Розвиток космічної галузі повинен бути переорієнтований зі стратегії впровадження на стратегію інновацій, що враховує різні варіанти розвитку і базується на розробках і пропозиціях різних груп фахівців і користувачів. При цьому космічна стратегія повинна бути зрозуміла зарубіжним партнерам України.
Про це розповіли в своїй статті для «ДТ» директор Інституту проблем національної безпеки Володимир Горбулін і директор Інституту космічних досліджень НАНУ-НКАУ Олег Федоров.
На їх думку, ті спроби, що робилися до цих пір («програми впровадження технологій»), базувалися на стратегії впровадження, тобто на уявленні про відому з радянських часів тріаду: наука — техніка — виробництво. Тим часом за словами про впровадження і інновації стоять дві принципово різні моделі оновлення.
«У центрі стратегії впровадження саме нововведення — відкриття, технологія: якщо воно є, то питання тільки в організації процесу. На відміну від цього, інноваційна діяльність передбачає створення «зразків сучасності» й, відповідно, передбачає не ідеологію вдосконалення, а ідеологію розвитку», — підкреслюють Горбулін і Федоров.
На думку експертів, принципово важливим є вироблення декількох варіантів стратегії, які базувалися б на різних пріоритетах (причому не обов'язково серед варіантів буде «хороший» і «поганий»).
«Варіативність підходів не тільки потрібна для визначення оптимальних рішень, а й обумовлена можливістю «зміни віх» під час практичної роботи», — пишуть експерти.
Крім того, космічна стратегія, на думку Горбуліна і Федорова, повинна базуватися на аналітичних документах, розроблених різними групами фахівців, — вчених, економістів, представників промисловості, а її співавторами повинні стати представники користувачів (аграрії, метеорологи, військові).
Докладніше про це читайте в статті Володимира Горбуліна і Олега Федорова «Космічна стратегія: не маєш своєї — стаєш частиною чужої» в свіжому номері «ДТ».