«Мені щось потрапило в черевик», або Гуманітарні парадокси епохи глобалізації

Поділитися
«Біполярний світ повалився...» Ця часто вживана фраза звучить як епітафія закінченню епохи. Процес глобалізації іноді уявляють процесом побудови єдиного, однополярного світу...

«Біполярний світ повалився...» Ця часто вживана фраза звучить як епітафія закінченню епохи. Процес глобалізації іноді уявляють процесом побудови єдиного, однополярного світу.

Але ж це дурниця. Однополярний світ існувати не може. Якщо Господь нами ще займається, то його завдання лише одне: стежити за тим, щоб полюси не наповзли одне на одного. Світ живе, поки в ньому є полярності. Полюси можуть зміщатися, дрейфувати, можуть змінюватися навіть, але сам принцип полюсів, принцип міжполюсної динаміки, природно, властивий цьому світу. І якщо один із полюсів зникає, то або той, котрий залишився, змушений буде розщеплюватися на себе і свою протилежність, або виникає інша, нова пара полюсів.

Наша несхожість на іншого, тим більше — на деякий усереднений ідеальний зразок — це не те, із чим потрібно справлятися. Тільки стосовно іншого, хоч би ким він був — партнером, противником, опонентом, співрозмовником, коханим, — людина знаходить і не втрачає себе. Загальна єдність — це щось на кшталт анігіляції існуючого. А поки світ живий, хтось завжди буде іншим.

Та все ж процес глобалізації позначив злам існуючої полярної системи... Це чітко простежується в таких трьох парадоксах.

Парадокс психотерапевта: діяльність як постгіпнотична структура.

Відомий американський психотерапевт (не естрадний, а справжній, котрий оберігає конфіденційність свого кабінету, тому і для нас він залишиться просто психотерапевтом) лікував офіцера в роки Другої світової війни. Це була звичайна терапія наслідків травматичного досвіду війни звичайними на той час методами — лікар занурював пацієнта в гіпнотичний транс, робив пацієнту в цьому стані відповідні навіювання, потім виводив його з трансу.

Цього разу психотерапевт із якоїсь причини навіяв пацієнту в стані гіпнозу не зовсім раціональну ідею, а саме: коли він після пробудження пацієнта хрусне пальцями, офіцер повинен буде тричі промарширувати на одному місці. Коли офіцер, уже виведений із стану гіпнозу, попрощався і попрямував до виходу, лікар хруснув пальцями. Офіцер негайно промарширував тричі на місці.

І в цей момент лікар зупинив свого пацієнта.

— Хвилину! Що це ви щойно зробили?

— А що? — щиро здивувався офіцер.

— Ну, ви зараз зробили кілька кроків на одному місці.

Офіцер на мить отетерів, але потім трохи почервонів і сказав:

— Дідько забирай, мені тут щось потрапило в черевик.

Запитання, яке змусило отетеріти самого лікаря та його колег, по суті, позначило рубіж епох у психології та філософської антропології, прозвучавши приблизно так: «А чи не схоже все наше психічне життя на цей випадок? Чи не є те, що ми називаємо нашою свідомою діяльністю, також деякою постгіпнотичною структурою?»

Парадокс Бахтіна—Бубера: істина принципово невмістима в одну свідомість.

Становлення і найтаємніші особливості людського Я прямо визначаються тим, як цим Я сприймається інша людина, хто для нього ця інша людина — Ти чи Воно...

Це Мартін Бубер сказав.

Є неприємне припущення, що більшість людей ставляться до інших людей не особистісно, а функціонально, за принципом: «А що мені з цього?» І от: ця людина потрібна мені, щоб любити мене, а ця — щоб я її любив, та реалізує функцію мого друга, а та — виконує обов’язки мого ворога. Ця людина дає мені гроші, а для цих — я благодійник і годувальник. Тут Я, а тут Воно, функція стосовно мене... І тоді всі ці люди залишаються не пізнаними мною по-справжньому, як інші люди, і багато в чому не пізнаним собою залишуся я сам.

Коли я здатен бачити і сприймати іншого, як Ти, особистісно, сприймати його почуття, його голос і погляд, не розчиняючи його в собі і не втрачаючи себе в ньому, — виникає певна особлива реальність, особлива субстанція «Я—Ти» стосунків. Саме в таких стосунках людина парадоксальним і єдино можливим чином усвідомлює і виявляє свою індивідуальність. Виявляє її в тому, що вона відчуває, як чинить, що нею рухає у взаєминах із іншою людиною. Тільки в зустрічі й у стосунках із іншими людьми пізнає і знаходить себе. Інакше вона ризикує все життя прожити в дзеркалах власних проекцій.

Про це ж сказав Михайло Бахтін: істина влаштована так, що навіть найгеніальніша свідомість в аналітичній (монологічній) самоті зрозуміти і висловити її нездатна. Щоб наблизитися до істини, необхідні принаймні дві свідомості — зустріч свідомостей, суперечність свідомостей. Необхідний інший — і діалог з іншим. Необхідний співрозмовник, безпосередній або той, що розмовляє зі мною з іншого простору й часу. Так виникає розуміння — не переклад з іншої мови на свою, а пізнавання іншої мови саме як іншої, нової.

Парадокс Пригожина: умовність закономірного та закономірність випадкового розвитку динамічних систем.

Умовності, ілюзії та схематичні спрощення наукового детермінізму найбільш очевидні зсередини — найпослідовнішим і просунутим служителям наукового культу. «Природничонаукове» мислення в недавній час стало значно природнішим завдяки Іллі Пригожину. Упорядкованість, прогностичність і законовідповідність, згідно з Пригожиним, є лише окремими і дуже редукованими випадками відкритої, нестабільної, нерівновагової та неконтрольованої реальності.

Якщо захопити певну систему в якийсь момент її життя, то трапляється так, що можна, якщо завгодно, описати її за допомогою певних параметричних рівнянь, причинно-наслідкових схем, відносно достовірних саме для цього моменту. Але вже в наступний момент власні динамічні процеси усередині цієї системи, її флуктуації призводять до того, що виявлені раніше керуючі параметри більше не діють. Період упорядкованого і закономірного (найчастіше — з точки зору стороннього спостерігача) розвитку системи заміняється біфуркаційним періодом, коли розвиток системи відбувається принципово випадково, необоротно і непрогнозовано.

Класичні формули і «закони розвитку» виявляються феноменами мови наукового опису, але не феноменами буття.

Соціальні системи перебувають у постійній динамічній нерівновазі, їм не властиві об’єктивні закономірності, зате вони здатні до самоорганізації та спонтанного самовпорядкування... Ідеї цього нобелівського лауреата з хімії багато в чому зумовили розвиток соціальних і гуманітарних наук, сучасне розуміння історичного процесу.

Одним із стовпів сучасного наукового детермінізму був Зигмунд Фройд, геніальний першовідкривач динамічної природи особистості. Саме динамічна теорія розвитку особистості згодом дозволила виявити мотиви і засоби, через які і якими людина конструює штучну детерміністську модель Всесвіту. Відповідно до цієї теорії, серед кінцевих даностей буття, переживання яких є гранично важким для людини, — свобода і відсутність сенсу. Відсутність закономірності та базової причинної зумовленості свого життя. Відсутність об’єктивної результуючої ідеї, котра виправдує існування.

І ось — нездатність або надлишкова трудність бути в потоці реальності компенсується прагненням контролювати потік. Але той, хто контролює життя, платить за це позбавленням можливості брати участь у житті.

Східна мудрість, так само як і західна сміливість вчать, що шлях вищий від праведності. Дійсність унікальна — і тому вища від канонів і нормативів. Здатність до здійснення і переживання своєї унікальної суб’єктності є ключовим моментом і основою того, що можна назвати життєвим самостоянням людини. Найправеднішим, по суті, із усіх можливих для неї шляхів.

Соціум на це відповідає глобалізацією. Глобалізація — це реакція соціуму на спроби і практику життєвого самостояння людини, на її прагнення до встановлення власних особистих взаємовідносин з істиною. Подібно до обтягуючого перламутрового слизу — реакції мушлі на піщину, котра потрапила в неї. І що одному — перлина, іншому — хвороблива пухлина.

Воля та життєві сенси окремої людини розходяться принципово з волею і життєвими сенсами глобалізованих (а трохи в іншому ракурсі — глобалізовуваних) соціальних систем. Їхні інтереси та цінності геть відмінні. Унікальною, власне, її й створюючою потребою для людини є потреба реалізувати себе як особистість, проявити і зберегти свою індивідуальність. Суспільство реагує на цю потребу особистості з дружелюбністю бетонної стіни стосовно тенісного м’яча.

Глобалізований світ прямо і беззлобно не зацікавлений у виживанні виду homo sapiens. Йому спонукають мутувати у вид homo electivus (людина електоральна) чи навіть у homo taxarum (людина, обкладена податком).

Стрижневими для сучасного «західного», прогресивного суспільства є класичні демократичні процедури, котрі зробили людину особисто незалежним і суверенним джерелом влади і права у своїй країні. От із ними й відбуваються дуже вражаючі метаморфози.

По суті, розвиток демократичних інституцій і процедур йде до того, що голос окремого представника демосу стає дедалі менш значимим і впливовим. Навіть у такому інституті, як вибори, суспільство насправді очікує від людини не стільки її голосування, скільки участі у відсотку відвідувачів виборчих дільниць. Власне голосування вже майже не справляє впливу на засоби здійснення влади та шляхи розвитку суспільства.

Слово правди зараз утратило силу. Була чи не була в Іраку зброя масового знищення? А яка різниця! Для одних навіть якщо й була, а для інших навіть якщо й не була — але і для тих, і для інших це геть нічого не означає. Хоч і з діаметрально протилежних підстав.

У глобалізованому світі інформації, новинам, відомостям більш не дозволено жити в природних умовах: їх продукують, ідеологічно модулюють, фасують і продають у спеціальних акредитованих інформаційних супермаркетах. Неконтрольована торгівля й обмін неочищеною інформацією з рук знецінюється і забороняється під різними санітарно-економічними приводами. У результаті настільки ж привабливих, як і даремних спроб реалізувати подібну систему людство опинилося в ситуації різноспрямованого, іноді усвідомлено-маніпулятивного, іноді параноїдально-хаотичного інформаційно-аналітичного фантазування. Феномен академіка Фоменка з його «новою глобальною хронологією» вискочив на цьому самому місці.

Інформаційне поле та самосвідомість глобалізованого соціуму настільки розмиті спецефектами і комп’ютерною графікою, що хвіст уже не вертить собакою (натяк на пророчий фільм Баррі Левінсона): хвіст глибоко переконаний і наполягає на тому, що він і є собака!

Соціум найближчого майбутнього ризикує виявитися крихким, хитким на своєму основному, елементарному рівні. Оскільки сковує, знерухомлює і, по суті, виснажує особистість, шаблонізуючи можливості й засоби її здійснення.

Особистість, звісно ж, опирається. Серед патологічних захистів найбільш характерними є тоталітарні секти і культи «нової ери», котрі трагічно пародіюють вузлові пункти сучасного суспільного розвитку. Серед менш очевидних (оскільки — непатологічних) захисних реакцій особистості: зміна значеннєвих і мотиваційних основ діяльності, зміна «типів раціональної дії», що було позначено в дослідженнях Макса Вебера.

Найбільш «зрозумілою» і навіть «нормально-ідеальною» соціальною діяльністю — у всякому разі, для людини першої половини ХХ століття — була, за визначенням М.Вебера, цілераціональна діяльність. Людина має перед собою деяку досить ясно усвідомлювану нею мету — і здійснює деякі більш-менш адекватні дії для її досягнення.

Подібний тип діяльності є органічним і відносно продуктивним для не дуже усвідомлюючої себе, не самостійної або просто підневільної людини, цілі для якої поставляються ззовні: її хазяїном, клановим начальством, общинними нормами і настановами. Такій людині не потрібно піклуватися ні про власне осмислене цілеспрямування, ні навіть про відрефлексування і перевірку на сумісність із собою цілей, яких вона досягає.

Цілі, котрі ставить переді мною хтось інший чи які я ставлю перед собою як інший, без усвідомлення їхнього походження та критики, тим і хороші, що вони не можуть бути мною ні скасовані, ні піддані сумніву. І життя моє завжди буде заповнене або їхньою реалізацією, або чеканням подальших указівок...

Для вільної і самоусвідомлюючої людини цілераціональна діяльність малопридатна і загрожує руйнівними кризами. Приміром, ставить людина перед собою завдання створити власну фірму. І якщо завдання саме таке і людина його виконала, то що далі? А далі людина або традиційним і безпомилковим способом утрачає власну спонтанність, незалежність, проактивність, тобто багато в чому втрачає себе, і створена нею фірма сама перетворюється на постановника цілей для свого творця, або їй доводиться стикатися з проблемою «цільових глухих кутів», проблемою переформулювання, переоцінки, ревізії власних цілей. Можна уявити собі жах людини, котра діє цілераціонально й водночас визнає стосовно себе свободу і відсутність керуючих зовнішніх сенсів, коли вона розуміє, що справи її вже закінчені, а життя — ще ні.

В умовах нашого «чудового нового світу» дійсно осмисленою, тобто такою, що дозволяє підживлювати власне життя власним сенсом, для сучасної людини є ціннісно-раціональна, а вже зовсім точно — чуттєво-раціональна діяльність. Явно не цілі мотивують людину до відповідальних і довільних вчинків і дій: це можуть бути або цінності і переконання, або потреба бути ідентичним зі своїми почуттями. Цілі у людини розташовуються там же, де одяг, взуття, парасольки і дорожні сумки, а почуття — там, де живе її Я.

Пошук і будування своєї унікальної життєвої самоідентичності — це і є людський вимір, гуманітарний вектор епохи глобалізації. Спроби перетворити життя на засіб для досягнення цілей або в набір каузальних соціальних процедур дуже травматичні і геть неефективні. Життя просто не готове прийняти такий розклад.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі