Не можу погодитися з Ігорем Арцимовичем, головою правління страхової компанії «Надра» в тому, що «все впирається в низьку правову культуру середнього клієнта» (див. публікацію «Наше суспільство не застраховане», «ДТ», №21 від 7 червня ц.р.). Як споживач послуг на страховому ринку, я переконана, що головний чинник — це професіоналізм і компетентність працівників даної сфери.
Обмежуся лише двома епізодами з мого недавнього досвіду придбання страхового поліса.
Для участі в конгресі ЮНЕСКО (Фінляндія, 13—20 червня 2003 року) мені була необхідна шенгенська віза. Однією з умов її отримання є наявність страхового поліса. Перед поїздкою до Києва я зв’язалася з посольством Фінляндії й одержала вичерпну інформацію. І щоб заощадити час, вирішила придбати страховий поліс у Львові, де живу.
Кілька турфірм у центрі міста, до яких я звернулася, не змогли надати чітку й однозначну інформацію щодо страховки для шенгенської візи — їхній інтерес обмежувався Туреччиною. Пошуки привели мене в «Скайд Вест». Співробітниця львівського офісу компанії запитала мене, до якої країну я їду, і буквально в кількох словах розповіла про особливості згаданого страхового поліса. Увесь час перебування в офісі фірми мене супроводжував озброєний охоронець у чорній формі та бронежилеті. Мені також повідомили, що якщо я одержу відмову у видачі візи, то «Скайд Вест» поверне мені гроші, вирахувавши 10%. Я була переконана, що мені не відмовлять, адже в моєму паспорті вже були американська, англійська, канадська та шенгенська візи для участі в міжнародних проектах і конференціях.
З’ясувалося, я помилилася. У візовому відділі посольства документи в мене не прийняли, оскільки страховий поліс було оформлено неправильно. Адже дія шенгенської візи поширюється на 15 країн. І поліс медичного страхування має передбачати необмежене переміщення їхньою територією.
На таксі я попрямувала до центрального офісу «Скайд Вест» у Києві. Там працюють цілком доброзичливі люди, котрі виправили помилку львівської філії й виписали мені новий поліс. На щастя, співробітники візового відділу посольства Фінляндії, з огляду на важливість заходу ЮНЕСКО, із розумінням поставилися до цієї ситуації та прийняли мої документи, а наступного дня мою візу вже оформили. Мені пощастило. Проте день у столиці було втрачено...
Після повернення з Фінляндії я зайшла у львівський офіс страхової компанії розповісти про їхню помилку, аби не постраждали інші клієнти й репутація компанії в цілому. Директор прийняла мене в коридорі, знову в присутності охоронців. Налаштована вона була не вельми доброзичливо, доводячи правоту очолюваної нею організації. Проте існує реальний критерій оцінки даної ситуації: відмова посольства приймати виданий компанією поліс, у результаті чого я втратила час і гроші (вартість поїздок на таксі з посольства до страхової компанії й назад перевищувала вартість самого поліса). Але Львівська філія не погодилася з тим, що мої моральні й матеріальні витрати можуть позначитися на репутації компанії «Скайд Вест».
Під час розмови з директором я чомусь пригадала плакат, який бачила в одному американському ресторані: «Якщо Вам не сподобалося в нас, скажіть про це НАМ. Якщо Вам сподобалося в нас, скажіть про це ІНШИМ».
Трохи про досвід страхування життя та здоров’я в США. Під час тривалого перебування там (я була забезпечена надійною страховкою) мені довелося зробити нелегкий вибір, купляючи страховий поліс для своєї одинадцятирічної доньки, — 46 чи 130 дол. на місяць. Переконавшись на особистому досвіді, яка недешева медична допомога в США, я вибрала дорожчу. Оскільки документи заповнювала я, то в страховку американська компанія Mega Life помилково вписала моє ім’я, а не ім’я доньки (прізвище в нас однакове). Близько 10 днів пішло на переоформлення. Коли через три місяці минув термін дії страховки і я захотіла її продовжити, з’ясувалося, що ціна зросла до 170 дол. на місяць. Тоді в листі на ім’я керівництва компанії я попросила продовжити дію поліса за початковою ціною, беручи до уваги допущену раніше помилку й спричинене цим певне занепокоєння під час перебування в чужій країні. Розглянувши моє прохання, компанія Mega Life задовольнила його. Очевидно, репутація компанії дорожча від безпосереднього прибутку.
Для порівняння — інший короткий епізод. У школі, де навчається моя молодша донька, ВАТ «Українська страхова компанія «Гарант -Авто» запропонувало всім учням купити поліс страхування від нещасного випадку. Я не заперечувала та внесла гроші. Коли через певний час донька принесла оформлений поліс, з’ясувалося, що в прізвищі з шести букв перші дві абсолютно неправильні. Директор згаданої компанії здивувався моєму дзвінку та сказав буквально таке: «А що, із вашою дитиною вже щось трапилося? Чого даремно хвилюватися, чи не однаково, яке прізвище!» Без коментарів. Правда, за кілька днів ми все-таки отримали поштою правильно оформлений поліс...
На щастя, мені не довелося під час перебування у Фінляндії перевірити ефективність страхового поліса компанії «Вест Скайд». Але ж це заслуга Господа Бога, а не страхової компанії.