Пропан поспішає на допомогу

Поділитися
Пропан поспішає на допомогу
Показавши рекорд споживання у 2013 р., ринок скрапленого газу зупинятися не збирається.

Показавши рекорд споживання у 2013 р., ринок скрапленого газу зупинятися не збирається. Про пожвавлення продажів кажуть усі учасники ринку: від установників газобалонного обладнання (ГБО) до великих оптових трейдерів. Це не дивно з огляду на шокуючі ціни на бензин. На відміну від останнього, який подорожчав за останні тижні більш як на 30%, пропан-бутан за цей самий період часу додав у ціні менш як 10%. Це стало результатом революційних змін на ринку, які полягають у посиленні конкуренції та, як наслідок, мають гарантувати надалі прийнятний ціновий рівень для споживачів.

Підсумки першого кварталу 2014-го засвідчили продовження тенденції минулого року - зростання споживання скрапленого газу. За підрахунками "Консалтингової групи А-95", за січень-березень поточного року українці використали близько 220 тис. т пропан-бутану. Це на 8,5% більше, ніж у перші три місяці 2013 р.

Великі зміни

Початок року для цього ринку був не менш сумбурним, ніж політична ситуація в країні. З відходом режиму Януковича впала й блокада імпортного газу на митниці, де останні кілька років ємності зі скрапленим газом простоювали по три-чотири тижні, за цей час додаючи в ціні на 60–70 коп./л. У підсумку накопичений ресурс скрапленого газу буквально хлинув на ринок.

Вдихнули на повні груди й виробники скрапленого газу в Україні ("Укрнафта" та "Укргазвидобування"), яким раніше "рекомендували" продавати весь скраплений газ на спеціальних аукціонах у чотири-п'ять разів нижче від ціни ринку структурам, які пов'язують із холдингом Сергія Курченка СЄПЕК. З березня вітчизняні виробники знову вийшли на відкриті комерційні аукціони, де скраплений газ стали продавати за ринковими цінами всім охочим.

Свято такої демократії зіпсувало хіба що зниження виробництва двома зазначеними компаніями. "Укрнафта" була змушена знижувати виробництво
скрапленого газу через проблеми з реалізацією в зимовий період, а для "Укргазвидобування" дедалі актуальнішим стає питання падіння видобутку сировини, зокрема газового конденсату. У першому кварталі 2014-го спад становив 22% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

За законами ринку, нестачу виробництва було компенсовано імпортом, який зріс у січні-березні поточного року на 55%. "У другій половині квітня ситуація стабілізувалася, запаси ненадлишкові, і такого профіциту газу, як у березні, уже немає", - каже директор компанії "Газтрон-Україна" Владислав Колодяжний. Він зазначає, що з ресурсного боку ринок стає більш прогнозованим. Крім того, додає трейдер, великий вплив імпорту робить ускладненими спекуляції на внутрішньому ринку. Іншими словами, накрутити ціни, як раніше, уже навряд чи вийде.

Хто крайній?

Зміни, що сталися, дуже сприятливо вплинули на українські АГЗС. Надлишок газу спричинив спочатку зниження цін, а згодом і невелике зростання. Щоправда, він не витримує жодного порівняння з "бензиново-дизельним" темпом. У підсумку співвідношення цін газ/бензин у квітні становило рекордні 47%. На відміну від більшості країн з розвиненим ринком газу, в Україні даний показник рідко падає нижче за 50%. Востаннє це явище (49%) спостерігалося в липні минулого року, у період апогею боротьби між великими мережами з епіцентром у Києві (див. рис. 1). Черги на СТО, які переобладнують автотранспорт на автогаз, розтяглися тоді на кілька тижнів.

Потягнувся народ до установників газобалонного обладнання й нинішнього квітня. "У лютому попит на встановлення ГБО був мертвим, у березні народ почав надзвонювати, а у квітні вже потягнувся на переобладнання", - каже Олександр Никитенко з харківської компанії "Род-Нік".

Найсерйознішою перешкодою на шляху споживача до пропан-бутану стала зросла вартість ГБО, яка продублювала зростання курсу євро (переважна більшість представленого на ринку ГБО імпортується з Європи). "Майже всі комплектуючі - імпортні, тому вартість комплектів зросла пропорційно підвищенню курсу валюти. Ми зберегли ціни на послуги із встановлення, однак подорожчання все одно серйозне - на 35–40%", - каже директор київського "Газовика" Олег Глобенко.

Середньостатистична газова установка подорожчала з 6500 до 8700 грн. Утім, кажуть установники, шок від зростання цін на "залізо" минув при черговому стрибку цін на бензин, і до середини квітня довжина черг на СТО значно збільшилася. Мотивація підтверджується й підрахунками, які показують, що у квітні період окупності ГБО різко скоротився (див. рис. 2).

За даними керівника відділу ГБО групи компаній "АІС" В'ячеслава Юрченка, у березні-квітні СТО групи перевели на газ на 50% більше автомобілів, ніж за аналогічний період
2013 р., а приріст продажів авто із переустановленим ГБО становив 67%. На сайті автодилера повідомляється, що вартість переобладнання "китайця" стартує з 9000 грн, а це становить до 11% від ціни цього автомобіля.

У свою чергу, Станіслав Батраченко з полтавської "Надії" зазначає зміну структури переобладнаного парку. "Якщо у 2013 р. за встановленням ГБО співвідношення приватного транспорту та парків юросіб становило 50/50, то сьогодні можна казати про його зсув до пропорції 30/70", - розповів топ-менеджер, який є за сумісництвом президентом "Української асоціації скрапленого газу".

Ранній старт

Підвищення концентрації автолюбителів у районі пунктів переобладнання вже позначається на роботі газових заправок. Керівник газового напряму компанії "ВОГ Ритейл" (понад
200 АГЗП) Андрій Корольчук оцінює квітневий приріст продажів по своїй мережі в 5%: "Лютий і березень були за продажами аналогічними 2013 р., а нині ми вже бачимо приріст у межах 5%".

Підтверджує слова колеги С.Батраченко. "У квітні ми можемо казати про п'яти-восьмивідсоткове збільшення продажів порівняно з квітнем 2013 р. і про значний приріст продажів щодо березня та лютого. Цього року сезон активного споживання автогазу розпочався у квітні, а не в травні, як зазвичай", - вважає газотрейдер.

Тим часом автомобілістів сьогодні хвилює питання, чи не подорожчає скраплений газ після того, як багато хто перейде на ГБО? С.Батраченко оптимістичний: "Ринок перебудовується, на ньому з'являється більше незалежних операторів, а це означає, що конкуренція зростатиме, що позначиться на роздрібних цінах і, відповідно, привабливості газу для споживача". На його думку, виграє від цього й бізнес, тому що споживання автогазу продовжить зростати.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі