Реформи уряду настільки імпульсивні, що запобігти їм не вдається навіть самому прем’єр-міністру Миколі Азарову. 1 серпня набрала чинності постанова Кабміну № 785 «Про перелік товарів медичного призначення, операції з постачання яких обкладаються податком на додану вартість», яка скасовувала для імпортерів усі пільги щодо ПДВ для цих товарів. Постанову прийняли ще 9 червня, але впровадили її споживачам якось надто різко й жорстко, - увечері 1 серпня всі аптечні й торговельні мережі змінили цінники, домалювавши на них 20%. І раптом з’ясувалося - подорожчання презервативів і підгузків настільки відчутно торкнулося Миколи Яновича, що він розкритикував свою власну постанову, і 8 серпня пільги з ПДВ на всі види медичних товарів знову повернули! Чудовий приклад вітчизняних реформ - 4 місяці готувати постанову, і через тиждень практичної реалізації її скасувати. Факт безпрецедентний - Кабмін дав зворотний хід, «враховуючи несприятливий резонанс і соціальні наслідки в суспільстві»! Коли уряд приймає рішення про підвищення комунальних платежів, коли ціни на гречку зросли на 200%, коли зростають ціни на все що завгодно, Кабмін зазвичай проявляє залізну витримку і якось не дуже напружується через «соціальні наслідки». І ось нарешті в одному питанні уряд вирішив змінити свою постанову - через врахування «громадської думки». Наскільки обгрунтовані і грамотні дії Кабміну, який кидається з крайності в крайність? Чи немає корупційної складової у рішенні спочатку скасувати пільги з ПДВ, а потім знову впровадити? Інакше кажучи - кому вигідно? DT.UA вирішило дослідити цю проблему.
Ми вже писали, що відсутність ПДВ на ліки призводить до використання різних схем для уникнення оподаткування і фактичного подорожчання ліків у роздробі. За даними розслідування Державної митної служби, які є в розпорядженні редакції, 74% ліків, імпортованих в Україну з Білорусі, продають посередницькі компанії, зареєстровані в Новій Зеландії, США та Ізраїлі. Аналогічна схема діє при поставках ліків із Росії. Наприклад, препарат для лікування ішемічного інсульту «Церегін» коштує в білоруських аптеках за нашим курсом 10,88 гривні за упаковку, а в Україну поставляється офшорами по 111 гривень - удесятеро дорожче! У 2010 році МОЗ - уже в складі Кабміну Азарова - закупив через фірму Isatella limited (Кіпр) 601800 доз вакцини для профілактики туберкульозу за ціною від 14,63 до 16,15 гривні за одиницю.
Тоді як у 2009 році - при Кабміні Тимошенко - компанія «Ганза» здійснила дві поставки цієї вакцини Мінздоров’я, використовуючи прямий контракт із виробником, за ціною 1,53 гривні за упаковку! Внаслідок завищення ціни вдесятеро за кордон було додатково перераховано 8, 4 мільйона гривень бюджетних коштів. За даними DT.UA, митниця передала ці факти в компетентні органи, однак нікого з посадових осіб поки що не затримали, хоча тендерний комітет МОЗ попереднього уряду - хто під слідством, хто під арештом.
На жаль, схеми надання пільг на будь-які види товарів в Україні обертаються неконтрольованою й непомірною корупцією. За відсутності ПДВ схеми постачання й реалізації як ліків, так і всіх медичних товарів, на які поширюються пільги, є гранично непрозорими і сприяють завищенню роздрібних цін. Сума наданих пільг при імпорті ліків, згідно з доповіддю Кабміну, тільки за 5 місяців 2011 року становила 2,1 мільярда гривень! Це на 600 мільйонів гривень більше, ніж обсяг усіх централізованих закупівель ліків державним бюджетом країни за весь рік. За підсумками року, обсяг наданих державою пільг на ліки у 2011 році становитиме близько 5 мільярдів гривень! Для порівняння: Кабмін не може зараз задовольнити заявку МОЗ про стовідсоткове фінансування програм лікування через централізовані закупівлі, оскільки потрібно 5,6 мільярда. А доки таких грошей у бюджеті немає, хворим на туберкульоз, СНІД, рак, гемофілію, розсіяний склероз держава може забезпечити не більше як 20% необхідних ліків. Зате «мезими», «ессенціале» та інші так звані «лікарські препарати» імпортуються в пільговому режимі, а їх постачальники, і ті, хто їх «дахує» і в Кабміні, і в комітеті Верховної Ради з питань охорони здоров’я, отримують надприбутки. До списку медичних товарів внесено такі, які не мають життєво важливого значення для лікування, і під прикриттям пільгового списку ділки й чиновники можуть за наш із вами рахунок заробляти ще більше грошей. Після скасування пільг на медичні товари логічним кроком стало б скасування пільг і щодо імпорту ліків.
Глава МОЗ О. Аніщенко так прокоментував DT.UA ситуацію з постановою №785:
«Постанову №785 було прийнято згідно з вимогами нового Податкового кодексу. Постанову вносив не МОЗ, ми пропонували інший перелік товарів, з яких мали зняти ПДВ. Хто саме вносив? Не казатиму. Можливо, мої колеги у чомусь помилилися, але далеко не в усьому. За нашим даними, майже весь імпорт, наприклад, презервативів здійснюється з Китаю. Ціна закупівлі становить близько 20 центів за упаковку. Однак в Україну вони поставляються через ланцюжок посередників за фактурною вартістю вже близько двох доларів за упаковку. А в роздробі ціна становить до 10 доларів за упаковку. Враховуючи таку рентабельність, впровадження 20% ПДВ не мало позначитися на кінцевій ціні для споживачів. І з постачальниками проводилася відповідна робота, щоб ціни були знижені, незважаючи на впровадження ПДВ».
За даними Держмитниці, контрацептиви, які імпортуються за контрактами з виробниками, у середньому декларуються по 7,93 долара за кілограм. Імпорт контрацептивів за контрактами з посередниками становить 18,79 долара за кг. Уся ця різниця – чистий прибуток посередника, який отримує податкові пільги з бюджету. Середня роздрібна ціна контрацептивів в Україні у 16 разів вища, ніж відпускна ціна виробників! Враховуючи ці дані, справді постають запитання, чому після виходу постанови Кабміну торговельні мережі підвищили ціну на презервативи на 20% і не погодилися з пропозиціями уряду знизити ціни, незважаючи на скасування пільг. І річ тут не тільки в ціні «кондомів», ринок яких в Україні оцінюється у 25 мільйонів доларів на рік. Презервативи - це вид товарів, який найлегше дослідити, при імпорті й реалізації якого використовуються схеми уникнення податків, окремий випадок. Але такі схеми діють і в інших галузях.
Неодноразово за останні роки при всіх урядах усі контрольні органи порушували питання про скасування пільг для імпортних ліків і товарів медичного призначення. Неодноразово вітчизняний бізнес, і зокрема Асоціація виробників ліків України, говорили про те, яких збитків українським підприємствам завдає пільговий імпорт. Тільки Кабмін Азарова вже тричі розглядав це питання. Переконливе викриття пільгового імпорту провела Рахункова палата. Але чомусь, незважаючи на такий потужний суспільний тиск, незважаючи на вичерпні аргументи державних органів, Кабмін уперто зберігає діюче становище на ринку. Хто ж стоїть за організацією та лобіюванням нинішнього - вкрай невигідного для держави й вітчизняного бізнесу – стану справ?
За даними DT.UA, ініціатором прийняття постанови була група на чолі з першим віце-прем’єр-міністром Андрієм Клюєвим. На наші запитання Андрій Петрович цього тижня відповісти не зміг у зв’язку з жалобними заходами. Однак ми взяли коментар в одного із розробників постанови - уповноваженого Кабміну з питань дерегуляції Михайла Бродського:
«На жаль, за довгі роки в Україні склалися схеми, які дозволили комерційним структурам по суті приватизувати контроль над цілими секторами економіки і заробляти на збитках держави. Одна з таких схем - імпорт і торгівля товарами медичного призначення. Конкретні люди давно пролобіювали зняття податку на додану вартість на ці товари. Чому? Тому що з допомогою ПДВ держава може ефективно контролювати структуру ціноутворення. В Україні такого контролю немає, і постачальники, і торговельні мережі можуть маніпулювати цінами як їм заманеться. Метою такої пільги, за логікою, мало стати зниження ціни, але на практиці ціни на ці товари в Україні не нижчі, ніж за кордоном. І це проблема не тільки України, а й інших пострадянських країн. У 2009 році в Росії запровадили 10% ПДВ на товари медичного призначення - і це зразу привело до зниження роздрібних цін приблизно на 20-25%.
Крім того, відсутність ПДВ на імпорт призвела до ліквідації та масового закриття виробництва аналогічних товарів в Україні, до скорочення робочих місць. Бо наші виробники платять податки, забезпечують робочі місця, а постачальники-імпортери проводять стратегію на знищення конкурентів на ринку - наших виробників. Я стверджую, що між імпортерами низки медичних товарів і торговельних мереж є змова, спрямована проти українських виробників і проти зниження цін. До уряду звертаються виробники презервативів - вони готові поставляти якісні презервативи для реалізації в торговельних мережах по 5 грн. за упаковку з трьох штук. Але торговельні мережі кажуть - мовляв, ми працюємо з імпортером: є такий великий імпортер «Медком», він нам постачає товар уроздріб не менше ніж по 14 гривень, і ваші презервативи мають коштувати 14 гривень, з яких ви отримаєте свої п’ять, а ми - 9 грн. Таким чином, українські товари не можуть конкурувати з імпортними за ціною, оскільки імпортер платить торговельним мережам премію - по-перше, за реалізацію товару за високою ціною, а по-друге, за недопущення на ринок конкурентів з нижчими цінами. Кабмін проаналізував дані за вартістю «вхідного квитка» у найбільші українські торговельні мережі - скільки треба заплатити, щоб виробникові дозволили просто викласти свій товар на полицю? Дивіться: щоб викласти один різновид товару, треба платити в мережі «Метро» - 560 тис. грн., «Фуршет» - 682 тис., «Караван» - 150 тис., «Велика кишеня» - 228 тис., АТВ - 1 млн. 147 тис. гривень. Аналогічні умови і в аптечних мережах. А ще треба платити за те, що товар розмістять на вигідному місці, де його помітить більше покупців. Таким чином, вітчизняному бізнесу робота на ринку обходиться дуже дорого, й імпортери, які не платять ПДВ і не несуть додаткових витрат, мають величезні переваги. Разом з тим в Україні є заводи, які можуть виробляти медичні товари, але не можуть вийти на вітчизняний ринок за ринковими цінами. В 2010 році з тих самих причин закрився останній завод із виробництва підгузків в Україні. Ми оплачуємо розвиток Китаю - всі споживчі товари, від лопат до електроніки й ліків, ми імпортуємо, тобто ми ж знищуємо всіма способами українське виробництво. Те, що
роблять імпортери й торговельні мережі, - це шантаж держави і суспільства. Вони отримують сотні відсотків прибутку і не хочуть його втрачати, не хочуть платити податки в повному обсязі, як це роблять українські підприємства. Я впевнений, що запровадження ПДВ на медичні товари й посилення державного контролю у цій сфері - життєво необхідне для України, і сподіваюся, що уряд використає всі інструменти, щоб покарати учасників змови, і все-таки запровадить ПДВ».
DT.UA отримало листа голови ТОВ «Медпак» Михайла Сироти, який обіцяє, що в разі підтримки вітчизняного виробництва з боку Кабміну, його підприємство може за один рік забезпечити потреби всього українського ринку, при цьому домогтися зниження цін не менш ніж на 10%, створити 500 робочих місць - і просить забезпечити запровадження ПДВ: «Імпортери, які мають більші фінансові можливості, викуповують політичний простір і забороняють аптечним та іншим мережам продавати продукцію вітчизняного виробництва. Це приводить до зростання цін».
За дорученням керівництва Кабміну вже після заяви про скасування постанови №785, Антимонопольний комітет України під керівництвом Василя Цушка провів нараду з представниками аптечних мереж і заявив про початок розслідування у зв’язку з можливою змовою постачальників і торговців. Як заявив DT.UA перший заступник голови АМКУ Юрій Кравченко: «Антимонопольний комітет почав розслідування обставин підвищення цін на низку товарів медичного призначення, і, гадаю, через місяць ми зможемо говорити про попередні результати. За наявними даними, ми можемо говорити про наявність ознак домінування однієї групи на ринку презервативів із часткою ринку понад 35%. Зараз ми перевіряємо цю інформацію. Якщо у процесі дослідження підтвердиться таке становище на ринку та факти зловживання ним, порушника чекають штрафні санкції. Законодавство дозволяє нам накладати штрафи за такі дії до 10% річного обороту. Також нам потрібні звернення підприємців, які допоможуть довести факти порушення».
Чи може уряд боротися зі змовою на ринку? Може, інструменти є. Як показує практика, наприклад, із поверненням краденого в держави та Києва майна молодою командою «Льоні-Космоса», голова КМДА Олександр Попов зміг використати всі наявні владні інститути. Чому ж цього не робить Микола Азаров?
У разі протидії бізнес-структурам, які контролюють імпорт і реалізацію товарів медичного призначення й ліків, уряд проявляє дивну делікатність. Головна контролююча структура в цій сфері - державна податкова служба - не проявляє ніякої ініціативи. Де доблесна податкова міліція, де перевірки, де обшуки, виїмки, боротьба з уникненням оподаткування? Нуль. Але ж без отримання доказів, без оперативно-розшукових заходів щодо встановлення зв’язків між підприємствами, між офшорами, між одержувачами коштів, розслідування Антимонопольного комітету не зможе дати очікуваних результатів. Так, оштрафують якесь ТОВ, що збанкрутує, а справжні організатори посередницьких схем не постраждають і побудують наступні схеми ще хитріше, де-факто зберігши контроль над ринком. На прес-конференції заступник голови ДПС
О.Клименко заявив, що після переговорів з продавцями після запровадження ПДВ ціни зростуть не більше ніж на 10%. Жодних викриттів, жодної конкретики. Можливо, керівництво ДПС не в курсі існування посередницьких схем? Можливо, ознаки змови постачальників з реалізаторами, про яку йшлося на засіданні Кабміну, - недостатньо важливий для фіскалів привід? Чому замість ужити конкретних заходів для встановлення факту - має місце змова чи ні, керівництво податкової веде переговори з потенційними порушниками? Податкова демонструє цілковиту безпорадність, що не може не наводити на думку про особисту зацікавленість її керівництва в збереженні наявних схем.
І є ще один важливий аспект. Постанова №785 скасовувала десять чинних постанов уряду, ухвалених упродовж років. У переліку є все - включаючи вертольоти для медичних цілей, одяг, посуд, тару, контрацептиви.
Багато із цих різновидів товарів можуть вироблятися в Україні. Можуть давати замовлення нашим підприємствам, податки в бюджет, зарплати та пенсії працівникам. Але пільговий імпорт годує зарубіжних виробників.
Якщо уряд справді хоче усунути схеми уникнення податків і ліквідувати невиправдані пільги, варто поставити насамперед перед податковою завдання розкрити всю схему ціноутворення на ліки та медичні товари.
Запроваджувати ПДВ на пільгові товари потрібно - але, можливо, варто зменшити ставку цього податку до 5-10 %.
Кабміну час уже представити стратегію імпортозаміщення, в основі якої були б не гарні слова, а реальні плани дій. Можна убезпечитися від громадської думки, шановний Миколо Яновичу. Але прем’єр-міністр зобов’язаний керуватися у своїй діяльності не рейтингом, якого й без того вже немає, а державними інтересами. Інакше складається враження, що громадську думку керівника Кабміну формують цілком конкретні люди з конкретними діловими інтересами.