СМС-благодійність: чи запрацює система в Україні?

Поділитися
Майже 45 коп. з 1 грн, перехованої благодійником через СМС, буде сплачено до державної скарбниці. А з урахуванням оплати послуг мобільних операторів та контент-провайдерів до кінцевого отримувача благодійної допомоги дійде лише 38 коп.

Коли в 2010 р. на Гаїті стався нещадний землетрус, внаслідок якого постраждало понад 3 млн людей, уряд США спільно з Міжнародною організацією Червоного Хреста анонсував благодійну кампанію зі збирання благодійних пожертв через текстові повідомлення (СМС). Таким чином було зібрано 43 млн дол., причому 32 млн з них - лише за перший місяць. В Україні у 2006 р. під час проведення Всеукраїнської благодійної кампанії зі збирання коштів на проект "Лікарня майбутнього" завдяки текстовим повідомленням за три місяці було зібрано 3 млн 600 тис. грн, причому 2 млн 400 тис. лише протягом 24 годин під час телевізійного марафону. У Сполучених Штатах проведена СМС-кампанія стала сучасною точкою відліку для розвитку світової СМС-благодійності, в Україні ж потенціал мобільних технологій у благодійності майже не використовується. Чому це відбувається, що заважає і

над чим слід працювати, обговорювали представники мобільних операторів "Київстар", "МТС", Life:) на зустрічі з українськими та міжнародними експертами з благодійності, що відбулася у Києві наприкінці квітня.

Прихований потенціал

Благодійне СМС-повідомлення - один із найсучасніших інструментів збирання благодійних пожертв, який набув популярності у світі. Простий і зручний у використанні, він дає користувачеві мобільного телефону змогу у будь-який час, у будь-якому місці підтримати добру справу. На відміну від благодійного переказу через Інтернет або з допомогою інших технологічних засобів, текстове повідомлення є до того ж і зовсім безпечним способом перерахування грошей, оскільки не вимагає від користувача залишати додаткові персональні й фінансові дані.

Мобільні благодійники - це люди новітніх технологій, для яких телефон уже давно став стилем життя. Після успіху кампанії на допомогу постраждалим від землетрусу на Гаїті вперше було досліджено мотивацію мобільних благодійників. Виявилося, що більшість переказів зроблено імпульсивно - як моментальний відгук про прохання допомогти. Цей факт аж ніяк не зменшує значення й потенціалу благодійних СМС - навпаки, дозволяє долучити до благодійності дуже різні цільові групи.

За рік після трагедії на Гаїті сталася інша масштабна катастрофа - повінь у Пакистані, що вплинула на життя майже 20 млн людей. СМС-пожертви стали одним з основних способів збирання благодійної підтримки від населення. В результаті пожертв від одного до п'яти фунтів було зібрано близько
64 млн фунтів.

Статистика свідчить, що сучасний американець тримає мобільний телефон у середньому 19 годин на день, відповідь на 85% СМС формується протягом 15 хвилин після їх отримання. У результаті - сьогодні СМС-пожертви посідають друге місце серед найзручніших способів пересилання благодійної пожертви в цій країні (перше - онлайн-пожертви).

В Україні на початок
2013 р. було зареєстровано більше мобільних номерів, ніж самих жителів країни. Проте, як засвідчили результати опитування, проведеного наприкінці 2012 р. фондом "Демократичні ініціативи" ім. І.Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова на замовлення Українського форуму благодійників, лише 5% з тих 21%, які жертвували на благодійність, переказували благо-
дійні пожертви з допомогою
СМС-зв'язку.

Як це працює?

У країнах Західної Європи, США, Канаді, які мають розвинуті культуру і традицію благодійності, мобільні оператори й інші гравці ринку дуже швидко прорахували важливість і потенціал СМС-благодійності. Протягом останнього десятиліття за їхньої участі та підтримки було створено різноманітні мобільні платформи, які виступають посередниками між мобільними операторами, контент-провайдерами та благодійними організаціями. Наявність таких платформ істотно спрощує життя всім гравцям щодо організації кампанії зі збирання пожертв через СМС, а також забезпечує прозорість та підзвітність використання коштів, запобігає шахрайству.

Одну з перших мобільних платформ у світі створено
2001 р. за ініціативи британського мобільного оператора Vodafone. Для мобільного оператора цей проект став невід'ємною складовою його корпоративної соціальної відповідальності. Відтоді компанія спрямовує свої зусилля на те, щоб благодійні СМС стали доступними для кожної британської неприбуткової організації.

Платформа має назву JustGiving, працює з різними організаціями і забезпечує, щоб 100% благодійних переказів, наданих через текстові повідомлення, надходили на благодійні цілі.

За цим же принципом працюють й інші мобільні платформи (Mobile Commons, Mobile Accord, mGiving) в інших країнах. В Ірландії, наприклад, створений цього року окремий контент-провайдер LikeCharity 100% вартості СМС віддає на благодійність. Провайдер працює з шістьма мобільними операторами (Vodafone, O2, Meteor, Three, Tesco Mobile, eMobile) та з сотнями благодійних організацій, які за можливість використовувати платформу роблять лише фіксований фінансовий внесок.

Окрім країн із розвинутими традиціями доброчинності, СМС-благодійність почала розвиватися в країнах з молодими філантропічними ринками, в тому числі у країнах Центральної та Східної Європи. Перша мобільна платформа в цьому географічному регіоні була розроблена 2004 р. Форумом донорів Чехії - асоціацією благодійних фондів та організацій. Платформа дістала назву DMS (Donors' Message Service Platform). Пройшовши апробацію в цій країні, вона була успішно впроваджена у Словаччині й Болгарії.

Принцип дії всіх платформ дуже схожий: благодійна організація, яка планує провести кампанію зі збирання СМС-пожертв на певний благодійний проект, реєструється на мобільній платформі (десь безоплатно, десь за фіксовану ціну). Далі відбувається перевірка як самої організації, так і проекту, на який планується зібрати гроші. Якщо організація і проект відповідають усім внутрішнім критеріям мобільної платформи, то організація отримує або короткий номер, або спеціальний код для збирання пожертв. Усі отримані гроші через текстові повідомлення мобільна платформа перераховує зареєстрованій організації.

Цифри і факти

У Болгарії, як і в Україні, сектор благодійності доволі молодий і, відповідно, наражається на ті ж труднощі й перешкоди, що й український, - брак довіри до діяльності благодійних організацій і фондів. Тому, коли п'ять років тому Форум донорів Болгарії - асоціація благодійних фондів та організацій, запускав спільно з двома болгарськими мобільними операторами систему збирання благодійних пожертв, критерії прозорості, підзвітності та публічності були ключовими для ухвалення рішення щодо надання можливості організації збирати пожертви через СМС. Проте, як зазначає директор Форуму донорів Болгарії Красіміра Велічкова, за історію існування платформи було подано 184 заявки на проведення кампаній, і лише дві організації дістали відмови. "Такий низький відсоток відмов, - коментує Красіміра, - пов'язаний із тим, що кожна організація має заповнити аплікаційну форму, надавши відповіді на велику кількість запитань. Це дозволяє оцінити професійність, прозорість та підзвітність організації. Крім того, ми просимо надати піар- та медіаплан ініціативи, адже отримання кодового слова для збирання пожертв - це лише інструмент, який іще не забезпечує ефективності кампанії. Організація повинна самостійно докласти зусиль, аби донести інформацію до своїх потенційних благодійників. І на даному етапі дуже важлива роль інших гравців: піар-агентств, ЗМІ, відомих людей, ведучих ток-шоу, яких потрібно залучити".

Важливо, що рішення про надання кодового слова організації ухвалюють спільно всі партнери системи: мобільні оператори, контент-провайдери і Форум донорів Болгарії. Це забезпечує об'єктивність та прозорість роботи системи.

Кількість пожертв, наданих через СМС, збільшується в геометричній прогресії. У тій-таки Болгарії за 2012 р. було зібрано близько 500 тис. євро, проте вже за перше півріччя 2013-го кількість пожертв перевищила цю суму. Міжнародні аналітики прогнозують, що через кілька років сектор благодійності очікує бум мобільної благодійності, адже в США, наприклад, третина населення дедалі частіше користується мобільними приладами для входу в Інтернет. Мобільний телефон стає новим гаманцем, замінюючи готівку і навіть пластикові картки.

Завдяки тому, що мобільні технології дозволяють залучити до благодійності велику кількість громадськості, вони можуть стати каталізатором реальних системних змін. Так, запуск і робота системи збирання благодійних пожертв через СМС у Болгарії дали змогу ефективно провести кампанію щодо скасування ПДВ на благодійні СМС, бо самі благодійники почали чинити інформаційний тиск на уряд. DMS-платформа стала передумовою змін у Чехії, де сьогодні на законодавчому рівні закріплено, що всі СМС, які надійшли на DMS-платформу, звільнені від податку на додану вартість.

І хоча вартість одного текстового повідомлення зазвичай досить символічна (від 1 до
10 дол.), сила цього інструменту - в доступності й простоті як для тих, хто хоче підтримати добру справу, так і для тих, кому потрібні ресурси.

Місцеві виклики

Своїми думками щодо того, наскільки досвід Болгарії та інших країн Східної і Західної Європи може бути запроваджено в Україні, ділилися представники чотирьох вітчизняних мобільних операторів.

На думку керівника Департаменту зі зв'язків з громадськістю мобільного оператора Life:) Оксани Рудюк, "використовуючи міжнародний досвід, потрібно брати до уваги, що кожна країна має свою специфіку - від законодавчої бази до ментальності. Досвід Болгарії може слугувати прикладом для наслідування, але його реалізація в Україні можлива лише за умови кардинальних змін на рівнях, значно вищих, ніж рівень однієї послуги. Починаючи з того, що в нашій країні значно складніша система оподаткування, ніж у Болгарії, де з вартості відправки СМС держава стягує лише один вид податку, і закінчуючи загальною позицією суспільства стосовно таких ініціатив. Отже, на наш погляд, впровадження аналогічної платформи в Україні потребує змін на трьох рівнях: законодавства, державної влади та ставлення суспільства".

І справді, сьогодні з кожного надісланого текстового повідомлення 20% відраховується на сплату податку на додану вартість, 19 - податку на прибуток, 7,5% - на сплату збору до Пенсійного фонду України. Отже, майже 45 коп. з 1 грн, перехованої благодійником через СМС, буде сплачено до державної скарбниці. А з урахуванням оплати послуг мобільних операторів та контент-провайдерів до кінцевого отримувача благодійної допомоги дійде лише 38 коп. В умовах такої "математики" сьогодні ані мобільні оператори, ані благодійні організації працювати не готові, бо це пряме обкрадання пожертвувачів.

За словами директора з корпоративних зв'язків компанії "Київстар" Михайла Шуранова, "по-перше, необхідно внести відповідні зміни до законодавства, які б звільнили благодійні СМС від податкових навантажень. По-друге - розробити платформи для збирання благодійних коштів і, нарешті, забезпечити повну прозорість їх збирання та використання. Додатковою перешкодою є також виділення короткого номера для СМС-повідомлень. Українські оператори не можуть самостійно виділяти короткі номери для надсилання СМС-повідомлень. Цим займається Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації". Таким чином, навіть маючи бажання і волю, мобільні оператори, згідно з чинним законодавством, не можуть оперувати короткими благодійними номерами.

Незважаючи на законодавчі перешкоди, всі три мобільні оператори мають спільний досвід збирання благодійних пожертв через дзвінки та СМС-повідомлення під час повені в Західній Україні влітку 2008-го. Саме тоді спеціальною постановою Кабміну було виділено єдиний короткий номер, звільнений від усіх податкових обтяжень. Протягом кількох тижнів на цей номер жителі України надсилали свої текстові повідомлення.

"Так, абоненти "Київстар" протягом трьох тижнів зібрали тоді близько 2 млн. грн. До
19 серпня компанія отримала 106 655 SMS та 84 410 дзвінків. Усі зібрані гроші були перераховані компанією на спеціальний рахунок Міністерства праці і соціальної політики", - зазначив Михайло Шуранов.

Проте, крім законодавчих перешкод, важливим аспектом запуску системи благодійних СМС є забезпечення її прозорості та підзвітності. "Сьогодні мобільний зв'язок доступний усім, і ми згодні, що збирання благодійних коштів з допомогою СМС - найзручніший спосіб долучитися до доброї справи. Ми отримуємо багато звернень від людей і організацій, які потребують допомоги, і від тих, хто хотів би допомагати. Традиції меценатства та благодійності в Україні завжди були сильними. Але наша принципова позиція полягає в тому, що має обговорюватися не тільки механізм збирання коштів та спрощення їх оподаткування, а, насамперед, - система їх подальшого розподілу та контролю цільового використання. Вона має бути настільки прозорою і зрозумілою, щоб ні в кого не виникло навіть тіні сумніву, чи йдуть гроші за призначенням. Бізнес завжди застосовує кілька етапів фінансового контролю. І тільки якщо за благодійними коштами буде організовано такий самий жорсткий контроль, справа матиме успіх", - зазначила начальник відділу зв'язків з громадськістю "МТС Україна" Вікторія Рубан.

Перспективи

Український форум благодійників звернувся з пропозицією до всіх мобільних операторів України підтримати ідею створення та запуску єдиної мобільної платформи для збирання благодійних СМС-повідомлень. Адже хоча й існують законодавчі перепони для цієї ініціативи, є величезний потенціал застосування цього інструменту для розвитку української благодійності. В умовах постійного дефіциту державного бюджету в соціальній сфері, благодійний сектор виступає потужним ресурсом для розв'язання значної кількості соціальних проблем в Україні. Отже, ця ініціатива є вкрай затребуваною з боку благодійних організацій. А тому шляхом внесення кількох змін до Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", Податкового кодексу України, Закону України "Про пенсійне забезпечення" або навіть окремою постановою Кабміну можна створити новий ресурс для залучення українців до добрих справ. Для цього потрібна лише політична воля.

Перший крок на шляху до впровадження платформи зі збирання благодійних СМС уже зроблено: ідею Українського форуму благодійників підтримали три найбільші мобільні оператори України. Подальша доля ініціативи залежатиме від держави та її активних дій зі спрощення законодавства у сфері благодійності. Якщо це буде зроблено, наступним етапом стане інформування широкої громадськості про простий, прозорий та ефективний спосіб матеріальної допомоги. Це дуже важливо, адже більшість людей готові допомагати іншим, але не знають, як саме це зробити найкраще.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі