Головною причиною трагедії у Чорному морі стало те, що судновласники та капітани з метою економії здійснювали перевалку вантажів з одних судів на інші не в портах, а безпосередньо у Керченській протоці, вважають експерти.
«Ми десятки разів говорили — це неприпустимо! І ось, будь ласка, рвонула бомба. Адже якби не було цього перевантаження, ніхто б не потонув, — сказав директор керченського НДІ рибного господарства і океанології (ПівдНДІРО) Борис Панов у інтерв’ю «ДТ». — Чому там скупчилося 150 судів? Тому що там йде перевантаження мільйонів тонн усіляких вантажів».
Він наголосив, що в цьому задіяні і українські судна, і російські, — щоб не платити портові збори, не проходити відповідні перевірки. «Звичайно, там ходять, перевіряють і прикордонники, і митники, і ми періодично там зйомки робимо, але поки аварії не було, ніхто особливо не реагував», — підкреслив учений.
Водночас екс-прокурор Криму Віктор Шемчук підтвердив чутки про те, що причина популярності рейдової перевалки вантажів — контрабанда.
«Але про об’єми контрабанди нічого конкретно сказати не можу... За моєї пам’яті жоден контролюючий орган не спрямував жодного матеріалу щодо якихось порушень законодавства з рейдового перевалювання. Отже, хто там у темі, а хто в долі — сказати не можу», — відзначив він.
Борис Панов також акцентував увагу на тому, що Керченська протока не входить у жодну програму регулярного моніторингу. «Оперативного моніторингу немає. Причому немає повної і достовірної інформації ні з нашої сторони, ні з російської, висновків фахівців немає — тільки якісь розмови», — розповів експерт.
«Тому, коли журналісти звертаються в інститут по коментарі щодо наслідків аварії, — нічого не можу громадськості сказати, адже рівень цієї техногенної аварії (не буду поки вживати слово катастрофи) на сьогодні визначити неможливо», — підсумував директор інституту.
Детальніше про це читайте у статті Валентини Самар «Хто на дні, хто в темі, а хто має зиск...» у свіжому номері «ДТ».