Україна—ЄС: «Два паспорти мої, два паспорти…»

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Україна—ЄС: «Два паспорти мої, два паспорти…» © depositphotos/Volosh
Євросоюз схибив. У чому проблема вимоги заборонити українцям мати два закордонні паспорти

Європейський Союз щороку аналізує відповідність восьми країн-сусідів, у тому числі України, критеріям візової лібералізації у рамках механізму призупинення безвізу. Простіше кажучи, раз на рік Україну перевіряють на дотримання умов безвізу з ЄС. У середу, 4 серпня, Європейська комісія оприлюднила вже четвертий моніторинговий звіт.

Він виявився особливим, тому що вперше поряд зі стандартним аналізом таких питань, як сталість антикорупційних інституцій або дотримання міграційного законодавства, у ньому з’явилися вкрай сумнівні твердження. Вперше експертна спільнота з питань візової лібералізації готова рекомендувати українському уряду не дотримуватися рекомендацій ЄС.

Йдеться про вимогу ЄС заборонити громадянам України мати два чинні закордонні паспорти, ба більше, скасувати один паспорт тим, хто вже має їх два. Для подальшого аналізу та розуміння того, чому ця теза є сумнівною, важливо повністю навести текст зауваги та рекомендації.

У звіті сказано: «Польща виявила громадян України, які мають більше одного законно виданого паспорта, іноді зі зміненими персональними даними, що дозволяє їм залишатися на території ЄС понад 90 днів протягом 180». Відповідно, сформовано рекомендацію «Усунути можливість для громадян України мати більше, ніж один чинний паспорт. Припинити видавати «додаткові» паспорти та скасувати чинність тих, що вже видані».

Ця інформація і заснована на ній рекомендація частково помилкові, а в іншій частині — викликають багато питань.

Питання 1. Видавати два закордонні паспорти — поширена в світі практика. Два паспорти можуть мати громадяни інших країн — об’єктів безвізового моніторингу, наприклад, Молдови, однак до них таких вимог не висувають. Навіть сама Польща видає два паспорти своїм громадянам. Тож наскільки відповідає принципам рівності перед законом і верховенства права вимога ЄС до України не робити те, що робить як сам ЄС, так і інші країни «механізму призупинення»?

Питання 2. При натренованому погляді кидається у вічі інформація зі звіту про «більше одного паспорта, іноді зі зміненими персональними даними». Річ у тім, що це принципово неможливо. Громадянин України не може мати два чинні паспорти з різними даними. Тож невже Польща подала Європейському Союзу неправдиве повідомлення? Насправді ні, це стає зрозуміло, якщо звернутися до Робочого документа, опублікованого разом зі звітом, — по суті, розширеної версії звіту, на основі якої його і робили. Так от, там ідеться окремо про проблему множинних паспортів і окремо — про проблему змінених даних. Громадянин України дійсно може, наприклад, змінити прізвище і отримати на нього новий закордонний паспорт, але в жодному разі не мати два чинні паспорти на різні прізвища.

У фінальній версії просто змішали два різні повідомлення. І це не єдиний ляп. Є ще кілька друкарських помилок, фактичні помилки, як-от у роках Стратегії міграційної політики (2018–2021 замість до 2025). Усе це створює враження, що документ, як той студентський реферат, складався буквально у ніч перед дедлайном. Тож чи варто довіряти рекомендації, яка ґрунтується на хибно інтерпретованій і неякісно обробленій інформації?

Питання 3. Вимога ЄС у разі виконання безпосередньо зачепить інтереси мільйонів громадян України, які втратять можливість подорожувати під час отримання віз (а ці процедури можуть тривати місяцями), і тисяч українців, які вже мають два паспорти і в разі «закриття» одного з них втратять усі відкриті на нього візи. Просто нагадаємо, що в світі є принаймні 70 країн і територій, для відвідання яких громадянам України потрібна віза.

Водночас абсолютно незрозумілим є масштаб потенційних збитків або загроз для ЄС, якщо збережеться наявний стан речей. Скільки порушників із двома паспортами виявили у Польщі? Два, десять, тисячу? Наскільки це вагомо для безпеки ЄС, якщо враховувати супровідні фактори: високу потребу ЄС в українській робочій силі, високий рівень повернень українських «нелегалів» і перспективу запуску у найближчі два роки систем ETIAS і EES, з допомогою яких можна обмежити потенційні зловживання двома паспортами? Тож чи варта ця гіпотетична загроза таких серйозних збитків, на які ЄС вимагає від України піти?

Питання 4. Українські та європейські служби, відповідальні за управління міграцією та кордонами, постійно перебувають у комунікації, дедалі більшими стають обсяг обміну даними та можливості перехресної верифікації ідентичності мандрівників. Однак питання двох паспортів з’явилося наче грім з ясного неба, буквально нізвідки. За останній рік ніхто не звертався до Міграційної служби з цим питанням. Тож чи не варто було спочатку прокомунікувати проблему, перш ніж публічно виносити її на такому високому рівні?

Європейський Союз повинен або відкликати свою рекомендацію, або обґрунтувати її, надавши чітку відповідь на наведені тут питання. Без цього вимога про два паспорти виглядає абсурдною, нечесною і такою, виконання якої недоцільне. Сама її наявність у такому вигляді, як зараз, підриває довіру до інших — важливих і критичних — рекомендацій звіту щодо роботи антикорупційних інституцій, боротьби зі злочинністю та управління міграцією.

Від автора: я маю лише один закордонний паспорт і не зацікавлений особисто у збереженні цієї норми.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі