Уже втретє Ялта збирає кінематографістів України і Росії на фестиваль національного кіно двох наших країн. Проведення кінофоруму в цьому місті цілком логічне. Не вказуватимемо вже на природний чинник, та пригадаємо хоча б, що Ялта, завдяки Ханжонкову, відзначає цього року 95-річчя початку кіновиробництва в Криму. Тому на фестивалі передбачається ретроспективний показ таких стрічок, як «Діти капітана Гранта» і «Острів скарбів», «Асса» і «Червоні вітрила». На відміну від попередніх двох фестивалів, що називалися «Тиждень українського і російського кіно», нинішній, на думку організаторів, набуває нового статусу — фестивалю продюсерського кіно.
Сили у представлених на фестивалі кінематографічних держав явно нерівні: у Росії — період бурхливого зростання кіновиробництва, в Україні триває його стагнація, підживлювана міжусобними війнами в стані кінематографістів різних поколінь. Також не сприятиме розвитку українського національного кінематографа зміна компетентного лідера в особі Ганни Чміль на догоду формуванню слухняної чиновницької когорти, яка переймається лише збереженням «крісла під сонцем», а не процвітанням підпорядкованої їм галузі в ім’я загального затвердження престижу країни. Але це тема окремої розмови, а нині повернімося до фестивальної програми.
Українська сторона представляє на конкурсі кілька фільмів, у титрах — імена режисерів, відомих глядацькій аудиторії і навіть улюблених. Щоправда, роботи датовані не поточним роком випуску. Серед них — «Чеховські мотиви» Кіри Муратової, що неодноразово побували на різноманітних фестивалях і відзначені деякими з них; «Богдан Хмельницький» Миколи Мащенка, що відкривав торішній МКФ «Молодість»; «Вишивальниця в сутінках» Миколи Седнєва, «Ностальгія» Євгена Шишкіна. У позаконкурсному показі бере участь «Мамай» Леся Саніна, що ним 1 серпня відкриється «Кіно-Ялта», «Молитва про гетьмана Мазепу» Юрія Іллєнка і «новорічний продукт» Влада Ряшина і Семена Горова «Попелюшка».
Російська програма майорить зоряними іменами — від Ельдара Рязанова («Ключ від спальні») і Світлани Дружиніної («Друга наречена імператора») до Бахтієра Худойназарова («Шик») і Олександра Хвана («Кармен»). Крім цього, у списку фільм Віталія Мельникова «Бідний, бідний Павло» із блискучими акторськими роботами Олега Янковського і Віктора Сухорукова і дебютний фільм Григорія Нікуліна «Не робіть бісквітів у поганому настрої» з Ерою Зіганшиною у головній ролі. В позаконкурсному показі, крім «Ріки» Олексія Балабанова, «Радостей і печалей маленького лорда» Івана Попова та інших картин, — «Коктебель», що наробив галасу на недавньому Московському фестивалі.
Коротше, глядачам буде що подивитися, якщо вони, звісно, віддадуть перевагу світінню екрана в темному залі, а не відблискам сонця в морській воді на ялтинських пляжах. Продюсерам буде про що поговорити на «круглих столах» із проблем глядацького кінематографа. А журі, що складається з глядачів, 6 серпня повинно визначити переможців, що їм як головна нагорода обіцяна підтримка обох держав як у виробництві кіно, так і в його прокаті на території наших колись потужних кінематографічних країн. Але про це — після фестивалю, а нині, якщо ви збираєтеся провести перший тиждень серпня в Ялті, не забудьте навідатися до кінотеатру.