Після перемоги на виборах у США Дональда Трампа, скептика щодо НАТО, прихильники Альянсу втішаються прийнятим рік тому законом США, згідно з яким вийти з оборонного союзу неможливо без схвалення Конгресу.
Але Трамп може знайти спосіб обійти цю вимогу — і це метод, який він використовував раніше, пише Politico.
У 2023 році сенатори Тім Кейн та Марко Рубіо розробили закон, який вимагає, щоб будь-яке президентське рішення про вихід з НАТО мало бути схвалене двома третинами Сенату або дозволено актом Конгресу. Законодавці ухвалили цей захід як частину Закону про дозвіл на національну оборону на 2024 фінансовий рік, який підписав президент Джо Байден.
Експерти з права попереджають, що Трамп може спробувати обійти цю норму, посилаючись на повноваження президента над зовнішньою політикою — підхід, який він використовував раніше, щоб обійти обмеження Конгресу щодо виходу з договору.
«Закон не є «герметичним», – вважає Скотт Андерсон, науковець Інституту Брукінгса та старший редактор Lawfare, який виступає за жорсткіші обмеження щодо виходу президента з НАТО.
За його словами, якщо президент здійснить спробу виходу, це створить прямий конституційний конфлікт із Конгресом.
Однак експерти мають сумніви щодо перспектив судового розгляду конфлікту президента з Конгресом.
Загалом Верховний суд постановив, що інституційні конфлікти між гілками влади є політичними питаннями, які краще вирішувати через політичний процес, а не через судове втручання.
Тим пак, що позов у цьому випадку, вочевидь, має подавати Конгрес. Однак незрозуміло, що республіканці в Конгресі, які контролюватимуть обидві палати, підтримають такий позов.
Разом із тим, за словами Андерсона, хоча Конгрес має найсильнішу позицію для подання позову щодо виходу президента з НАТО, військовослужбовці або приватні особи — наприклад, американці, які володіють власністю в країнах НАТО — можуть мати потенційні аргументи, хоча й менш переконливі. Іншим варіантом він називає можливість, подачу позову однією з палат, якщо друга не погодиться.
Але навіть якби Верховний суд зайнявся цією справою, незрозуміло, хто б переміг, оскільки конституційне питання є туманним. Досі Конгрес жодного разу у такий спосіб не оскаржував дій президента, який вийшов з договору.
«Це дуже суперечлива юридична сфера, і вона не на 100 відсотків зрозуміла», – додав Андерсон.
Це не означає, що вихід з НАТО, якщо Трамп зможе це зробити, відбувся б швидко. Відповідно до договору НАТО, держава-член повинна подати «повідомлення про денонсацію», щоб повідомити іншим членам про своє рішення. Членство країни офіційно припиниться лише після річного періоду очікування.
Тим часом Трамп міг би підірвати НАТО, формально не виходячи з нього. Законодавці-демократи попередили, що він може відмовитися від підтримки Альянсу через вказівки послам, або заборону військам брати участь у навчаннях.
Хоча кілька законодавців у лютому закликали до нових законодавчих заходів для захисту від цих ризиків, нічого серйозного з того часу не відбулося.
«Після погроз Трампа під час його першого терміну Конгрес — визнаючи життєво важливе значення НАТО — вжив заходів, щоб запобігти виходу з Альянсу будь-кого з майбутніх президентів в односторонньому порядку. Хоча Трамп може вдатися до своїх старих прийомів, ми продовжимо працювати над підтримкою НАТО і будемо готові дати відсіч будь-яким спробам підірвати міцність цього альянсу», — зазначив сенатор Кріс Ван Холлен.
Тім Кейн, один із співавторів закону, розкритикував риторику Трампа щодо альянсу Він певен, що США «у максимальній безпеці, коли ми об’єднуємо зброю з нашими союзниками».
«Зневажливі коментарі Дональда Трампа щодо НАТО викликають занепокоєння, і я сподіваюся, що прийняте нами законодавство забезпечить Сполученим Штатам продовження участі в цьому надзвичайно важливому альянсі», — йдеться у заяві Кейна.
У відповідь на прохання про коментар речниця Трампа Каролайн Лівітт сказала: «Американський народ переобрав президента Трампа, тому що він довіряє йому очолити нашу країну та відновити мир за допомогою сили в усьому світі».
Якщо Трамп таки прийме рішення вийти з Альянсу, це буде не вперше, коли його команда ігнорує законні вимоги щодо виходу з договору.
У 2019 році під час дебатів щодо Договору про відкрите небо Конгрес включив до Закону про дозвіл на національну оборону на 2020 фінансовий рік положення, яке вимагає від міністра оборони та державного секретаря повідомляти Конгрес принаймні за 120 днів до виходу з нього. Угода 34 країн дозволяла взаємні спостережні польоти між членами для моніторингу військових сил і зброї.
Прихильники контролю над озброєннями та міжнародники в Конгресі підтримали Договір про відкрите небо, адже за участі Росії та таких країн, як США, Велика Британія та Франція, він сприяв прозорості та довірі. Але адміністрація Трампа та деякі республіканці в Конгресі стверджували, що Росія порушує договір, і що технологія супутникових зображень недостатньо оперативна.
У травні 2020 року адміністрація Трампа оголосила про намір вийти з Договору про відкрите небо, проігнорувавши вимоги юридичного сповіщення. Міністерство юстиції оприлюднило висновок, в якому стверджувалося, що вимоги щодо повідомлення порушують конституційні повноваження президента щодо закордонних справ.
«Повноваження президента виходити з договорів випливають з його конституційної ролі як «єдиного органу нації в її зовнішніх відносинах», що надає йому право ведення закордонних справ і впровадження чи припинення договорів на власний розсуд, без обмежень Конгресу щодо дипломатичних рішень», — йдеться у документі.
Окрім юридичних аспектів виведення, Сполученим Штатам доведеться з’ясувати, що робити з більш ніж 100 тисячами американських військових, дислокованих у Європі. Їх кількість після повномасштабного вторгнення Росії в Україну понад два роки тому зросла на одну п`яту. Міністерству оборони, можливо, також доведеться вийти зі структури військового командування НАТО, якою керував американський генерал ще з часів її заснування під керівництвом тодішнього генерала Дуайта Ейзенхауера у 1949 році.
«Ми не збираємося вести дискусію в дуже спокійні часи, коли в Білому домі є хлопець, який не дуже вірить в альянси та старомодний НАТО. У нас війна в Європі. Ми серйозно стурбовані тим, що протистояння з Росією може загостритися в тій чи іншій формі, і де ми тоді опинимося?», — говорить Каміль Гранд, колишній помічник генерального секретаря НАТО, а нині – провідний науковий співробітник Європейської ради з міжнародних відносин.
Під час свого першого терміну Трамп неодноразово критикував союзників по НАТО за недосягнення планових витрат на оборону, відкрито пропонуючи скоротити підтримку США і навіть натякаючи на вихід.
Трамп не заявляв публічно, що він вийде з НАТО, але, як повідомляється, неодноразово обговорював це приватно. Під час передвиборчої кампанії він сказав, що «заохочуватиме» Росію «робити все, що вони захочуть» із союзниками по НАТО, які не витрачають достатньо коштів на оборону.
У 2020 році Трамп, за даними Politico, сказав президенту Європейської комісії Урсулі фон дер Ляєн, що США не стануть на захист Європи, якщо на неї нападуть. За його словами, ця погроза сприяла тому, що після неї країни НАТО витратили «мільярди і мільярди» доларів на свою оборону.
Хоча критики стверджують, що така жорстка риторика підриває альянс, деякі республіканці вважають це ефективним тиском, який спонукатиме членів НАТО збільшити військове фінансування.
І Трамп, і прихильники НАТО наголошують на необхідності досягнення союзниками цільових показників витрат на оборону, але Трамп подекуди формулює це як умову підтримки США.
«Конгрес прийняв закон, згідно з яким не можна вийти з НАТО без його згоди. І під час мого візиту до Конгресу США я побачив дуже сильну двопартійну підтримку НАТО. Очевидно, що президент США як головнокомандувач може ускладнити життя альянсу, але чи США залишать НАТО? Ні», — заявив колишній генеральний секретар НАТО Андерс Фог Расмуссен в інтерв’ю в середу.