Протягом бурхливих років після закінчення холодної війни багато держав відчули необхідність перегрупуватися в регіональні організації. Відтак ідею створення в Чорноморському регіоні організації сприяння економічному співробітництву з готовністю сприйняли відповідні країни та країни, що мали особливий інтерес у регіоні.
Організацію Чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС) було створено 1992 року з ініціативи одинадцяти держав для просування проектів, що становлять спільний практичний інтерес у ключових секторах економіки, таких як транспорт, торгівля, енергетика та ін.
З набранням сили її Статутом (1999) ОЧЕС здобула міжнародну правову ідентичність як повноцінна організація, кількість держав-членів якої збільшилася до 12 з приєднанням 2004 року Сербії. Штаб-квартира ОЧЕС та її Постійний міжнародний секретаріат (ПМС) розташовані у Стамбулі.
Протягом перших років ОЧЕС стрімко розширювалася, охоплюючи широкий спектр галузей. Сьогодні це сприяє розвиткові співпраці в усіх мислимих сферах, від сільського господарства до банківської справи й фінансів, від культури до енергетики, від охорони здоров'я до туризму й торгівлі.
Сімейство установ ОЧЕС складається з чотирьох відповідних органів: Парламентської асамблеї ЧЕС, Ділової ради ЧЕС (обидві установи в Стамбулі), Чорноморського банку торгівлі і розвитку (зі штаб-квартирою в Салоніках) та Міжнародного центру чорноморських досліджень (в Афінах).
Оглядаючись на перші роки організації, можна було б сказати, що деякі очікування наших батьків-засновників виявилися більш ідеалістичними, ніж це можливо. Держави-члени ОЧЕС мають різний історичний досвід, різний рівень розвитку, а також різні політичні й економічні пріоритети. Деякі з них навіть не мають дипломатичних відносин або стикаються із серйозними двосторонніми проблемами. Ця реальність призводить до того, що намагання забезпечити "запобіжні клапани" для кожного створюють складніі трудоємні механізми, через що іноді виникає враження, бракує ефективності ОЧЕС.
Попри ці виклики, що притаманні часу й наявним обставинам, ОЧЕС є живим доказом прагнення її держав-членів знайти спільні знаменники, розпочати і продовжувати спільну діяльність, розвивати необхідний для цього "командний дух", формуючи таким чином колективну ідентичність регіону.
Транспорт є однією з галузей співробітництва, де ОЧЕС має значні досягнення - як у сфері сприяння розвитку інфраструктури, так і в здійсненні адміністративних реформ для полегшення транскордонних перевезень.
"Чорноморська кільцева дорога" і "Морські магістралі" - два флагманські проекти, що мають сприяти збільшенню обсягу внутрішньорегіональної торгівлі, туризму та інвестицій в інфраструктуру. Маємо також намір просувати концепцію сучасного Шовкового шляху на "території" ОЧЕС і привернути інвестиційну увагу таких азійських важковаговиків, як Китай, Японія і Південна Корея.
Інші сфери, в яких ОЧЕС є активною і впливовою, варіюються від співпраці в ліквідації наслідків стихійних лих або епідемій, до створення спільних туристичних маршрутів.
Енергетика та зміна клімату також вкрай важливі для нашого порядку денного, особливо коли це стосується енергоефективності, енергоощадності й використання альтернативних і відновлюваних джерел енергії. Нещодавно створена Мережа зеленої енергетики ЧЕС включає в себе 45 адміністративних органів та установ різних країн, що підтримують дослідження в галузі відновлюваних джерел енергії, заходи з підвищення ефективності й політику енергоощадності. Наступним кроком ОЧЕС у цій сфері буде сприяння створенню державно-приватного партнерства (ДПП) для вирішення нагальних питань енергетики.
На наше переконання, навіть у важких умовах сьогодення є місце для поліпшення продуктивності ОЧЕС: ми можемо - і повинні - працювати краще. Після 23 років роботи потреба пристосовуватися до нових умов є очевидною і загальноприйнятною. Таким чином ми підійшли до спроби провести низку змін з метою підвищення ефективності та результативності діяльності ОЧЕС, її значення як регіональної міжурядової організації, а також зміцнення її проектно-орієнтованого характеру. Наша мета - адаптуватися до актуальних потреб, ефективніше реагувати на події в нашому регіоні, щоб усунути ефект червоної стрічки і швидше виконувати рішення.
Незважаючи на те, що слово "ОЧЕС" ніколи не було надто вживаним навіть у своїх державах-членах, нині нас сприймають як найстарішу, інституційно зрілу регіональну організацію, що має найширше представництво. Ми не схильні ані недооцінювати серйозність наявних проблем та їхній негативний вплив на наші зусилля, ані плекати ілюзії стосовно ролі організації в досягненні певних рішень. Однак той факт, що організація не тільки існує, а й якісно і кількісно поліпшує показники своєї діяльності, підкреслює те, що навіть у важкі часи вона здатна функціонувати як цінний і корисний інструмент для діалогу та порозуміння. Крім тієї реальності, що ОЧЕС, як і раніше, - це унікальна можливість для розвитку багатостороннього економічного співробітництва країн-учасниць, вона також є ключовим механізмом зміцнення довіри між ними, чим сприяє стабільності і процвітанню в цьому важливому регіоні.