«За своєю злободенністю проблема держзакупівель близька до того, щоб затьмарити передвиборні баталії...» — зафіксовано на круглому столі «ДТ» від 1.09.07 р. «Недосконалість системи держзакупівель може вплинути навіть на роботу Центральної виборчої комісії» — додають читачі, спираючись на власний досвід...
Архівні бокси
Зважаючи на все, продукт простий, але потрібний. Відповідно до букви закону, після голосування в них мають зберігатися бюлетені. Для 225 окружних виборчих комісій потрібно 70 тисяч архівних боксів із гофрокартону. Хто їх виготовить і доставить на місця до 23 вересня? Той, хто виграє тендер. З огляду на стислі строки, постійний тендерний комітет ЦВК зафіксував: важливою умовою майбутнього договору з виконавцем є своєчасність виготовлення тиражу продукції. За порушення термінів передбачена пеня в розмірі 0,1% вартості послуг за кожний день прострочення. А за незадовільно виконану роботу — штраф у розмірі 20% вартості неякісних послуг. Причому оплата штрафних санкцій не звільняє виконавця від виконання зобов’язань за договором.
Розробив тендерний комітет і кваліфікаційні вимоги до учасників торгів, як того вимагає Закон «Про закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти». Так, п.7.2.4. вимог до учасників тендера передбачає надання ЦВК інформації «про наявність устаткування і працівників відповідної кваліфікації, які мають потрібні знання і досвід». Для цього кожен учасник має подати довідку, де вказується «наявне у нього технічне устаткування, за допомогою якого здійснюватиметься виготовлення предмета закупівель, а також кількість постійно працюючих кваліфікованих працівників, які мають досвід роботи у сфері виготовлення даної продукції». Отже, на тендер запрошували не просто учасників ринку, а великих виробників, які можуть у короткі терміни і за помірну ціну виконати відповідальне замовлення.
Ціновий редукціон
Серед учасників тендера виявились усього три компанії: ВАТ «Рубіжанський картонно-тарний комбінат», ТОВ «Август-Україна» і «Камелія». Реально ж за одержання «держзамовлення» боролися Рубіжанський КТК і «Август-Україна». Третій учасник, створивши потрібний для легітимності кворум, не виявляв особливої активності.
Так зіткнулися інтереси вітчизняного виробника гофротари і компанії, основна діяльність якої — торгівля целюлозно-паперовою продукцією. (ТОВ «Август-Україна» забезпечує папером ряд українських видавництв і газет.) При цьому остаточна цінова пропозиція ТОВ виявилася на 15% нижчою, ніж Рубіжанського КТК. І тендерний комітет прийняв рішення, що ЦВК цього разу обійдеться без перевіреного постачальника-виробника, який із 1998 року виготовляв архівні бокси й урни для голосування (поки вони не стали пластиковими) і за цей час не допустив жодного зриву.
Так сталося не лише тому, що основним критерієм оцінювання учасників тендера стала груба ціна. Хоча навіть сумнозвісний закон про держзакупівлі передбачає врахування ряду інших критеріїв, приміром, рейтингу учасників закупівель, обмежуючи питому вагу цінового критерію до 70%. Експерти вважають, що проблема тендера криється у відповідності кваліфікаційним вимогам, тільки підтвердивши котрі охочі можуть стати його учасниками. Ще конкретніше: на думку експертів, за такий короткий термін виготовити і розвезти потрібний обсяг продукції можуть лише три великі українські виробники — Рубіжанський КТК, Київський КПК і Жидачівський ЦПК.
У даному разі тендерний комітет установив кваліфікаційні вимоги, але чи перевірив на відповідність їм? Адже раніше виробничі можливості нового учасника оперативно перевіряла спеціальна комісія. Як тут не пригадати випадок, коли за часів головування у ЦВК Михайла Рябця переможець тендера за ціною так і не одержав замовлення, тому що не підтвердив свою кваліфікацію.
Хто не встиг, той запізнився
Зрештою чистота проведення дострокових парламентських виборів, на які витрачаються мільйони гривень, залежить зокрема й від своєчасності виконання цього замовлення. ЦВК у цій чистоті зацікавлена як ніхто інший. Адже якщо побоювання експертів підтвердяться і в нового постачальника боксів не знайдеться в достатній кількості вільних потужностей, кваліфікованих працівників і близько 170 тис. м2 гофрокартону, то замовляти виготовлення архівних боксів доведеться на стороні. А це навряд чи здешевить виконання замовлення і, головне, поставить під питання своєчасність доставки боксів кінцевому споживачеві.
Нагадаємо, що бокси потрібні не лише в Києві, їх чекають у 225 окружних комісіях, розташованих на території всієї країни. З досвіду Рубіжанського комбінату відомо, що тільки їхнє розвезення забере два тижні, адже пробіг автомобілів становитиме понад 33 тис. км. І це за умови розробки оптимального маршруту і завантаження автомобіля — для кожного округу бокси пакуються окремо.
Якщо належно не врахувати транспортну складову (а новачкові навряд чи відомі всі її нюанси), то можна не вкластися не лише у встановлений час, а й у заявлену ціну. І якщо ціна — проблема тільки виконавця, то несвоєчасність постачання позначиться на роботі окружних виборчих комісій. Хоч би не довелося, як у 2002 році, коли замовлення теж дісталося новачку, на порушення законодавства бюлетені загортати просто в папір.
Причому у саме такому результаті фахівці майже не сумніваються. Ми ж не будемо поспішати з висновками, а почекаємо до виборів і перевіримо, як цього разу архівуватимуть використані бюлетені.
Цитати на тему
Мінімальна ціна не завжди є об’єктивним і оптимальним критерієм закупівель. Іноді, щоб домогтися високого результату, треба купити дорожчу субстанцію для одержання найбільш якісного продукту. Тому така норма закону, з одного боку, створила поле для масових зловживань, а з другого боку — не дозволила якісно вирішувати завдання щодо забезпечення потреб виробництва і бюджетної сфери.
Микола Азаров, вересень 2007 року
Можна виграти тендер, поставивши ціну, умовно кажучи, в одну копійку, а потім забрати 100 млн. Стосовно будівництва я особисто знаю випадки, коли вигравали тендери за ціною. А після цього вона зростала в п’ять разів...
Віктор Пинзеник, вересень 2007 року