передбачає, що у секретаріаті ВРП діятиме служба дисциплінарних інспекторів. Це буде самостійний структурний підрозділ, який створять для реалізації повноважень Вищої ради правосуддя щодо здійснення дисциплінарного провадження стосовно суддів. Служба дисциплінарних інспекторів має діяти за принципом функціональної незалежності від Вищої ради правосуддя.
СБІ формуватиметься з осіб, які мають вищу юридичну освіту, а також стаж професійної діяльності у сфері права не менше 15 років, з яких не менше 8 років сукупного стажу роботи на посадах судді, прокурора, адвоката.
Дисциплінарні інспектори призначатимуться за результатами конкурсу у порядку, встановленому законодавством про держслужбу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Рішення про призначення на посаду дисциплінарного інспектора прийматиметься після проходження переможцем конкурсу спецперевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", а також перевірки на доброчесність та відповідність встановленим для судді етичним стандартам.
Службу дисциплінарних інспекторів очолюватиме заступник керівника секретаріату ВРП. Його призначатиме та звільнятиме з посади Вища рада правосуддя у порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
До повноважень керівника служби дисциплінарних інспекторів належить:
- організація роботи служби дисциплінарних інспекторів;
- координація діяльності дисциплінарних інспекторів;
- призначення заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів;
- погодження призначення на посади та звільнення з посад дисциплінарних інспекторів, застосування до них заходів заохочення, дисциплінарного впливу, порушення в установленому порядку питання про присвоєння дисциплінарним інспекторам рангів державних службовців;
- розподіл повноважень із заступником керівника служби дисциплінарних інспекторів;
- інші повноваження, визначені цим Законом та Положенням про дисциплінарну інспекцію.
Водночас дисциплінарні інспектори:
- проводитимуть попередню перевірку дисциплінарної скарги, переданої їм за результатами автоматизованого розподілу справ;
- аналізуватимуть матеріали дисциплінарних справ;
- збиратимуть у разі необхідності інформацію, документи, інші матеріали;
- готуватимуть проєкти ухвал і рішень дисциплінарної палати та Вищої ради правосуддя у межах дисциплінарного провадження стосовно судді;
- аналізуватимуть матеріали за скаргами на рішення у дисциплінарних справах стосовно суддів і прокурорів, готуватимуть проєкти висновків та рішень ВРП;
- аналізуватимуть та узагальнюватимуть практику здійснення дисциплінарних проваджень та ухвалені рішення про притягнення або відмову у притягненні судді до дисциплінарної відповідальності.
Президент Володимир Зеленський вніс законопроєкт №5068 до Верховної Ради в лютому, виконуючи програму співпраці України з МВФ, одним з ключових умов якого є судова реформа. У першому читанні Верховна Рада ухвалила законопроєкт у травні.
США і Євросоюз висловилися за посилення ролі міжнародних експертів.
Зазначимо, що Венеціанська комісія вказала на слабкі місця законопроєкту Зеленського про перезапуск ВРП. Комісія рекомендувала українським депутатам посилити та зробити вирішальною роль міжнародних експертів в процесі відбору майбутніх членів ВРП та перевірки на добропорядність нинішнього його складу. У Венеціанській комісії наполягають на тому, щоб вирішальний вплив на рішення Етичної комісії мали не українські судді, а експерти, номіновані міжнародними партнерами України.
Про те, які механізми потрібно закласти, щоб клани втратили вплив на рішення з'їздів суддів і адвокатів при висуненні ними кандидатів у ВРП, а також що зміниться в роботі дисциплінарних інспекторів, читайте у статті Галини Чижик “ВРП: реальна чистка чи імітація?”