Уникнути гри з нульовим результатом

19 листопада, 2010, 18:33 Роздрукувати Bипуск № 43, 19 листопада-26 листопада 2010р.
Відправити
Відправити

Саміт Україна — ЄС відбудеться у Брюсселі 22 листопада 2010 року. Україна — країна, що має стратегічне значення, і Європейський Союз покладає великі надії на майбутнє наших відносин...

Саміт Україна — ЄС відбудеться у Брюсселі 22 листопада 2010 року. Україна — країна, що має стратегічне значення, і Європейський Союз покладає великі надії на майбутнє наших відносин. Саміт стосуватиметься двох найважливіших питань, що стоять на порядку денному двосторонніх відносин, — угоди про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі (DCFTA) і спрощення візового режиму. Дуже важливо просунутися вперед та досягти результату у вирішенні обох цих питань. Однак необхідно також розглянути порядок денний саміту в контексті останніх політичних подій в Україні.

Процес демократизації в Україні бачив різне. Він пройшов через помаранчеву революцію, кулачні бої в парламенті, безвихідь у відносинах між законодавчою та виконавчою владою, економічну кризу та її наслідки.

Політичні аналітики сповіщають про «стабільність» в Україні. Це слід вітати. Тим більше що стабільність необхідна для здійснення низки важливих реформ як у судовій системі, так і в економіці.

Проте реформи в першу чергу починаються зі структури влади. Після шести років обговорень Конституційний суд за одну ніч знову зробив Україну президентською республікою. Не можна не звернути увагу на відсутність політичних дебатів, які передували б цьому рішенню, чи правової ясності його наслідків. Конституційна стабільність у країні лише виграла б, якби цей процес був більш відкритим і змістовним. Зараз саме час переконатися, що така бурхлива зміна влади в України дає відповідь на деякі актуальні питання. Якою є роль Верховної Ради? Який зв’язок між правовою системою і «вертикаллю влади»? Перед ким несе відповідальність президент? Прозорість і ясність, зрештою, становлять передумови тривалої стабільності.

Повага до демократичних свобод в Україні — один із основних здобутків останніх років. У цьому контексті місцеві вибори засвідчили небажаний регрес щодо демократичних зобов’язань і практик. Численні повідомлення про упередженість виборчих комісій, порушення під час підрахунку голосів, а також жорсткий процес реєстрації кандидатів не повинні залишитися без відповіді. Ще одним тривожним сигналом є кількість кримінальних злочинів, скоєних в Україні проти журналістів. Зважаючи на 53 справи, які розслідуються, мають бути оприлюднені запевнення, що ЗМІ вільні від переслідувань і втручання, а винні не залишаться безкарними.

З огляду на це, здається, що відносини Україна — ЄС втрачають позиції щодо ряду спільних принципів, таких як права людини, демократія і верховенство права. Мудро було би під час саміту взяти це до уваги. Проте Європейський Союз має бути готовий рухатися вперед щодо двох найважливіших питань наших двосторонніх відносин — угоди про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі і спрощення візового режиму. Саме відданість цим процесам і цілеспрямована політика щодо вимірюваних і конкретних цілей можуть найкраще прислужитися нашим загальним принципам.

Як кажуть, «хороші паркани забезпечують добрих сусідів». Проте це не відбиває дух відносин ЄС — Україна. Безвізовий режим є нашим «пунктом призначення», але, щоб туди дістатися, необхідний певний план дій. Відтак на майбутньому саміті Європейський Союз має рішуче підтримати План дій Україна— ЄС щодо спрощення візового режиму. Такий порядок денний сприятиме проведенню необхідних реформ, і Європейський Союз має сприяти цьому процесові.

Угода про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі між Україною і ЄС — одне з найамбітніших починань. Внутрішній ринок ЄС є наріжним каменем європейського проекту. Доступ на ринок ЄС для українських товарів і послуг, а також вихід компаній ЄС на український ринок відкриває безліч можливостей для наших громадян і підприємств. Вільна торгівля означає доступ, але це також означає конкуренцію. Головне — не засновувати позиції під час переговорів на хибних уявленнях. Конкуренція посилює підприємства, а не послаблює. Розширення ринку пропонує ширші можливості і створює нові робочі місця. Проте існує ряд питань, які необхідно вирішувати. Діловий та інвестиційний клімат не повинен зіштовхуватися з перепонами заплутаної і постійно змінюваної правової бази. DCFTA є предметом переговорів, і тим часом, як вони тривають, бажано, щоб угода не була заснована на звільненні від оподаткування або тривалих перехідних періодах, а виправдала свої амбітні цілі.

Крок уперед щодо спрощення візового режиму або вільної торгівлі залежить від здатності України втілювати в життя правові реформи. Всеосяжна реформа має зміцнити верховенство права і викликати більшу довіру до системи. Стійкість таких політичних зобов’язань залежить від узгодженості політичного процесу. Роки політичного досвіду свідчать, що опозиція часто варта уряду. Але саме уряд несе основну відповідальність за звернення до іншої сторони та залучення її до діалогу. І політичний діалог створив би основу для справжньої «стабільності» в Україні. Життєздатний консенсус необхідний для реформування правової системи, конституційного будівництва або майбутнього спрямування країни.

Related video

Майбутній саміт Україна — ЄС є хорошою можливістю розставити крапки над «і» щодо того, що є modus operandi (способом дій) у відносинах ЄС — Україна. Стурбованість станом демократії в Україні має бути частиною дискусії. Незважаючи на це, порядок денний нашої співпраці має розвиватися далі. Європейська інтеграція України може бути стабілізуючим чинником для країни, але без демократії, верховенства закону і поваги до прав людини — це гра з нульовим результатом.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК