Горбаті й могили-3: спостереження на згарищі Васильківської нафтобази

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Горбаті й могили-3: спостереження на згарищі Васильківської нафтобази © Василь Полуетов/facebook
Чи засвоєний урок?

8 червня 2015 року на нафтобазі БРСМ у селі Крячки Васильківського району Київської області спалахнула пожежа, яка стала найбільшою в історії України. Загинуло шестеро людей, поранення отримали 18, а скільки тисяч людей «оздоровилися» у результаті викидання в атмосферу, ґрунт і воду продуктів згоряння 20 тис. т нафтопродуктів, невідомо. Чого навчила Васильківська трагедія винуватців її виникнення, до яких, крім власників БРСМ, можна віднести й державу? Спойлер — нічого. Десятки «василькових» продовжують роботу по всій країні.

Для початку важливо встановити першопричину того, що сталося. Вона має дві складові. Перша — багаторічне незаконне виробництво на нафтобазі фальсифікату бензину. Ми писали про це ще 2014 року, відзначаючи дивну номенклатуру вантажів, які йдуть на нафтобази БРСМ, що більше нагадує раціон нафтопереробного заводу. Пізніше у Звіті урядової комісії буде зафіксовано, що на нафтобазі було відібрано зразки вмісту резервуарів, «які відрізняються від складу автомобільних бензинів і можуть відноситися до продуктів вторинних процесів переробки, що використовуються як компонент автомобільних бензинів, а також у хімічній промисловості під час виробництва індивідуальних ароматичних вуглеводнів і розчинників (реформат, ізопентан, бензол і толуол)». При змішуванні (перекачуванні) цих компонентів і сталося загоряння.

«Побігли на базу БРСМ, а звідти вискакують 6–7 чоловіків. Один із них обгорілий весь, у струпах. Запитую другого: «Що сталося?». Той відповідає, що обірвало шланг під час перекачування пального, а дроти на насосі голі були — і бензин потрапив на них. Усе відразу ж загорілося», — розповідав тоді начальник розташованої по сусідству з базою БРСМ нафтобази КЛО Сергій Здоренко, який одним із перших прибув на допомогу потерпілим.

Другою складовою першопричини пожежі стали порушення на нафтобазі, вочевидь, усіх існуючих норм для подібного роду об'єктів. По-перше, нафтобаза не була введена в експлуатацію, тобто не мала права працювати.

По-друге, на ній виявилося вісім «зайвих» резервуарів, яких не було ні в одному з поданих проєктів розширення.

По-третє, господарі бази забили на безпеку як таку. У Звіті урядової комісії йдеться, що на базі не були дотримані протипожежні відстані між групами резервуарів залежно від їхнього обсягу, були відсутні обвалування, необхідний запас речовин для вогнегасіння, не було системи автоматичного пожежогасіння в насосних, не було блискавкозахисту, пожежної сигналізації тощо.

«Обвалування на базі не було, зовнішньої системи гасіння теж, були відсутні піноутворювачі… Через розташування резервуарів на похилій місцевості паливо лилося в пожежну водойму, її не можна було використовувати при гасінні», — заявив під час слухань у Київоблраді директор департаменту цивільного захисту Київської ОДА Ігор Аксенов.

Саме цей букет порушень унеможливив ефективне пожежогасіння та зумовив масштаб трагедії.

Усвідомлення справжніх причин аварії важливе, щоб оцінити стан і зрозуміти наші перспективи.

Невиправні

Вибух на нафтобазі викликав тріщину у стосунках між акціонерами БРСМ Едуардом Ставицьким і Андрієм Бібою. Розпочалися взаємні обвинувачення, рейдерські набіги, і в результаті 2018 року партнери розсталися, поділивши мережу навпіл — по 63 АЗС. Бренд залишився за Бібою, а станції Ставицького стали основою мережі МОТТО.

На сьогодні мережа БРСМ налічує 210 АЗС, МОТТО — понад 150.

Залишилася в колишніх партнерів і одна спільна риса — вони обидва, схоже, не мислять себе без «бодяжного» ремесла. МОТТО є фігурантом справ, у яких відкритим текстом йдеться про торгівлю фальсифікатом виробництва найбільшого міні-НПЗ країни в Мерефі Харківської області, що успішно функціонує при всіх режимах (преса пов'язує його з колишніми есбеушниками, які останніми роками закріпилися в керівництві області). Також відомо про поставки «крафтового» палива в мережу МОТТО з однієї з легендарних нафтобаз у Кременчуці. У результаті всі проведені цього року перевірки якості в цій мережі вона успішно провалила за всіма ключовими параметрами (докладніше тут і тут).

Однак Ставицький на тлі свого колишнього партнера Біби виглядає дитиною: якщо МОТТО продає на рік оціночно не більш як 100 тис. т нафтопродуктів, то БРСМ 2020 року «качнула» понад 700 тис. т. Звідки бере натхнення Андрій Біба?

Як показує наше дослідження, 2020 року компанії з групи БРСМ — «Катма Груп» і «Стандарт Ойл 2000» — закупили 117 тис. т сировини та компонентів для виробництва палив (див. табл.). Справжнє дежавю: подібна картина була й 2014-го, і 2015-го… Як бачимо, нічого не змінюється. Ні, чому ж, обсяги зростають! Якщо 2014 року обсяг компонентів становив 98 тис. т, то до 2020-го виріс майже на 20%.

Аналіз «виробничої» діяльності БРСМ показує, що 2020 року група випустила у світ близько 50 тис. т бензину А-95 і 26 тис. т альтернативного палива (бензину із вмістом понад 30% спиртів), що становили більш як 60% у загальній реалізації цього оператора через АЗС. Випуск такого обсягу бензину означає, що потрібно було заплатити близько 600 млн грн акцизного збору та 120 млн грн ПДВ на нього. Це так, для початку. Тим часом, за наявними даними, ТОВ «Стандарт Ойл 2000», виробнича одиниця БРСМ, яка випускає бензин на потужностях міні-НПЗ у Гадячі та нафтобази в селі Переяславське під Києвом, за вісім місяців 2020 року заплатила 8,44 млн грн акцизу. Хто знає, а може, за чотири місяці, що залишилися, компанія доплатила залишок? Щиро хочеться в це вірити, оскільки в іншому разі доведеться автоматично констатувати, що податкових служб у країні немає. Як немає й купи силових і антикорупційних органів, яких утримують платники податків.

Загалом на цей момент із різною інтенсивністю працюють близько 25 міні-НПЗ, переважно зосереджених у нафтовидобувних і прилеглих до них регіонах — Харківській, Полтавській, Дніпропетровській областях. На рік вони випускають близько 470 тис. т низькоякісних безакцизних нафтопродуктів, забираючи з бюджету до 5 млрд грн акцизу із ПДВ.

Гори воно все…

Оскільки бодяжити ніхто не перестав, тож одна з двох передумов для повторення Васильківської трагедії залишається. А що з другою, з безпекою? У матеріалі «Вікторія» vs БРСМ, або Горбаті й могили-2» докладно розповідалося, що через два роки після Василькова на другій нафтобазі БРСМ у Переяславському було виявлено ті самі порушення. Після цього Андрій Біба неодноразово заявляв, що на нафтобазі було виконано комплексні роботи з приведення у відповідність із нормативами. Як воно є насправді, незабаром довідаємося. А поки ще один спойлер: попередній перегляд зйомки з коптера міні-НПЗ у Гадячі, який також не належить БРСМ, як і нафтобаза в Переяславському й Василькові (офіційна позиція компанії), показує ту саму масу порушень пожежної, промислової та екологічної безпеки (докладніше читайте незабаром на ZN.UA).

Із цілковитою впевненістю можна стверджувати, що аналогічна ситуація — на всіх без винятку міні-НПЗ. Дотримання норм — це обладнання та великі гроші, що відразу ж ламає економіку нелегальної переробки, яка працює за умов постійних набігів силовиків (основна стаття витрат) і в цілому живе одним днем. Тому виводити ці заводики в легальну площину не має жодного сенсу. Отже, залишається сподіватися, що пронесе.

Бог покарає

«Установлено, що впродовж 2013–2014 років під контролем цієї компанії (БРСМ. — С.К.) підприємствами за підтримки окремих представників органів державної влади та силових структур здійснювалося систематичне незаконне виготовлення підакцизних бензинів марок А-95 і А-95-е шляхом змішування бензину А-92 з різними присадками з недоброякісної сировини, що становлять загрозу для життя людей. Це бензол, метанол і такого роду присадки», — заявив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков у ті спекотні дні після початку пожежі у Василькові.

Василь Полуетов/facebook

За словами Авакова, «зібрано достатню доказову базу, у тому числі, показання свідків, висновок експертів про невідповідність бензину державним стандартам, дані, отримані при проведенні негласних слідчих дій».

«Найближчим часом результати розслідування будуть оголошені, і вони будуть вражаючими!» — пообіцяв А.Аваков.

Результатів розслідування та винних немає й досі. А все тому, що тоді почали відбуватися досить дивні речі. Навесні 2016-го справу щодо нафтобази було розділено слідчими МВС на дві: в одній потерпілими виступають родини співробітників нафтобази, а обвинувачуваними — четверо керівників нафтобази. У другій справі потерпілими виступають постраждалі рятувальники та їхні родини, а обвинувачуваними… керівництво ДСНС.

«Логіка слідчих така: за постраждалих співробітників нафтобази відповідатимуть керівники нафтобази, а в загибелі пожежних винне керівництво ДСНС, мовляв, не так гасили. Те, що причиною пожежі стало порушення норм безпеки власником нафтобази, до уваги, вочевидь, не береться», — каже адвокат потерпілих Олександр Мірошник. У результаті БРСМ убезпечили від відповідальності та виплати компенсацій потерпілим, яких суддя та прокурор синхронно відмовилися визнати потерпілими. Зрозуміло, це серйозно підвищує шанси обвинувачуваних — керівництва бази — вийти сухими з води.

Характерно, що й Державна служба з надзвичайних ситуацій, яка перебуває у віданні МВС, швидко втратила інтерес до об'єктів БРСМ. Хоча, здавалося б, змусити навести порядок можна було хоча б із поваги до пам'яті чотирьох колег, які загинули у васильківському вогні.

Василь Полуетов/facebook

Єдине видиме покарання, яке на даний момент поніс бізнес Андрія Біби, — це викуп, який довелося заплатити Фонду ліквідації наслідків Васильківської трагедії. Сама БРСМ називала дії Фонду рейдерством, а організатором атаки — Павла Куфтирєва, широко відомого у вузьких колах київського юриста. Фонд оперативно зібрав людей із прилеглих до колишньої нафтобази сіл, пообіцявши по 500 тис. грн компенсації, і ґрунтовно обклався експертизами впливу аварії на здоров'я людей і навколишнє середовище. Потім був арешт на все майно мережі БРСМ у забезпечення позовних вимог сумарно на 1,3 млрд грн. Кажуть, уже тоді Бібі пропонували «продати» Фонд усього за 20 млн дол. Але акцептував цю привабливу пропозицію власник БРСМ лише після зміни влади: восени 2020 року активісти Фонду спортивної статури та в супроводі судового виконавця захопили нафтобазу в Переяславському. Оціночно, одного палива на той момент на базі було на 5–6 млн дол… Після цього уклали мирову угоду та виплатили постраждалим… 750 тис. дол., або в середньому трохи менше 10 тис. грн на людину. А нещодавно суд зняв арешт із майна БРСМ за клопотанням Фонду.

***

Якщо копнути ще глибше, корінною причиною Васильківської трагедії та нашої спільної є одна — корупція. Її, як і раніше, підживлюють споконвічні невичерпні джерела: ліві бензин, спирт, тютюн. У результаті загальна сліпота — пожежників, податківців, поліцейських, СБУ тощо. А тим часом роботу по всій країни продовжують десятки «василькових», і невідомо, який із них буде наступним.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі