Національний банк України повторно оприлюднює проєкт постанови щодо регуляції інкасування цінностей клієнтів банків, включно з національною валютою та іноземною, яка виникає у точках продажу чи іншої активності бізнесу.
У новому проєкті, як зазначає НБУ, враховані пропозиції, які були надані під час обговорення і пропонуються деякі зміни порівняно з первинним текстом.
Що змінюється в правилах інкасації коштів?
У новому тексті проєкті постанови вводиться новий час для фіксації та систематичного зберігання даних про роботу інкасаторів. “У запропонованому документі додатково введено норму щодо необхідності зберігання інформації про місцезнаходження автотранспорту на маршрутах інкасації або перевезення цінностей не менше двох років”, – зазначає НБУ.
Крім того, підкреслюється множинність бізнесу в інкасуванні, коли є відокремлення підприємців, що здійснюють обробку цінностей та тих, хто здійснює перевезення. Уточнюються формальні вимоги до цих компаній. Зокрема компанія з оброблення готівки – це компанія, яка має ліцензію Національного банку на здійснення операцій з готівкою і відповідає певним критеріям та вимогам ліцензійної структури. Своєю чергою компанія-перевізник – це теж ліцензована НБУ організація, що отримала право здійснювати інкасацію і перевезення цінностей.
Що зміниться для бізнесу?
Підприємці тепер мають перевіряти наявність у компаній, що виконують послуги з інкасування, наявність у них ліцензії НБУ. Такий висновок можна зробити з нової редакції положення, де вказано, що послуги з інкасації юридична особа має право надавати лише на підставі договору та після отримання відповідної ліцензії регулятора. таким чином наявність і ліцензії і договору є обов'язковою умовою.
Крім того, тепер є нові вимоги до оснащення оперативного транспорту інкасаторів, який може бути для “звичайного” перевезення і транспортування “значних обсягів цінностей (гуртових партій готівки, розміщеної на палетах)”. ці вимоги достатньо жорсткі і передбачають серйозне переобладнання техніки із застосуванням вимог до панцерування, руху після проколу шин та оснащення додатковими люками, бійницями для ведення вогню.
Бізнес може перейти активніше в онлайн або шукати додаткові ресурси
Такі вимоги можуть вплинути на вартість послуг інкасування та їх здорожчання. Також це може спонукати бізнес активніше просувати онлайн-оплату та відмову від готівкових розрахунків для оптимізації витрат. Водночас як зазначалось у обґрунтуванні проєкту постанови, відповідний документ пропонується схвалити враховуючи об'єктивні потреби та виклики.
Нагадаємо, що згідно з проєктом постанови НБУ, інкасацією коштів є отримання інкасаторами цінностей згідно укладених договорів від клієнтів, програмно-технічних комплексів самообслуговування та доставка їх до каси банку або інкасаторської компанії. Під час інкасації на маршруті здійснюється поступове накопичення цінностей в оперативному автотранспорті.
Кількість рахунків користувачів платіжних послуг зросла на 15,5% і склала за підрахунками національного регулятора 185,1 млн. Торік цей показник складав 160,2 млн. Рахунки користувачами у фінансовому секторі були відкриті в 63 банках та небанківському надавачі платіжних послуг. Кількість користувачів сягнула показника 82 млн. Це майже на 3% більше, ніж на початок минулого року, коли було зареєстровано в цьому секторі 79 млн користувача.
Вже сьогодні більше ніж дві третини користувачів користується платіжними послугами дистанційно. 89,2% – підприємців та 79,5% фізосіб. Відповідно це складає 2,9 млн користувачів та 62,3 млн користувачів.