Експерти «ДТ» визначили, які норми закону про Кабмін не мають нічого спільного з приведенням його у відповідність із Конституцією

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Нова редакція Закону про Кабмін, а також прийняті з нею уточнення до низки інших законів, які були покликані привести законодавство у відповідність із Конституцією 1996 року, в реальності містять значну кількість норм,жодним чином не зумовлених поверненням до попередньої редакції Основного закону.
Нова редакція Закону про Кабмін, а також прийняті з нею уточнення до низки інших законів, які були покликані привести законодавство у відповідність із Конституцією 1996 року, в реальності містять значну кількість норм, жодним чином не зумовлених поверненням до попередньої редакції Основного закону.Зокрема, у новій редакції закону про місцеві держадміністрації, зміни до якого приймалися «в пакеті» із законом про Кабмін записано: «голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду президентом України за поданням прем'єра». У той же час стаття 118 Конституції України передбачає: "Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади президентом України за поданням Кабінету міністрів". І в Конституції-96, і в Конституції-04 дана стаття сформульована абсолютно однаково. У жодній редакції української Конституції немає підстав і для статті 11 нового закону про уряд, яка стверджує: «Програма діяльності Кабінету міністрів України базується на передвиборчій програмі президента України». У новому законі про Кабмін, на відміну від старого, відсутній термін подання президентом подання кандидатури на посаду прем'єра. Це може затягнути процес на невизначений термін, тим більше що нерідкі випадки, коли гарант може бути прямо зацікавлений у подібному сценарії. Конституційні норми, які хоч якось обмежують термін подачі такого подання, відсутні. Згідно з новою редакцією закону, прем'єр-міністр в обхід Кабміну перебирає на себе питання підготовки подання про створення центральних органів влади, а президент одноосібно, без врахування думки глави КМ, може звільнити члена уряду. При цьому сам член уряду подати у відставку не може - подібна можливість законом не передбачена. Подібні норми ніяк не пов'язані з діючою редакцією Конституції. Відсутнє в Основному Законі і наділення глави держави правом призначати заступників міністрів та керівників інших центральних органів виконавчої влади. Нагадаємо, Конституційний суд не раз відзначав, що в Основному Законі міститься вичерпний перелік повноважень президента. Згадки про подібні повноваження президента відсутні в обох редакціях Конституції. Згідно з новим законом, перший віце-прем'єр має право керувати Кабінетом міністрів тільки у випадку смерті прем'єра. Хто буде керувати урядом у разі відставки глави Кабінету, залишається нез'ясованим. Не є наслідком узгодження законодавства з Конституцією і новела, внесена до закону «Про прокуратуру». Відтепер перша особа країни має право усувати главу ГПУ не тільки у випадках, обумовлених Конституцією і законодавством, а й «на інших підставах». Нагадаємо, народний депутат від НУ-НС Анатолій Гриценко заявляв, що запропонований міністром юстиції Олександром Лавриновичем і згодом прийнятий парламентом проект змін до Закону про Кабмін не був простим приведенням документа у відповідність із текстом Конституції 1996 року. Окрім цього, до проекту були включені десятки інших положень, які не випливають з тексту Основного закону і ведуть до концентрації влади в руках президента, а також втрати парламентом контролю над силовими структурами і бюджетним процесом. Детальніше читайте у статті Сергія Рахманіна «Апетит приходить під час їжі» у свіжому номері «ДТ».
Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі