Продати пай: покрокова інструкція

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Продати пай: покрокова інструкція © Колаж ZN.UA
Як продати землю і не потрапити при цьому у халепу

Відкриття ринку землі в Україні — подія, що поставила безліч запитань перед фермерами та власниками земельних паїв. Даємо покрокову інструкцію для охочих продати землю і не потрапити при цьому у халепу.

Крок 1. З чого потрібно починати?

Для продавців першим кроком є надання інформації про продаж. Про намір продати земельну ділянку власник має повідомити громаду і потенційних покупців:

  • безпосередньо звернутися до фермерів;
  • поширити інформацію через «сарафанне радіо»;
  • розмістити оголошення на різноманітних маркетплейсах нерухомого майна;
  • виставити лот на спеціалізованих платформах чи біржах.

Покупцям же перш за все необхідно дослідити ринок землі в регіоні, де вони планують зробити покупку, щоб визначити середню вартість ділянки та її площу.

Після цього покупець має знайти потенційного продавця. Можна звернутися до віртуальних платформ із продажу нерухомості та сільгоспземель, але краще поспілкуватися з місцевими жителями населеного пункту, в районі якого ви плануєте придбати ділянку, щоб знайти продавця без посередників.

Експерти зазначають: щоб при купівлі ділянки не переплачувати, перш ніж спілкуватися з продавцем, вивчіть вартість аналогічних земельних ділянок у визначеному регіоні. Це вбереже вас від некомпетентних або непорядних продавців, а також зекономить нерви і час.

Крок 2. Оцінка земельної ділянки

Наступним кроком є оцінка землі, особливо це стосується випадків, коли ділянку було знайдено без допомоги онлайн-сервісів. Фахівці радять спочатку знайти певну ділянку на «Публічній кадастровій карті» та перевірити наявність кадастрового номера. Якщо ділянка його не має, то продавцю потрібно звернутися до проєктної організації для його присвоєння.

Юристи попереджають, що не варто розпочинати угоду, якщо земля не зареєстрована. Адже у цьому разі неможливо ідентифікувати та перевірити ділянку. А це прямий шлях потрапити на гачок до шахраїв.

Фахівці наголошують, що навіть якщо ділянка має кадастровий номер, усе одно потрібно перевірити, чи не перебуває вона, наприклад, в оренді, особисто перевірити рельєф і тільки потім спілкуватися з власником та проводити грошову оцінку. Крім того, не полінуйтеся переглянути інформацію про обрану ділянку у базах Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру. Ця порада захистить покупця від сумнівної угоди та заощадить кошти.

Крок 3. Що треба знати про документи?

Купувати землю можуть не тільки фізичні особи — громадяни України, а й ОТГ і держава. Укладання угоди про придбання землі здійснюється під керівництвом нотаріуса. Для підписання договору потрібен такий перелік документів:

  • довідка про цільове призначення обраної ділянки. Якщо купівля землі здійснюється для ведення фермерської діяльності, тоді у довідці має бути зазначено, що ділянка призначена для ведення особистого селянського господарства;
  • витяг із бази Державного земельного кадастру (оригінал). Середня вартість цього документа становить приблизно 100 грн;
  • експертна оцінка земельної ділянки. Цю процедуру потрібно замовляти у спеціалізованих організаціях, що надають послугу експертної оцінки землі. Приблизна вартість такої послуги становить 1000 грн;
  • документ про право власності на земельну ділянку. Найчастіше це наказ Держгеокадастру, рішення сільської ради або ОТГ;
  • оригінал витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Якщо об’єкт у ньому був відсутній, то на момент укладання угоди ділянку можна буде зареєструвати, але будьте готові сплатити адміністративний збір;
  • документи учасників угоди: для фізичних осіб — паспорт та ІПН, а для юридичних осіб — установчі документи.

Через 3–5 днів після реєстрації права власності та сплати адміністративного збору покупець стає повноправним власником землі.

Поради продавцям

З 1 липня 2021 року в Україні був скасований мораторій на продаж сільськогосподарських земель. А це означає, що власникам землі потрібно переглянути документи на землю, навіть якщо у найближчий час продаж землі не планується.

Передусім зверніть увагу на те, чи зареєстрована ділянка у реєстрі Держгеокадастру. Якщо у вас на руках державний акт старого зразка, то потрібно звернутися в Держгеокадастр, щоб відновити та встановити межі ділянки в натурі для майбутньої реєстрації речових прав.

Експерти зазначають, що ця процедура необхідна для первинної перевірки ділянки у разі, якщо на неї знайдеться покупець. Крім того, не забудьте внести відомості про ділянку до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Виконання цих процедур заздалегідь значно пришвидшить у майбутньому підписання угоди та допоможе зекономити час.

Кілька слів про вартість

Як визначити вартість землі? Раніше ціна земельної ділянки визначалася грошовою оцінкою. Як правило, земельні ділянки продавали або купували за договірною ціною, яку було встановлено під час переговорів покупця та продавця.

Сьогодні ж, після відкриття ринку сільськогосподарських земель, держава намагається встановити конкретну ринкову ціну на землю. Слід зазначити, що на формування вартості впливає розташування ділянки, площа, показники середньої врожайності, нормативна грошова оцінка тощо.

Оскільки кількість укладених угод купівлі-продажу землі замала, то за основу для розрахунку вартості було взято ціну оренди земельних ділянок. Таким чином, 2020 року оренда 1 га в Україні становила 3425 грн, а ставка за довгостроковим кредитом — 6,7% (в іноземній валюті). Тому на сьогодні середня вартість землі в Україні становить 51,2 тис. грн за гектар.

Експерти зазначають: незважаючи на виведену цифру, вартість землі може коливатися та у деяких регіонах вдвічі перевищувати зазначену ціну. Так, у Київській області вартість 1 га може коливатися від 26,5 тис. до 74,6 тис. грн.

Як перевірити договір?

У зв’язку з відкриттям ринку сільськогосподарських земель перевірку продавців і покупців землі мають здійснювати нотаріуси. Окрім перевірки даних за реєстрами, нотаріуси контролюють дотримання законодавчої норми — 100 га в одні руки. До речі, ця норма діятиме до 1 січня 2024 року.

Щоб здійснювати цю перевірку, нотаріус повинен мати доступ до Державного земельного кадастру. На момент старту ринку землі такий доступ мали 879 нотаріусів. Сьогодні ж кількість фахівців, що мають доступ до системи, зросла вдвічі.

Таким чином, угода купівлі-продажу земельної ділянки на сьогодні неможлива без допомоги нотаріуса. Хочете придбати землю? Потрібно визначитися з об’єктом, перевірити інформацію щодо бажаної землі, проаналізувати задану вартість, звернутися до нотаріуса, підготувати документи, почекати приблизно тиждень та отримати свідоцтво на право власності.

Поділитися
Дивіться спецтему: Запуск ринку землі
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі