Урядові заяви про підготовлюваний запуск сотень інфраструктурних проектів, покликаних вивести економіку України з кризи, не відповідають дійсності. Про це свідчать офіційні відповіді міністерств і відомств на запит «Дзеркала тижня».
Я переконана, що витягне економіку з кризи радикальна зміна інвестиційного клімату в країні… Для кожного міністерства ми затвердили сотні інфраструктурних проектів — будівництво доріг, електростанцій, ліній електропередачі, газо- і нафтопроводів, нафтопереробних заводів, нових потужностей в аеро- і морських портах.
— Юлія Тимошенко
в інтерв’ю
«Дзеркалу тижня»
З проханням надати дані про антикризові інфраструктурні проекти, що пройшли затвердження на рівні міністерств або уряду, «ДТ» звернулося до міністерств промислової політики, аграрної політики, вугільної промисловості, палива і енергетики, транспорту і зв’язку, житлово-комунального господарства, охорони навколишнього природного середовища, з питань надзвичайних ситуацій. Запити були також направлені до «Укрзалізніці», Держадміністрації зв’язку, Держводгоспу та «Укравтодору».
Жодна з отриманих відповідей не містила запитуваної інформації в повному обсязі. Зокрема, всі міністерства, за винятком Мінпромполітики та Мінвуглепрому, не відповіли на запитання про кількість створюваних у рамках проектів робочих місць. При цьому «Укрзалізніця» і Мінприроди на порушення закону «Про інформацію» взагалі не надали офіційних відповідей.
У центральному апараті Мінпріроди «ДТ» на словах пояснили, що у міністерства немає проектів, про які можна повідомити пресі. Про відсутність масштабних інфраструктурних і тим більше антикризових проектів свідчать також відповіді МНС та Мінрегіонбуду.
У Держкомітеті по водному господарству повідомили, що антикризових проектів у відомства немає, але є надія на продовження реалізації в 2009 році п’яти програм, розпочатих у 2001–2008 роках. Зокрема програм протипаводкового захисту в басейнах річок Тиса, Дністер, Пруть, Сирет.
Мінжитлокомунгосп відзвітував про один крупний проект — з розвитку міської інфраструктури в Україні, що був затверджений іще до кризи. В рамках проекту планується модернізація комунальних інфраструктур в Одесі, Чернігові, Івано-Франківську, а також у Борисполі (Київська область) і Краснодоні (Луганська область).
У Мінагрополітики повідомили про два інвестиційні проекти, схвалені урядом до впровадження, — з організації виробництва й використання місцевих поновлюваних видів палива в Сумській області та з реконструкції системи теплозабезпечення міста Шостка. Про решту проектів міністерство повідомити відмовилося, посилаючись на те, що вони розроблені бізнес-структурами, фінансуються за рахунок недержавних коштів і не можуть бути оприлюднені без згоди власників.
Держадміністрація зв’язку повідомила про два основні проекти, на реалізацію яких потрібно в сумі майже 300 млн. гривень в 2009 році, — з впровадження цифрового телебачення і з розвитку й автоматизації виробничих процесів на підприємствах «Укрпошти».
Держслужба автомобільних доріг надала перелік із семи найбільш підготовлених до реалізації інвестпроектів по будівництву, реконструкції і ремонту доріг, але не вказала, чи затверджені вони на міністерському або урядовому рівні.
Мінпаливенерго надало перелік з п’ятнадцяти пріоритетних проектів, визначених на нараді у прем’єр-міністра у січні цього року. Однак небагато з них, за прогнозами експертів, мають шанси отримати необхідне фінансування в 2009 році.
Мінвуглепром повідомив про двадцять чотири проекти на загальну суму 7,5 млрд. гривень, 85% якої (6,4 млрд. гривень) планується отримати в поточному році.
Мінпромполітики надало перелік з п’ятдесяти трьох пріоритетних інвестиційних проектів, жоден з яких поки не пройшов затвердження навіть на рівні міністерства. При цьому пріоритетними у розпал кризи названі проекти з відновлення виробництва Ан-124, Ан-148Т, Ан-74 і Ан-148, а також з відродження серійного будівництва універсальних судів для перевезення вантажів, на які в загальній сумі потрібно майже 4 млрд. гривень.
У Мінтрансзв’язку повідомили про шістдесят два презентованих минулого місяця масштабних проекти та реєстр з двохсот інфраструктурних проектів, реалізація яких буде продовжена або розпочата 2009 року. Разом з тим, для більшості проектів, що готуються до запуску цього року, не знайдено інвесторів, а для деяких — відсутня техдокументація. Проекти з розвитку фіксованого зв’язку і з розвитку мобільного зв’язку третього покоління, на реалізацію яких тільки в 2009 році міністерство заявило близько 8 млрд. гривень, експерти галузі коментують вкрай скептично, нагадуючи про недоцільність першого і безглуздість другого — з урахуванням відсутності у Мінтрансзв’язку можливості будь-як вплинути на впровадження зв’язку третього покоління, що відбувається за ринковими законами.
В цілому, близько половини наданих «ДТ» проектів не затверджені навіть на рівні міністерств. При цьому експерти очікують, що навіть затверджені урядом інфраструктурні проекти у 90% випадків не мають в 2009 році шансів на фінансування.
Докладніше читайте у статті Алли Єрьоменко, Ігоря Маскалевича і Наталії Яценко «Кому муляють лаври Рузвельта. Інвестиційні проекти-2009: мало грошей, багато слів» у свіжому номері «ДТ».