Непряме підтвердження тому, що Партія регіонів, керівна і спрямовуюча сила нинішньої правлячої коаліції, більше не проти виборів, а цілком за, з’явилося ще задовго до повідомлення про досягнення відомої домовленості між президентом Ющенком і прем’єром Януковичем. У п’ятницю вдень, 4 травня, залишки парламенту нашвидкуруч розглядали цікавий документ — кабмінівський законопроект №3509 від 3 травня 2007 року про внесення змін до закону про Державний бюджет України на 2007 рік. І перший віце-прем’єр Микола Азаров, який доповідав із цього приводу, — о, диво! — боровся за виділення грошей не на інвестиційно-інноваційні вкладення, ефект від яких, коли й буде, то через багато років, а на «горезвісну» соціалку. На те ж таки «популістське проїдання державних коштів», яке ще кілька місяців тому невтомно розвінчував Мінфін.
Маятник хитнувся у бік пільг та соціальних виплат — чекай початку нових передвиборних перегонів. Усе просто, як апельсин, і примітивно, як передвиборна листівка.
І гроші на підвищення зарплат і пенсій у країні, виявляється, є. Попри те, що півквітня усі більш-менш помітні кабмінівські діячі лякали нас (чи самих себе?) катастрофічними картинами розбалансування економіки та ненаповнення бюджету у разі, якщо президент негайно не скасує свого рішення про розпуск ВР і не відновить статус-кво.
Зараз грошей, вочевидь, хоч греблю гати. ВВП зростає, інфляція в квітні нульова. Тож уряд розщедрився і щодо підвищення пенсій, і щодо зростання зарплат.
Практично не поміченими експертами залишилися постанови Кабінету міністрів від 25 квітня і 3 травня ц.р. А дарма. За словами М.Азарова, у 2,5 разу збільшується норма витрат на харчування та медикаменти для ветеранів війни. Крім того, з 1 травня 2007 року підвищується рівень пенсійного забезпечення 388 тис. інвалідів війни та учасників бойових дій. Зокрема, мінімальні пенсійні виплати інвалідам війни першої групи зростуть до рівня середньої заробітної плати (СЗП) працівників, зайнятих у галузях економіки, за 2006 рік. Інвалідам війни другої групи — до 90, третьої — до 80%. Учасники бойових дій одержуватимуть 70% СЗП працівників, зайнятих в економіці.
У коментарі міністра праці Михайла Папієва ці рівні подано в гривнях: із 1 травня для інваліда війни першої групи пенсійна виплата не може бути нижчою за 1041 грн., другої групи — 937, третьої — 833, для учасника бойових дій — не нижче 729 грн.
Виступаючи 4 травня на сесії ВР, перший віце-прем’єр всенародно оголосив про початок із 1 червня чергового етапу підвищення пенсій і для інших категорій пенсіонерів, зокрема для тих, кому пенсії було призначено до 2005 року. За словами Азарова, 12,4 млн. громадян, які перебувають на заслуженому відпочинку, одержать щомісячну прибавку в середньому в 40 грн.
Однак усе це — не тема законопроекту №3509, проголосованого парламентом 4 травня. 4,2 млрд. грн. (із 5,1 млрд., на які, відповідно до документа, зростає видаткова частина бюджету) підуть на фінансування другого етапу відновлення єдиної тарифної сітки, котре починається з 1 червня ц.р.
Чи багато залишилося в Україні від колишньої тарифної сітки і чим другий етап її відновлення різниться від третього (чи, коли хочете, від першого), більшість українських громадян і не уявляє. Ще менше ясності щодо того, наскільки легітимними є нинішні законодавчі ініціативи парламенту і чи матимуть вони хоч якийсь вплив на економічне життя країни. Зате які гарні обіцянки підвищити в рамках «другого етапу» зарплату вчителям та медикам! Як і обіцянки збільшити доплату педагогам за звання «учитель-методист» або за керівництво гуртком...
Тут головне — не загратися і забезпечити підвищення соціальних виплат реальними ресурсами. Усі ми пам’ятаємо передвиборну осінь 2004 року, коли різким підвищенням пенсій уряд Януковича створив проблеми для бюджету і Пенсійного фонду, що тривали понад два роки і призвели до серйозних перекосів в економічному розвитку країни.
Не дуже вдала паралель? Справді, нинішні витрати на підвищення доплат до пенсій інвалідів війни та учасників бойових дій не є критичними. Але тут слід мати на увазі одну деталь: ідеться, за словами першого віце-прем’єра, тільки про 388 тис. осіб. Якщо ж передвиборний соціальний ажіотаж набуде більших масштабів, і пенсії на рівні 80—100% від середньої заробітної плати працівників, зайнятих в економіці, буде призначено і більш численним категоріям пенсіонерів, то неважко здогадатися, чим це обернеться для країни. У багатьох державах світу цілком прийнятним вважають рівень, коли середня пенсія становить 40—45% середньої зарплати. Рівня понад 50%, а тим більше 80—100% економіка просто не витримає.
Не слід забувати і про ще одну особливість «соціальних» грошей. На відміну від витрат на інвестиції та інновації, додаткові бюджетні кошти у вигляді добавок до пенсій і зарплат одразу ж потрапляють на споживчий ринок. Який може відреагувати підвищенням цін. І нас не повинні заколисувати дуже й дуже благополучні 1,3% інфляції в Україні за підсумками першого кварталу 2007 року і нульове (!) зростання цін у квітні. Чимало експертів сходяться на тому, що ці дані, через недосконалість використовуваного в нашій країні споживчого кошика, не зовсім адекватно відбивають сформований рівень інфляційної напруженості. І що правильніше було б орієнтуватися на квітневі 18,6% зростання (у річному вимірі) цін виробників. Адже ціни виробників та ціни споживчі тісно пов’язані...
Втім, і політичний присмак, і макроекономічні ризики — справа десята, коли йдеться про значне підвищення інвалідських та ветеранських пенсій. Мимоволі замислишся: а чи не проводити позачергові вибори щороку, коли тільки це може спонукати українську еліту до реальної, вираженої в гривнях, турботи про це вже нечисленне героїчне покоління...