Відлуння перемоги

Поділитися
Найважливішими є аж ніяк не можливі вигоди й інвестиції, не мільйони туристів, які приїдуть в Україну і Польщу через п’ять років, і не світовий престиж, пов’язаний з організацією Євро...

Вдалося! Разом із Україною Польща буде організатором найбільшої спортивної події світу після Олімпійських ігор і футбольного чемпіонату світу. Наші футболісти гратимуть 2012 року в числі 16 найкращих команд Європи.

«Перемога двох народів!», «Ейфорія!», «Мрії перемагають!» — це четвергові передовиці польських газет після повідомлення про те, що футбольний чемпіонат Європи з футболу через п’ять років відбудеться в наших країнах. Радість є тим більшою, що поляки до кінця не вірили, що Євро в нашій країні — це реально. Вони сприймали це як прекрасну, але далеку мрію, ще одну обіцянку політиків, якій ліпше не вірити, аби потім не переживати болісного розчарування.

«Ми в боргу перед українцями, — написав один із польських коментаторів. — Це їм спала на думку геніальна ідея, аби разом запросити на турнір найкращих європейських футболістів». Святі слова. Бо двигуном старань за Євро-2012 справді була Україна. Її віра та ентузіазм спочатку передалися нечисленним полякам, переконали їх у тому, що це можливо. Переконали мерів чотирьох найбільших (і найбагатших) польських міст долучитися своїми місцевими грішми та власним престижем до цієї, здавалося б, божевільної ідеї. Переконали польських політиків, аби ті підтримали ідею морально, фінансово й політично. І, врешті-решт, переконали виконавчий комітет UEFA.

Варшава. Стадіон Десятиліття

Перший матч Євро-2012 буде зіграно у Варшаві на стадіоні, який зведуть замість Стадіону Десятиліт­тя, збудованого 1954 року. Востаннє національна збірна Польщі грала тут із Фінляндією 1983 року у відбірних матчах чемпіонату Європи (1:1, автогол Павла Янаса). Сьогодні стадіон відомий передусім своїм ринком «Європа», де торгують переважно прибульці з колишнього СРСР, в’єтнамці й пакистанці.

На звістку з Кардиффа натовп перед телеекраном, встановленим на Варшавському палаці культури — хмарочосі, подарованому Польщі Сталіним у 1952 році, вибухнув криком радості. Автомобілі безугавно сигналили.

«Дата 2012 року усіх нас мобілізуватиме так само, як свого часу дата вступу Польщі до Європейського Союзу. Здійснилася чудова мрія» — раділа мер Варшави Ганна Ґронкєвич-Вальтц у фанатському шалику. Її заступник Яцек Войцеховсь­кий перелічував, скільки всього потрібно зробити у Варшаві, аби місто змогло прийняти десятки тисяч уболівальників: «Потрібен новий стадіон. А до стадіону треба доїхати. Отже, необхідна друга лінія метро. Потрібно побудувати кільцеві дороги, новий аеропорт, нові шляхи сполучення від аеропорту до стадіону, необхідна модернізація залізничних об’єк­тів. Ми не зможемо підготуватися до чемпіонату без допомоги уряду, бо сама тільки друга лінія метро поглине приблизно три мільярди злотих».

— Будівництво стадіону розпочнеться вже наступного року, — повідомив Пшемислав Ґосєвський, міністр канцелярії прем’єра. До кінця квітня місто оголосить відповідний тендер. Однак іще ніхто не спитав згоди в сотень продавців, які просто так не відмовляться від своїх робочих місць.

Ґданськ. Балтик Арена

На місці, де мають звести чудову Балтик Арену у формі помаранчевого шматка бурштину, сьогодні поки що дачні ділянки. Однак дачники вже підписали угоду з містом про те, що в разі позитивного вердикту UEFA вони без вагань покинуть свої ділянки взамін землі в інших районах міста. За кілька місяців на цю територію мають приїхати бульдозери.

— Цього чемпіонату в нас уже ніхто не забере, він приведе нас у першу лігу європейських міст, — говорив у четвер мер Ґданська Павел Адамович у Кардиффі.

Окрім стадіону, у ґданському районі Лєтнєво з’являться паркінги та готельна база. Буде введено в дію швидкісну міську залізничну колію до Нового Порту. За годину на стадіон зможе прибути 12 тисяч людей. Ґданський аеропорт ім. Лєха Валенси матиме пропуск­ну спроможність близько 7 млн. пасажирів на рік.

Познань.
Готелі і половина стадіону

— Pologne… — тільки й устиг вимовити Мішель Платіні, і ліс рук, прапорів та конфеті суцільною хмарою затулили небо над площею Свободи в Познані, де дві тисячі людей спостерігали за церемонією оголошення країни, яка прийматиме Євро-2012.

А в Познані вже є половина стадіону — на вул. Булґарській готові дві сучасні трибуни (одна з них уже під дахом). Реконструкція за міські та бюджетні кошти завершиться в 2010 році.

Завдяки Євро-2012 Познань отримає 41 готель (зокрема один п’ятизірковий). Буде збудовано частину Познанської кільцевої дороги. Центр міста матиме швидкісне сполучення з автострадою А2. На матч до Варшави жителі Познані дістануться за три години, а не за чотири, як сьогодні (автострада А2 готова вже на дві третини). На матч до Ґданська — за три, а не за п’ять годин (коли прокладуть шосе S5, що сполучатиме Ґданськ із Бидґощею, Познанню і Вроцлавом). До Вроцлава по шосе S5 можна буде дістатися за півтори години.

Вроцлав. Автострада до Львова

Завдяки Євро Вроцлав здійснить стрибок на 20 років уперед. Захід має чіткі урядові гарантії: бюджет міста у найближчі п’ять років збільшуватиметься на кількасот мільйонів злотих щороку.

Інвесторові, який співфінансуватиме новий стадіон, місто віддасть 21-гектарну ділянку на Масліцах, розташовану біля запланованої кільцевої автостради. Там він зможе побудувати мережу гіпермаркетів. За урядові кошти — 77 млн. євро — збудують новий аеропорт, який обслуговуватиме 2,5 млн. пасажирів щороку. Місто отримає належне дорожнє сполучення з Варшавою, Щецином і Прагою, а також зі Львовом. Дорожні й залізничні інвестиції були розплановані на кільканадцять років. Тепер вони мусять з’явитися впродовж п’яти. Новою залізницею із Вроц­лава до Варшави можна буде доїхати приблизно за 2,5 години. Сьогодні найшвидший потяг InterCity долає цю відстань за п’ять годин. Подорож автомобілем до Варшави буде такою, як нині до Берліна, — близько трьох годин. Постане кільканадцять готелів різного класу за щонайменше 5 млн. євро.

Резервні стадіони у разі якихось проблем нададуть Хожув і Краків.

Інвестори потирають руки

Окрім уболівальників, на новину про Євро-2012 в Україні і Польщі жваво зреагувала Варшав­ська біржа — у перші години після оголошення рішення головні індекси били рекорди, а курси акцій менших будівельних компаній зростали приблизно на 30%. «Футбольний чемпіонат Європи 2012 року сприятиме розвиткові економіки» — сказала віце-прем’єр і міністр фінансів Зита Ґільовська. На її думку, модернізація кількох найважливіших стадіонів коштуватиме 3 млрд. злотих. «Польща впорається із цим», — каже пані Ґільовська, хоч і не повідомляє, в яку суму загалом обійдеться проведення Євро-2012, оскільки, як вона пояснює, ця інформація є банківською таємницею.

Аналітики Open Finance прогнозують, що підготовка до Євро-2012 серед іншого означатиме бум у будівництві (зокрема стадіонів і доріг, а також житла), туризмі, транспорті та медіа. Міністр регіонального розвитку Ґражина Ґенсицька свого часу зазначала, що організація Євро-2012 у Польщі прискорить прокладання 636 км автострад, модернізацію 1566 км залізничних колій, реконструкцію восьми аеропортів, а також реконструкцію або будівництво шести стадіонів. Економічний щоденник Puls Biznesu вважає, що польська економіка може розраховувати на 37 млрд. євро, які пустить на розвиток інфраструктури, у тому числі на 16 млрд. дотацій від ЄС — для фірм, які планують будівництво готелів і туристичної інфраструктури, 10 млрд. євро — на будівництво автострад, 4,7 млрд. євро — на модернізацію залізничних колій.

Але найважливішими є аж ніяк не можливі вигоди й інвестиції, не мільйони туристів, які приїдуть в Україну і Польщу через п’ять років, і не світовий престиж, пов’язаний з організацією Євро. Для мене як поляка найважливішим є те, що моїй країні, яка дещо втратила темпи після вступу до ЄС у травні 2004 року, знову є до чого прагнути. Ми знову маємо мету, яка визначить наш розвиток на найближчі роки. Бо коли поляки не мають мети, якою спочатку для нас було повалення комунізму, потім — вступ до НАТО і ЄС, вони зазвичай губляться, поринають у безглузді політичні чвари, взаємні образи, нікчемні ідеологічні конфлікти. На наступні п’ять років найважливіша наша мета — організація чемпіонату Європи. Вона буде для нас своєрідним дороговказом, чого від щирого серця бажаю і українцям.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі