Міністерство внутрішніх справ України планує провести комплекс пов’язаних заходів, які мають посилити безпеку дорожнього руху шляхом усунення чи мінімізації корупційних ризиків під час теоретичного та практичного іспитів для отримання права на керування автомобілем. Це один з пріоритетів розвитку розвитку Головного сервісного центру, розповів заступник глави МВС Богдан Драп’ятий у статті для ZN.UA "Сервісні центри МВС: які зміни чекають українців у 2023 році".
"Допуск громадян до керування транспортними засобами та видача водійських посвідчень – одна з найважливіших та найвідповідальніших функцій сервісних центрів МВС. Погана освіта і кваліфікація у юриста, медика, вчителя, інженера – це велика суспільна проблема, але роботодавець може відмовити в прийомі на роботу таким кандидатам, а погано підготовлений водій самостійно приймає рішення, сідати йому за кермо чи ні. Насправді щоденна загроза на дорогах через неналежну підготовку водіїв та їхню надмірну самовпевненість призводить до трагічних наслідків", – зазначив він.
Щоб вирішити проблему міністерство має намір до кінця 2023 року:
- Оптимізувати сервісні центри (з 148 до 55), у яких надаватимуть послугу складання теоретичних і практичних іспитів.
- Облаштувати класи для теоретичних іспитів камерами із записом звуку та повним охопленням приміщення, ідентифікацією осіб кандидатів за допомогою системи Face ID.
- Закупити нові авто для практичних іспитів та облаштувати їх відеокамерами для фіксації процесу складання з чотирьох позицій (спереду, ззаду, і двох проєкцій салону) і автоматичного відвантаження відео після закінчення іспиту без стороннього доступу до матеріалів. Це має також унеможливити втручання екзаменатора у процес складання іспиту.
- Впровадити автоматичний відбір відеозаписів процесу складання іспитів для перевірки та можливість перевірки одного відеозапису одночасно на трьох рівнях – начальниками територіальних сервісних центрів МВС, уповноваженими працівниками регіональних центрів та ГСЦ МВС.
- Почати зберігати на сервері відеозаписи з іспитів протягом 30 днів та ввести можливість оскарження кандидатом кінцевої оцінки, якщо останній вважатиме дії екзаменатора неправомірними.
- Запровадити системне оновлення тестових запитань до екзаменаційних білетів теоретичного іспиту та рандомний вибір послідовності варіантів відповідей.
Драп’ятий уточнив, що оптимізація сервісних центрів МВС, у яких прийматимуть теоретичні та практичні іспити, спочатку запуститься як двомісячний пілотний проєкт у Київській, Львівській, Одеській і Вінницькій областях. У вересні-жовтні його планують масштабувати на всю Україну. Заступник глави МВС пояснив: "Зміст оптимізації полягає в посиленні контролю над роботою сервісних центрів, реальна можливість оновити автомобілі для складання практичних іспитів".
"Фактично, людина отримує право на керування транспортним засобом один раз у житті, а тому ми маємо забезпечити об’єктивну оцінку рівня теоретичної й практичної підготовки кандидата", – додав він.
Крім цього, Міністерство внутрішніх справ та народні депутати розробили законопроєкт № 7354 "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки й допуску водіїв до керування транспортними засобами". Документ хочуть прийняти для того, щоб екзаменатор пам’ятав про негативні правові наслідки, які може мати за порушення процедури підготовки й допуску людей до керування транспортними засобами.
У статті заступник глави МВС також пояснив, чи можуть українці вивчати "теорію" для отримання водійського посвідчення без автошколи.