«Чотири роки тому я був іншим. І держава була іншою»

Поділитися
Василя Моцного призначили головою Кіровоградської облдержадміністрації ще взимку. Здається, того дня, коли він приїхав в область, саме пішов сніг...

Василя Моцного призначили головою Кіровоградської облдержадміністрації ще взимку. Здається, того дня, коли він приїхав в область, саме пішов сніг. Та ще більш несподіваним — як сніг на голову — стало для багатьох це призначення.

Два зелених багнети (через відсутність досвіду та випадковість свого перебування на досить високій посаді і, власне, через неготовність до неї) помаранчевої революції — Едуард Зейналов та Вадим Черниш логічно відійшли від керівництва областю. Їхнє місце зайняв набагато досвідченіший і рішучіший Анатолій Ревенко, який, будучи в.о., зробив ряд серйозних кадрових призначень і просто випромінював упевненість, що саме він, а не хтось інший, очолить область. Це вже йому нібито й пообіцяли були в секретаріаті президента.

І раптом — такий кульбіт! Василь Моцний, за яким закріпилася стійка слава кучміста (вперше призначений головою Кіровоградської облдержадміністрації після сумнозвісного першого туру президентських виборів, що на них Леонід Кучма балотувався на другий термін, як гарант його перемоги в центральній області), при якому під час акції «Україна без Кучми!» на центральній площі Кіровограда заборонялося розбивати намети, а сама площа навіть «мінувалася», чия заступниця Світлана Негода прославилася як гонителька преси, відновлювач цензури та організатор «потрібних» результатів виборів, — ім’я її стало майже загальним на Кіровоградщині, — вже за президента Ющенка знову керує областю!

На першій же прес-конференції Василь Моцний заявив:

— Чотири роки тому я був іншим, тоді й держава була іншою. Сьогодні — на першому місці відповідальність, усі стосунки акцентуються на професіоналізмі.

В одну й ту саму річку?..

Нинішній голова облдержадміністрації — старожил на цій посаді. За роки незалежності йому чи не єдиному вдалося втриматися на ній рекордний термін — майже чотири роки. Тож лідерів, та навіть активістів усіх представлених в області політичних сил не те що на прізвища знає — зустрічав у різних життєвих ситуаціях. І все ж його призначення політичні сили розцінили неоднозначно. І громадськість, і місцевий політичний бомонд сприйняли нового керівника, швидше, як представника Партії регіонів. Фракція БЮТ — найчисельніша в обласній раді — навіть підготувала заяву-протест із приводу цього призначення. Але її так і не було озвучено. Очевидно, новий-старий голова зумів переконати керівництво фракції у тому, що пріоритетне не протистояння, а співпраця.

Василю Моцному вдалося двічі ввійшти в одну й ту саму річку. Це повернення, за його ж визнанням, насамперед стало для нього несподіванкою.

Час, який він пропрацював у органах центральної влади — в Міністерствах промислової політики та агропромислового комплексу, — зрозуміло, збагатив новим досвідом і баченням проблем у масштабах держави. Очевидно, він прислужиться й тепер — дасть можливість і порівнювати, і аналізувати глибше, системніше.

За словами нового-старого голови облдержадміністрації, жодних умов під час призначення — звісно, крім побажання ефективної роботи, — йому не ставили. Судячи з подальших його дій, кадрових — теж. Не можна сказати, що з його приходом помаранчева команда відійшла від керівництва областю, а якась інша — прийшла.

Ще на першій прес-конференції Ва­силь Моцний назвав кадрову проблему найважливішою. Але досі більшість кадрових замін зроблено з подачі попередників. І все ж помітна тенденція: новий керівник не переймається політичним кредо того чи іншого претендента, його цікавить насамперед їхня фаховість. І пропозиції від різних партій, — наприклад, на посаду керівника райдержадміністрації — він, як неодноразово підкреслював, вивчає, не ігноруючи жодної, тим більше за ознакою партійної приналежності. Головний критерій — робота, відповідальність, результат.

Новий керівник старого гарту (якщо так можна його назвати) констатує, що політика інколи спотворює ставлення до роботи, бо той чи інший управлінець може ховатися за спину своєї політичної сили. А це, на його думку, неприпустимо.

І все ж, добре знаючи склад основних політичних сил області, їхній кадровий потенціал, він може з цього досить ефективно користати. Сприятливим є й той факт, що більшість гравців на політичній шахівниці області за останні роки не змінилися. Василь Моцний нині не належить до жодної з партій (свого часу був членом НДП. — С.О.), отож намагається знаходити конструктивну спільну мову з усіма політичними силами, з громадськими організаціями, з фракціями, представленими в обласній раді. При цьому він не приховує, що має свою точку зору, але й демонструє толерантність, вислуховуючи думку інших та часом її враховуючи.

Логічно було б, аби орієнтація на професіоналізм стала основою політики різних партій на місцях в умовах пропорційних виборів, адже це — авторитет, а отже — і рейтинг, успіх. На жаль, цього не сталося. Ми бачимо якісне погіршення місцевих еліт. У політичних силах часто можна спостерігати протистояння, авторитарність. Зрозуміло, це негативно позначається на розвитку територій. Тим більше такі розбрат і зарозумілість шкодять, коли переходять у площину депутатської діяльності.

Очевидно, для керівника області це — гірший варіант. Василя Моцного, безпартійного голову облдержадміністрації, за його словами, більше влаштовувала та модель, коли кожен район був представлений, як мінімум, трьома депутатами. Тоді звучав голос кожної громади. Сьогодні чутніший політичний голос, а він більше диктується центром.

Мало б бути так, — міркує Василь Моцний, — є проблема — вона знаходить відображення і в районному, і, за потреби, в обласному бюджетах. Відповідно, має бути і зворотний контроль — депутат дав слово там, де він живе. І мусить його дотриматися. Бо якщо знову піде на вибори, то на чиї голоси розраховуватиме? На голоси того , хто поруч. А в списку — це в цілому по області. Тому й підхід інколи безвідповідальний.

«Область має величезний економічний потенціал…»

Новий-старий голова облдержадміністрації не лише майже чотири роки керував областю, а ще й перед тим півтора року пропрацював першим заступником, відповідаючи за економіку та фінанси. Тож добре знає ситуацію в цій галузі, як і те, які й чиї інтереси тут перехрещуються. Не секрет, що чимало чиновників такого рівня встигають обзавестися солідною власністю, перетворюючись, таким чином, більше на бізнесменів. Кіровоградщині тут, можна сказати, пощастило, бо економічні інтереси попередників новопризначеного керівника не дозволятимуть йому зосереджуватись на власності. Тож і потенціал, і досвід його працюватимуть на громаду.

І хоча наша область, за показниками промислового виробництва, ніколи не виходила в лідери — не тільки тому, що споконвіку була аграрною, а й з ряду суб’єктивних причин, — Василь Моцний вважає, що сьогодні у Кіровоградщини є величезні перспективи. Обумовлені вони, на його думку, і географічним розташуванням, і наявністю унікальних природних ресурсів. Усе це наш регіон мав і раніше, але нині ситуація якісно змінилася.

Кілька років тому влада активно відновлювала непрацюючі підприємства. Туди доводилося вкладати кошти, яких постійно бракувало. Наш бізнес був слабкий, іноземні інвестиції йшли дуже повільно. Сьогодні ситуація змінилася. Виростає і міцніє вітчизняний інвестор, та й міжнародний бізнес змінює ставлення до нас. Капітал середньої ланки ми вже здатні залучати на місцях. У нас були великі проблеми з будматеріалами. Практично в кожному районі не працювали кар’єри. Сьогодні у них є господарі, і половина їх ефективно працюють. І тепер ми експортуємо не гранітні блоки, як раніше, а найкращу продукцію з них.

Керівництво області поставило за мету не лише збільшити відсотки промислового виробництва, а зробити аналіз усіх територій, переглянути план соціально-економічного розвитку, а в ньому — ставлення до промисловості. Останнім часом спостерігався дивний перекіс — деякі райони, не розвиваючи промислового потенціалу й не бажаючи відповідати за нього, взагалі зняли промисловість із облікового кола. Тепер же поставлено завдання використовувати всі можливості території, залучати бізнес, він же, у свою чергу, не працюватиме збитково. В Україні діє державна програма ядерної безпеки. Основна її складова — промисловість Кіровоградщини. У Новокостянтинівське родовище уранових руд, наприклад, вкладає кошти, технології не лише держава, а й бізнес.

Отож завдання влади, — переконаний Василь Моцний, — сприяти йому, удосконалювати дозвільну систему. Держава має вирішувати соціальні проблеми, а весь економічний розвиток будується на власності, залученні коштів та ефективному їх використанні.

Соціальна політика — реальна чи паперова?

Кіровоградщина ніколи не купалася в розкошах. А сільська глибинка й досі місцями вражає не просто бідністю — убогістю. Василь Моцний, повернувшись в область (чи то контраст зі столицею зіграв свою роль?), відразу акцентував увагу і на мізерних сумах, що виділялися на харчування хворих у лікарнях області, і на матеріальному становищі багатодітних сімей, і на відсутності медичної допомоги у віддалених селах. Найближча сесія обласної ради має внести зміни до плану соціально-економічного розвитку області, яким тепер передбачатиметься придбання у села, де це необхідно, шкільного автобуса та нової машини швидкої допомоги.

Не можна сказати, що його попередники зовсім не звертали уваги на такі проблеми. Але вміння акцентувати і формулювати завдання їм явно бракувало...

Взагалі, соціальна політика в державі має бути реальною.

— Як можна, — дивується голова облдержадміністрації, — прогодувати хворого за 2 гривні 33 копійки на день? Зайдімо в будь-яку, хай найдешевшу, кав’ярню й випиймо чаю. Скільки ми заплатимо? Тож суми серйозно збільшено, хоча у тій-таки обласній лікарні вони поки що замалі, а ось у обласному госпіталі інвалідів та ветеранів війни — прийнятні: 35 гривень на день.

І план, і бюджет, які готувалися у 2007 році, на думку Василя Моцного, не відповідають реаліям сьогодення. Інфляція кінця минулого й початку нинішнього років впливає на прийняті показники. Їх слід переглянути. Ідеться й про те, що, за підсумками роботи протягом перших двох місяців, область отримала певний результат: надходження до Державного бюджету зросли на 162 відсотки, до місцевих — на 143. З’явилися певні можливості, які слід використати. Пріоритет — охорона здоров’я. Оснащення ФАПів і придбання за кошти районних бюджетів нових машин швидкої допомоги.

Ще одна проблема Кіровоградщини — хутірська система розміщення населених пунктів в області. У нас густота населення — 48 чоловік на квадратний кілометр. Зрозуміло, гостро стоїть питання підвезення дітей до школи. Третій напрям — забезпечення бюджетних організацій енергозберігаючими технологіями, щоб витрати енергії були якомога менші. Серед завдань також — залучення фахівців на село та створення умов для них за кошти державної програми індивідуального житлового будівництва, а також відповідна підтримка в обласному і районних бюджетах. Це — основні стратегічні напрями, визначені додатково у бюджеті області 2008 року.

У нового керівника області, який уже встиг проявити серйозні ділові риси, — море планів і задумів. Буде сумно, якщо їх зруйнує чергова політична доцільність…

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі