Програма економічних реформ, що оприлюднена президентом Віктором Януковичем, враховує інтереси влади і бізнесу, але абсолютно ігнорує потреби найманих робітників, заявила в коментарі для «Дзеркала тижня» експерт Центру Разумкова Людмила Шангіна. Окрім того, з неї цілковито випав розділ про боротьбу з бідністю, підкреслила вона.
«Ця програма написана саме владою (держапаратом) і бізнесом. Тобто, власниками для власників, працедавцями для працедавців, заможними для заможних», - констатує експерт.
Як приклад Людмила Шангіна подає факт відсутності в програмі термінів для визначення справедливої оцінки вартості праці.
«У Програмі економічних реформ взагалі не йдеться про ціну праці, платоспроможність громадян, суспільство як інвестора і тощо.Слово «праця» згадується в Програмі один раз — як один із мобільних чинників виробництва поряд з капіталом. Що, звичайно, неабияк підвищує самооцінку працівника, але не більше того. Зарплата згадується тричі, але зовсім не поруч з такими словами, як «підвищення» або, наприклад, «приведення ціни праці до соціально обгрунтованого рівня», тобто у відповідність з поняттям «Соціальний капітал», - констатує експерт.
Людмила Шангіна окремо підкреслила, що навіть до офіційного списку авторів програми ввійшли винятково представники влади та бізнесу.
«До речі, про авторів. Перші в списку: «представники держапарату, регіональної влади, бізнесу», тобто представники двох соціальних партнерів — держави і бізнесу. Але третього — повноправного, необхідного і незамінного їх партнера, що забезпечує «стійкий економічний розвиток» і формування економічних благ, включно з економічними реформами, - найманого робітника профспілок — у списку авторів немає», - констатувала вона.
Однак Шангіна визнає, що програма містить раціональні рекомендації щодо принципів формування і розподілу соціальної допомоги і пільг.
Безумовного схвалення, навіть з погляду найзлішого соціаліста, заслуговують пропозиції: про п'ятирічний мораторій на збільшення пільг і категорій їх одержувачів; про перехід, нарешті, до принципу жорсткої адресності в наданні пільг вже існуючих; про об'єднання усіх житлових пільг і субсидій. Про створення, знову ж таки, нарешті, на базі структур Міністерства праці і соціальної політики єдиного Агентства з обслуговування одержувачів соціальної допомоги і введення відповідної єдиної картки.
Детальніше читайте в коментарі Людмили Шангіної у свіжому номері «ДТ».