До редакції потрапило послання тимчасово виконуючого обов’язки начальника Великоновосілківського РВ ГУ МВС України в Донецькій області В.Устименка голові місцевої райради. «У зв’язку зі службовою необхідністю і розпорядженням ГУ МВС України в Донецькій області №43 від 7.09.2009 р.» майор міліції просить надати таку інформацію (виділено редакцією):
«1. Списки депутатів обласної ради, які живуть на обслуговуваній території. 2. Списки депутатів районних, міських, селищних та сільських рад. 3. Списки кандидатів на виборні посади до органів державної влади та місцевого самоврядування і членів їхніх сімей. 4. Списки довірених осіб кандидатів у президенти України, керівників територіальних та місцевих передвиборних штабів і членів їхніх сімей. 5. Списки працівників передвиборних штабів або агітаторів від політичних сил.
Список повинен містити дані: П.І.П., дата народження, місце проживання, контактний телефон, від якої політичної партії обрано на виборну посаду».
Тому ж адресату було надіслано лист за підписом заступника начальника управління по боротьбі з організованою злочинністю ГУ МВС України в Донецькій області К.Санояна. У ньому міститься прохання надати список чинних депутатів місцевої ради. Як випливає з тексту, таке прохання було розіслане у 18 місцевих рад. Після переліку сільрад зазначається: «У разі виникнення додаткових запитань, вони будуть викладені Вам особисто. За необхідності прошу надати можливість ксерокопіювання документів, на які буде вказано оперативним співробітником».
У листі є посилання на статтю 12 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю». Ця стаття справді дає право спецпідрозділам по боротьбі з організованою злочинністю «одержувати інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем та банків даних, створюваних Верховним судом України, Генеральною прокуратурою України», а також Антимонопольним комітетом, Фондом державного майна, міністерствами, відомствами, іншими державними органами України.
Надання міліції таких повноважень — не просто законне, а логічне й зрозуміле. У контексті цитованих вище документів можна було б потеоретизувати про те, що завдання правоохоронних органів полягає, зокрема, і в тому, аби всіма можливими способами не допустити у владу криміналітет. Але про це з упевненістю можна було б говорити років 20 тому.
Зауважимо в дужках: і тоді спалахнув би скандал, якби надбанням громадськості стали листи, які свідчать про те, що міліція збирає інформацію таким «широким неводом», а не базуючись на матеріалах оперативно-розшукових справ, котрі дозволяють запідозрити конкретну особу в непорядних, кримінально карних діяннях. Сьогодні ж весь кримінальний елемент, який хотів потрапити у владу, від селищних рад і до парламенту, давно вже там. І це загальновідомий факт. У нас в МВС успішно служать громадяни зі встановленими кримінальними зв’язками і судимими родичами. Тому наївно вважати, що збирання інформації про керівний склад місцевого самоврядування, зареєстрованих політичних партій і рухів, громадських організацій ставить перед собою благородну суспільну мету. Просто міліція готується до виборів. І в цій підготовці дрібниць нема. Тут важливе все: аж до особистих даних рядових працівників передвиборних штабів, агітаторів від політичних сил та членів сімей керівників місцевих передвиборних штабів.