У Києві 4-5 грудня відбувається перший із 24 лютого 2022 року форум, де присутні представники понад 400 громад із усієї України. На порядку денному – обговорення звіту Єврокомісії про умови вступу України до ЄС, у якому важлива роль відведена децентралізації.
На заході послів G7 представляв посол Японії в Україні Кунінорі Мацуда, ЄС - посол ЄС в Україні Катаріна Матернова, голова Офісу Ради Європи в Україні Мачей Янчак та інші партнери.
Українську владу, окрім народних депутатів бюджетного, економічного, соціального комітетів та комітету європейської інтеграції, представляла перша віцепрем'єр-міністерка, міністерка економіки Юлія Свириденко, а також заступники голів Мінвідновлення з інфраструктури Олександр Бутенко, Мінсоцу Дарія Марчак, Мінветеранів Андрій Павловський. Профільного заступника міністра відновлення Олександри Азархіної та профільного заступника голови Офісу президента Олексія Кулеби на важливому заході не бачили. Останній за нашою інформацією скасував візит після заяви Віталія Кличка німецькому виданню Spiegel про те, що "Україна стоїть на шляху до авторитаризму", яку мер Києва зробив напередодні. Мабуть, із цієї ж політичної причини не було в залі й представників Конгресу регіональних і місцевих влад при президентові України.
Очевидно, що місцеве самоврядування на чолі з Асоціацією міст України ухвалило рішення вести діалог щодо майбутнього децентралізації в рамках поствоєнного відновлення і розвитку України напряму з міжнародними партнерами та європейськими інституціями, які й благословили децентралізацію у 2014 році. А зараз продовження реформи називають однією з ключових умов вступу України до Євросоюзу.
Причини відсутності внутрішнього діалогу між органами місцевого самоврядування і центральною владою відомі. Серед них – кейс із ПДФО військових, що нещодавно відгримів на всю країну (партнери, до речі, всі дружно говорили про необхідність збалансувати бюджетну політику уряду з урахуванням інтересів місцевого самоврядування, яке має брати ключову участь у плануванні відновлення, та й АМУ пропонувала об'єднавче рішення для забезпечення військових). Плюс розкол по лінії профільного об'єднаного міністерства відбудови, яке зробило ставку на лобіювання скандального законопроєкту 5655 про містобудівну "реформу" в розріз із позицією ОМС, а також повністю провалило регіональний напрямок, не стало майданчиком для комунікації між ОМС, парламентом, урядом та ОПУ.
У цьому ж чорному списку - навмисно-необережне застосування центральною владою інструменту військових адміністрацій, які необґрунтовано обмежують повноваження ОМС у громадах із діючими радами, аж до хибної практики судового відсторонення мерів від влади. Сюди ж можна додати затягування розв'язання питання щодо чіткого розподілу повноважень центральної та місцевої влади, чітких критеріїв запровадження військових адміністрацій, адже вже 254 громади не мають законно обраних голів.
Міжнародні партнери неодноразово у своїх документах та виступах на форумі наголошували на необхідності продовження децентралізації, а також на важливості збалансування політики об'єднаного міністерства, якому "варто відмовитися від лобіювання недоброчесного закону 5655", спираючись на пункти Звіту Єврокомісії.
Серед нового у звіті Єврокомісії - підтримка раніше відкинутого реформою статусу громад як юридичної особи, що дало б змогу громадам захищати свої права, зокрема й від авторитарних замашок Центру. На цій нормі, до речі, від самого початку, ще в 2015 році наполягав один із ключових зарубіжних експертів децентралізації, спеціальний представник уряду ФРН з питань децентралізації, професор Георг Мільбранд, який також взяв участь у роботі форуму.
За результатами форуму ухвалять звернення Асоціації міст України до Парламенту, Президента та Уряду України.
Нагадаємо, військові та військово-цивільні адміністрації — це важливий інструмент, яким користується держава для оптимізації управління в регіонах і громадах в умовах війни. Однак беззвітна перед громадами "залізна рука" глави військової адміністрації близько до лінії фронту або після звільнення від окупації — це одна історія, а от у далеких від війни містах, де повноцінно діє місцеве самоврядування, — геть інша.
Чим небезпечне зловживання таким інструментом і яких ризиків потрібно уникнути в законопроєкті, котрим депутати збираються врегулювати питання ВА/ВЦА, у статті "Військові адміністрації: повзуча централізація чи необхідний інструмент під час війни?" розповідає аналітик Руху ЧЕСНО Михайло Загородній.
Також ще восени 2022 року керівник Центру конституційної демократії Університету Індіани Девід Вільямс в інтерв’ю Інні Ведерніковій для ZN.UA "Головне – пам’ятати, за що ви воюєте" сказав, що досвід одноосібного управління країною під час воєнного стану може спокушати президента продовжувати управляти державою в ручному режимі.