Міністерство енергетики Білорусі представило уряду чотири варіанти Концепції реформування електроенергетики. Фахівці обгрунтовують необхідність таких дій двома причинами: необхідністю обновити виробничі потужності і дозволити покупцю купувати енергію за нижчими цінами.
Фізичний і моральний знос обладнання білоруської енергосистеми становить 60—65%. І хоча на його відновлення щороку направляється 100—150 млн. дол., що дозволяє не наближатися до критичної межі, однак створення економічнішої та прогресивнішої енергосистеми вимагає збільшення цих вкладень, як мінімум, удвічі. Інакше кажучи, за відсутності в державі вільних коштів, енергетика приречена на систематичне недоотримання 150—200 млн. дол. Якщо тільки в країну не прийдуть іноземні інвестори з коштами, необхідними для «технологічного ривка». Причому фахівці визнають: яка з країн СНД раніш почне реформування, та й раніше отримає інвестування.
Уряду запропоновано чотири варіанти концепції, хоча основними визнаються два. У першому передбачена ліквідація концерну «Белэнерго» і можливість створення холдингу, у другому варіанті створення холдингу є обов’язковою умовою. На думку аналітиків, перший варіант досить жорсткий за строками (уся реформа розрахована на 5—7 років), прогресивний за наповненням і такий, що вимагає повної координації дій усіх структурних підрозділів енергетики. Його втілення протягом 2004—2007 років дозволить білорусам працювати на енергетичному ринку Росії вже в найближчі роки.
Ось що він собою являє: на першому етапі Міненерго ліквідовує «Белэнерго», перепідпорядковуючи собі обласні енергооб’єднання. Паралельно відбувається фінансове оздоровлення підприємств і формування суб’єктів оптового ринку електроенергії. До 1 травня 2004-го необхідно остаточно розділити урахування витрат між генерацією, передачею енергії, розподілом і збутом, створивши республіканське унітарне підприємство (РУП) «Білоруська мережна компанія» на базі «Об’єднаного диспетчерського управління».
На другому етапі передбачається створення комерційного оператора оптового ринку енергії на базі «Белинтерэнерго», яке сьогодні імпортує енергію. Цей оператор конкуруватиме зі створеною в той же час «Білоруською генеруючою компанією». У 2004—2005 роках мають бути відрегульовані механізми взаємодії оператора ринку та «Белгенерации». У цей же час планується створення Національної енергетичної комісії, яка підтверджуватиме ціни й тарифи на тепло- і електроенергію, контролюватиме їх, спостерігатиме за дотриманням антимонопольного законодавства.
Нарешті, третій етап передбачає зниження тарифів на електро- і теплоенергію за рахунок скорочення витрат виробництва, акціонування РУП «Белгенерация», завершення створення оптового ринку електроенергії та вихід на єдиний ринок Росії та Білорусі, залучення інвестицій, причому все це може відбутися вже через три роки.
Згідно проекту концепції, у 2006—2007 роках має бути створений фінансовий холдинг «Електроенергетика», на оптовому ринку потужностей і електроенергії з’являться незалежні виробники. Крім того, буде відпрацьовано механізм створення роздрібного ринку енергії, поява якого можлива на завершальному етапі реформування енергосистеми.
У трьох варіантах передбачений чіткий поділ усередині системи за видами діяльності та різні періоди існування концерну як головної організації «Белэнерго». Необхідне встановлення межі між монополією держави на оперативно-диспетчерське управління, передачу електроенергії та конкуруючих учасників ринку електроенергетики.
Четвертий варіант не змінює вертикально інтегровану систему управління, зберігаючи концерн у його сьогоднішньому вигляді. Як наголошують фахівці, сценарій такої реформи ближчий до українського і литовського варіантів, аніж до російського, але яку схему виберуть власті Білорусі, залежатиме від того, із якими країнами буде ув’язана зовнішня економічна політика держави.
«Сьогодні проробляються питання створення єдиного ринку з Росією, ЄврАзЕС, «четвірки», СНД. Від того, у якому ринку ми збираємося жити, залежатиме і реформа нашої енергосистеми», — прокоментував один із топ-менеджерів «Белэнерго» перспективи реформ.