За попередніми даними моніторингу Українського центру європейської політики (УЦЄП), станом на кінець 2022 року загальний прогрес виконання Україною Угоди про асоціацію з ЄС становить майже 55%, з яких досконале виконання (коли зобов’язання виконано повністю) дорівнює 30,6%. Угода про асоціацію (УА), однак, охоплює не всі розділи права ЄС, а тому прогрес виконання Україною УА є невеликим на тлі понад 14 тисяч правових актів і дев’яти тисяч рішень суду ЄС. Про це у статті «Як Україні швидше вступити до ЄС: кілька речей, які потрібно знати» пишуть експерти Українського центру європейської політики Любов Акуленко і Сніжана Дяченко.
Зокрема, середній бал оцінки Єврокомісії становить 2,16 (без урахування оцінки за розділом 23 «Судова система і фундаментальні права») із 5 можливих, а сумарний бал за всіма розділами — 69 із 160, не рахуючи розділу 23.
Оцінки «5» Україна не отримала в жодному секторі, але, як зазначають експерти, цього рівня насправді складно досягнути на етапі кандидатства, натомість «4» може бути достатньо для закриття переговорів за окремим розділом, отож цей бал є для Києва оптимальним рівнем.
Згідно з аналізом Єврокомісії, Україна має хороший рівень підготовки, що в числовому еквіваленті дорівнює «4», лише у секторах енергетики, митного союзу, зовнішніх зв’язків і зовнішньої, безпекової та оборонної політики.
Для порівняння, країни, які перебувають у переговорному процесі з Євросоюзом, мають сумарний бал від Європейської комісії не нижче 80. Єврокомісія оцінює імплементацію законодавства ЄС у Північній Македонії і Албанії — країнах, з якими розпочалися переговори про вступ улітку минулого року, на рівні загального балу 97 і 84,5 відповідно.
Загалом, на думку експертів, оцінка Єврокомісії означає, по-перше, що Україну чекає величезний пласт роботи з імплементації законодавства ЄС, який потребуватиме високого рівня кадрової й інституційної спроможності. По-друге, для досягнення повної готовності до членства Україні не можна збавляти темпи і якість реформ, — Єврокомісія щороку здійснює моніторинг наближення законодавства і може знизити оцінку в разі відкатів, що гальмуватиме процес вступу до ЄС.
Раніше повідомлялося, що очільники європейських інституцій висловлюються стримано щодо часових рамок вступу України в ЄС і наголошують, що процедура не передбачає чітких хронологічних меж різних етапів, а швидкість вступу залежить від заслуг — темпів і якості реформ країни-кандидата. На думку експертів, звіт Єврокомісії щодо готовності України до членства в ЄС дав зрозуміти, який обсяг роботи країні ще необхідно виконати.