Загибель рейсу MH17: чи зможе горе зупинити війну?

18 липня, 2014, 21:00 Роздрукувати Bипуск № 26, 18 липня-8 серпня 2014р.
Відправити
Відправити

Багато що в цій катастрофі вже очевидне, проте коли Україна не працюватиме системно над політичною, правовою та інформаційною складовими цієї катастрофи, ми можемо серйозно послабити свої позиції і дозволити Росії посилити тиск на Україну.

Загибель рейсу MH17: чи зможе горе зупинити війну?

Російське вторгнення в Україну не було предметом занепокоєння цивілізованого світу, - Захід залишив Україну сам на сам із міжнародним тероризмом, чудово оснащеним усіма видами бронетанкової техніки, артилерії, стрілецької зброї, ППО та необмеженим арсеналом боєприпасів. Катастрофа малайзійського "Боїнга-777" показала, що війна в Україні - це головна гаряча точка на геополітичній карті. І хоч багато що в цій катастрофі вже очевидне, проте коли Україна не працюватиме системно над політичною, правовою та інформаційною складовими цієї катастрофи, ми можемо серйозно послабити свої позиції і дозволити Росії посилити тиск на Україну.

Контекст

13 липня обстановка в зоні бойових дій у Луганській і Донецькій областях різко загострилася. Українські війська були готові відрізати від кордону угруповання бойовиків у районах Луганська та Донецька, і наступ тривав. Однак того дня противник розпочав активні контрдії. Мобільні групи терористів із великою кількістю бронетехніки, в тісній взаємодії з артилерією, мінометами та батареями реактивних систем залпового вогню несподівано завдали серії ударів по угрупованню українських військ, що вийшло в прикордонні райони. Ефективність дій цих нових загонів терористів виявилася високою, оскільки екіпажі бойових машин мали високий рівень підготовки. Було порушено постачання та комунікації ряду наших частин. У таких умовах українське командування використало авіацію для організації постачання; для пошуку та знищення артилерійських позицій і танків. Бойові літаки обстрілювалися з десятків переносних зенітно-ракетних комплексів і артилерійських зенітних установок, а також самохідних зенітно-ракетних комплексів "Стріла-10". Ефективність повітряної підтримки різко знизилася. А 14 липня бойовики збили український військово-транспортний літак Ан-26,
який виконував завдання з постачання аеропорту Луганськ.
Ан-26 був смертельно поранений на висоті 6200 метрів, що значно перевищує стелю засобів військової ППО. На таку ж активну протидію наразилися українські пілоти й 16 липня: у районі Сніжне-Торез було збито штурмовик Су-25, бойових пошкоджень від зенітних ракет зазнали два винищувачі-бомбардувальники Міг-29. РНБО України заявила, що штурмовик був збитий російським винищувачем. Офіційні органи відзначали, що, здійснюючи польоти у прикордонній зоні, наші літаки наштовхуються на протидію російської ППО. У результаті 17 липня ВПС України отримали наказ залишатися на базах. Фото- й відео-матеріали свідчать, що противник розгорнув у цьому районі зенітно-ракетний комплекс "Бук-М1". Для ефективного використання цього комплексу потрібні, як мінімум, пускова установка, машина керування вогнем та машина з радаром для виявлення повітряних цілей. Це до 20 чоловік кваліфікованих спеціалістів, які мають постійну практику застосування цього комплексу. Про наявність "Буків" у складі ППО неодноразово заявляли чимало лідерів терористів у "ЛНР" й "ДНР".

Стало очевидно, що противник використовує ефективну систему ППО, і боротьба з нею потребує зміни тактики. Тому в зоні АТО 17 липня українська авіація не літала. Це підтверджується доповіддю командуючого Повітряними силами України Верховному Головнокомандувачу ввечері 17 липня. Малайзійський лайнер був збитий на території, що не контролюється українськими силами. Найближчий підрозділ армії перебуває за 50 кілометрів від місця падіння літака. Жодних засобів ППО в цьому районі Україна не має.

Лайнер, на борту якого знаходилося 298 осіб, летів із західного напрямку, тобто з боку центральних регіонів України. Його вів дніпропетровський центр керування повітряним рухом "Украероруху", і борт узяв на супровід ростовський диспетчерський центр, якому його мали передати через кілька хвилин. Але о 16.20 борт MH17 "провалився з ешелону" - раптово впав униз. Жодних сигналів про допомогу, жодної спроби спланерувати. "Боїнг-777" загинув, розвалившись у повітрі. Подивившись на місце, і українські, і російські диспетчери обмінялися думками й вирішили, що літак збито.

О 16.40 полковник ГРУ РФ Ігор Безлер доповів по телефону своєму кураторові в Москві полковникові Василю Гераніну, що російські "козаки" знищили цивільний літак.

Тоді ж першою на місце падіння літака прибула знімальна група російського телеканалу "Лайфньюс", яка здійснює інформаційне висвітлення та підтримку всіх бойових сутичок терористів. Судячи зі швидкості прибуття, точності визначення місця падіння літака, а також закадрового спілкування співробітників, вони сподівалися тут знайти український літак Ан-26 або Іл-76.

О 17.00 новини "Лайфньюс" повідомили про знищення "ополченцями" українського Ан-26. А сайт терористів "Русвесна" заявив, що, можливо, був збитий український штурмовик, який випускав ракети. Таку інформацію миттю передрукували всі російські ЗМІ, включно з основними інформаційними агентствами.

Офіційні представники адміністрації президента США вже заявили, що причиною загибелі лайнера став пуск ракети "земля-повітря" зенітно-ракетного комплексу. І що цей ЗРК не належить українським силам.

Президент Росії Путін відразу поклав усю відповідальність за катастрофу на Україну. "Народний губернатор" "ДНР" Губарєв в інтерв'ю офіційним російським ЗМІ впевнено заявив, що лайнер був збитий українськими силами в Дніпропетровській області і пролетів до місця падіння 200–300 кілометрів.

Ватажок терористів Стрєлков-Гіркін припустив інсценування і провокацію української влади - оскільки трупи пасажирів, на його думку, "несвіжі".

Зате МВС України показало кадри переміщення пускової установки "Бук" на трейлері з міста Сніжне - на пілонах з чотирьох ракет залишилося тільки дві.

Керівництво України всю вину за катастрофу покладає на Росію і особисто на президента Путіна.

Версії

1. "Боїнг" збили ЗРК "Бук", який було переправлено в район Сніжного з Росії з російським екіпажем. У складі комплексу - не менше ніж три бойові машини для пошуку цілей і керування вогнем; необхідна кваліфікована обслуга, яка має практику застосування комплексу, - не менш як 20 фахівців.

2. Це був ЗРК "Бук", захоплений в українських збройних сил. Офіційна влада спростовує можливість захоплення комплексу. Терористи стверджували, що нібито один такий комплекс був ними захоплений і відремонтований. Однак крім фотографій пускової установки інших свідчень цього не було. Сама по собі ПУ забезпечити прицільну стрільбу не може. Фахівців із застосування комплексу в Україні не надто багато, і жодного офіцера ППО в складі терористів ніколи помічено не було. Тобто російський слід знову очевидний.

3. Фатальний постріл зробив ЗРК С-300 ППО Російської федерації, який здійснював прикриття угруповання терористів із прикордонного району і здійснив пуск ракети з території РФ на віддаленні від "Боїнга" на дальність 80 кілометрів.

Які наслідки?

Наслідки для тієї сторони, яка буде визнана винною в знищенні лайнера, можуть бути критичними. Єдиної практики реагування світового співтовариства на такі катастрофи немає. Все залежить від конкретної ситуації, від аргументів сторін, від політичного клімату та громадської думки. Найбільш коректною аналогією в цьому випадку є загибель "Боїнга-747" над шотландським Локербі. Полковник Каддафі і полковник Путін мали багато в чому однаковий життєвий і політичний досвід та однакові амбіції. У результаті трирічного розслідування катастрофи було незаперечно доведено винуватість лівійських спецслужб в організації диверсії. Каддафі прирік Лівію на найжорстокіші міжнародні санкції, підтримані ООН, політичний крах, а через багато років полковника наздогнала й особиста відплата. Лівія виплатила тільки пряму компенсацію збитку жертвам у розмірі близько 3 мільярдів доларів.

Першочергові
запитання

Право

Хто, з правового погляду, та в якому обсязі несе відповідальність за катастрофу? Чи є провина України в тому, що не був закритий повітряний коридор над зоною бойових дій? Ні, тому що міжнародні повітряні коридори працюють по всій планеті, тому що ніякі партизани й диверсанти не мають у розпорядженні бойової техніки та обслуги для ураження висотних лайнерів. За кожним потужним ЗРК стоїть держава, і відповідальність цієї держави можна встановити.

Росія вже зараз акцентує увагу, що Україна відповідає за хаос у Донбасі і неспроможність контролювати ситуацію. Тому першочергове завдання нашої влади - показати причетність російського командування до планування, підготовки терористів. І в Локербі, і в розслідуванні інциденту зі знищенням над Сахаліном лайнера корейських авіаліній ключове значення мав доказ керування та командування тими, хто знищив літаки, з боку державних структур. Нам не можна дозволити Росії розділити відповідальність на обидві сторони конфлікту. Винуватість Кремля має бути однозначною і незаперечною. Саме з метою приховання доказів Кремль вимагає вивчення уламків літака на території Росії. Це категорично неприйнятно. Будь-яке розслідування, де Росія отримує будь-які права й повноваження, для України абсолютно неприпустиме.

Політика

Чи зможе горе зупинити війну? Головною проблемою може стати спроба Путіна використати трагічний інцидент для прикриття подальшої ескалації війни. Не можна допустити перетворення нашого повітряного простору на закриту для польотів зону. Це буде саме той ефект, який, замість викриття терористів, зіграє їм на руку. Необхідні доказові ініціативи української сторони, які чітко показували б на відповідальність сторони російської. Необхідний осуд Росії в Україні - органами української юстиції, з кваліфікацією цього злочину як терористичного акту. Необхідно реально розірвати дипломатичні відносини й інші види зв'язків, що є логічним і неминучим кроком у випадку визнання РФ країною - організатором міжнародного тероризму.

Економіка

Так, українському бізнесу буде нелегко - але по-іншому виграти в глобальній війні з Путіним не можна. Не обійдеться й без жертв, які наші хлопці на фронті приносять щодня, щоб зупинити агресію.

Related video

Росія почала активно лобіювати в міжнародному співтоваристві ідею відмови від використання українського повітряного простору для польотів цивільної авіації. Таким чином Україна нестиме й додаткові фінансові втрати. Економічний бойкот у випадку інциденту над Сахаліном дуже ефективно впливав на країну, винну у знищенні літака. На два тижні на міжнародних авіалініях було припинено діяльність радянського "Аерофлоту".

P.S. Сухі рядки. Жорсткі факти. Колючі висновки. А дівчисько із затишним чудиком біля ілюмінатора малайзійського "Боїнга" більше вже не усміхнеться.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК