У Лондоні відкрився один з найбільших щорічних туристичних ярмарків — «Світовий ринок подорожей». У його рамках проходила й конференція аналогічного напрямку. Початок цього форуму нічого доброго не віщував — його учасники були змушені займатися оцінкою перспектив свого бізнесу в світлі чергової американської авіакатастрофи — аварії аеробуса American Airlines, що впав на житлові квартали Нью-Йорка. Усі погоджувалися, що їхні й без того досить невеселі прогнози тепер виглядатимуть ще менш привабливо.
Індустрія туризму не знала нічого схожого відтоді, як її визнали незалежним бізнесом. Найбільшого удару вона зазнала, ясна річ, в Америці, де страх населення перед можливим економічним спадом і терористичними актами практично спустошив літаки. І це попри різке скорочення компаніями авіарейсів після вересневих подій, — авіаперевізники використовують нині не більше чотирьох п’ятих свого повітряного флоту. Але й тепер їхні літаки заповнено в середньому лише на дві третини. Водночас, за словами віце-президента з питань маркетингу відділення цивільної авіації компанії Boeing Ренді Бейселера, щоб авіаційні компанії були рентабельними, середня заповнюваність повітряних суден повинна бути не менше 88 відсотків. Тож не дивно, що одна з таких компаній, America West, недавно звернулася по гарантовану позику, яка, відповідно до ухваленого в США після подій 11 вересня спеціального державного плану, повинна врятувати її від банкрутства. А загалом збитки авіакомпаній у Сполучених Штатах цього року мають перевищити 7 млрд. доларів.
Для найбільшого американського перевізника, American Airlines, остання катастрофа — третя за останні два місяці — стала особливо жорстоким ударом. І він стався тоді, коли ця компанія разом з іншими відчайдушно намагалася розпочати широкомасштабну акцію зниження цін на авіаквитки, сподіваючись цим привабити пасажирів. Тепер це навряд чи допоможе: попередні оцінки експертів свідчать, що авіакомпанії входять у тривалий період невизначеності. Катастрофа А-300 ще більше переконала американців у необхідності утримуватися від польотів, аби не стати жертвами нових терактів.
Незадовго до останньої нью-йоркської трагедії Американська асоціація туристичної індустрії (TIA) виступила з оптимістичним прогнозом. За її даними, падіння обсягів туристичного бізнесу в день одного з найпопулярніших серед американців свят — Дня подяки (останній уїк-енд листопада) не повинно було перевищити шість відсотків порівняно з торішніми показниками. Однак аварія аеробуса в Нью-Йорку зменшила оптимізм аналітиків. І головною причиною цього стало перенесення на тиждень початку широкої рекламної кампанії (вартістю в 20 млн. доларів), покликаної переконати американців продовжувати жити звичним життям і подорожувати без побоювань за свою безпеку.
Як виявилося, такий песимізм був обгрунтованим. По закінченні свят, під час яких в Америці відбувається найбільша міграція людей у році, з’ясувалося: кількість авіапасажирів нині скоротилася порівняно з минулим сезоном на 27 відсотків.
За деякими даними, катастрофа лайнера American Airlines сталася саме тоді, коли в індустрії туризму почали з’являтися серйозні ознаки відродження. Останнє дослідження TIA показало зростання довіри громадян до безпеки подорожей: кількість американців, готових вирушити на відпочинок у найближчі півроку, досягло найвищого після трагедії 11 вересня показника. Багатьох із них привабили істотні знижки, на які змушені були піти готелі й авіакомпанії, аби хоч якось підтримати свій бізнес. Сьогодні, зупинившись на добу в американському готелі Holiday Inn, ви можете розраховувати на пропозицію провести в ньому другу добу безплатно. Навіть висококласні готелі, такі як нью-йоркські Plaza або Carlyle, мають сьогодні так звані «спеціальні пропозиції», тобто знижують ціни до рівня, прийнятного для споживачів. А для жителів Каліфорнії злітати в Лас-Вегас сьогодні взагалі до смішного дешево — двадцять (!) доларів (за дев’ятнадцять — туди й за один — назад). Видатки взяли на себе численні казино та клуби цього міста, сподіваючись хоча б цим привабити відвідувачів.
За межами Північноамериканського континенту найбільше потерпіли мусульманські держави. Представники туристичного бізнесу зі Стамбула говорять, що цієї осені в Туреччині, порівняно з аналогічним періодом минулого року, побувало майже вдвічі менше іноземних туристів. Кількість іноземців, котрі за місяць після 11 вересня відмовилися від поїздки в Індонезію, сягнула 1,3 млн. чоловік. А стосовно Єгипту, то інтерес до нього з боку західних туристів нині менший, ніж навіть до Білорусі.
Тож не дивно, що адресоване урядам благання допомогти індустрії туризму стає дедалі голоснішим. І деінде його вже почуто. Той-таки Єгипет оголосив про надання за рахунок держави чартерних авіарейсів для іноземних туристів за спеціальною ціною, а Мексика зважилася на скасування податку з обороту для туристичних компаній.
Проте деякі фахівці в сфері індустрії туризму дуже занепокоєні небезпекою негативного побічного впливу цих заходів на галузь у цілому. Приміром, глава компанії Thomson Travel Group, що входить в одну з найбільших туристичних корпорацій Preussag, заявив на конференції, що він проти надання державної допомоги тим фірмам, які й до вересневих подій перебували під загрозою банкрутства, а тепер намагаються скористатися ситуацією й одержати дотації уряду, не маючи на це серйозних підстав. Утім, дрібні туристичні фірми не врятує, схоже, навіть державна підтримка. Сьогодні власники круїзних суден і розкішних готелів пропонують свої послуги за цінами, нижчими від собівартості, і їхніх слабших конкурентів незабаром просто витіснять із міжнародного ринку.
Як з’ясувалося, такий песимізм був небезпідставним. Минулі свята, під час яких в Америці відбувається найбільша протягом року міграція людей, засвідчили: кількість пасажирів нині скоротилася проти попереднього сезону на 27 відсотків.
Ну а коли слабкі потрапляють у скрутне становище, навколо них відразу починають кружляти «фінансові акули». Тож найближчими місяцями, судячи з усього, в деяких сферах індустрії туризму можна чекати на гучні злиття й поглинання одними компаніями інших. Генеральний секретар Світової організації туризму Франческо Франжиалі вважає, що в таких сферах, як організація комплексних турів (із використанням кількох видів транспорту й наданням різноманітних видів послуг) для європейців, такі процеси можуть відбуватися навіть попри істотні обмеження на них із боку антитрастового законодавства.
Розуміючи це, туристична корпорація Leading Hotels of the World, зі штаб-квартирою в багатостраждальному Нью-Йорку, розробила план захисту своїх 380 незалежних готельних комплексів класу «люкс» від пазурів великих фінансових хижаків. Її виконавчий директор Велф Ебелінг пояснив, що корпорація уклала договір про опіку з великою приватною акціонерною компанією та іншими інвесторами. Відповідно до цього договору члени корпорації, потрапивши в скрутне становище, можуть розраховувати на термінову фінансову допомогу, яка дозволить їм пережити важкі часи.
Таким чином, поки що практично всі туристичні компанії намагаються вижити, максимально знижуючи вартість своїх послуг, переконуючи потенційних клієнтів у безпечності подорожей, а постачальників — у необхідності дотримуватися розумної та гнучкої цінової політики. Настане нове літо — і для туристичного бізнесу, можливо, знову засяє сонечко. У минулому індустрія світового туризму вже не раз переживала лихоліття, демонструючи надзвичайну живучість і спроможність до відродження. І за це вона має завдячувати людській природі, адже всі ми просто не можемо жити без мандрів.