Шини — це єдиний елемент, який зв’язує автомобіль із дорогою. Від їхнього стану й якості залежить: зчеплення з поверхнею дороги, керованість автомобіля, довжина гальмівного шляху. Усе це має безпосередній стосунок до безпеки тих, хто перебуває в машині і поза нею.
Першого снігу довго чекати не довелося. Разом із ним втратили сенс усі розмови про те, що пора задуматися і про зимове «взуття» для залізного коня. Час на роздуми і вимірювання температури за бортом вичерпався. Тепер питання стало руба: або міняти гуму, або ставити автомобіль на прикіл.
Щоб і по снігу, і по кризі...
Питання вибору шин для зимових доріг не таке просте, як може здатися на перший погляд. Однак навряд чи правильно роблять ті, хто продовжує їздити на літній гумі, обираючи підхід «скільки тієї зими».
Нині в Україні представлено широкий спектр автошин як зарубіжного (відомих марок — Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Michelin, Continental, Yokohama, Nokian, Fulda...), так і вітчизняного виробництва: Rosava і менш відома «Дніпрошина».
Істотна різниця між водіями і виробниками у тому, що перші прагнуть купувати рідше і платити менше, водночас як друга категорія намагається змусити купувати шини частіше і дорожче.
Зимові шини істотно відрізняються від літніх. Вони мають відкритіший малюнок протектора, спеціальні надрізи (ламели) у якому збільшують зчеплення в сніг, ожеледь і на мокрій дорозі. Їхня м’якша гума не втрачає своїх властивостей при низьких температурах, має глибокі канавки для відведення води, бруду і сльоти.
За малюнком протектора можна припустити, як поводитиметься гума в тих чи інших умовах. Симетричний малюнок протектора з глибокими канавками забезпечить стійкість на мокрій дорозі, вода і сльота ефективно відводяться, а «аквапланування» зменшується.
Зимової пропозиції вистачає. Серед новинок сезону Goodyear — шина Ultra Grip Performance. Вона добре підходить для автомобілів представницького класу, тому що поєднує у собі високий рівень комфорту і безпеки, а також надійну керованість на великих швидкостях. Нові технології, використані під час створення цієї шини забезпечили не лише високі гальмівні показники на снігу, кризі, мокрій поверхні і стійкість до аквапланування, але й низький рівень шуму.
Помітно технологічно підтягнулись і українські виробники. До сезону 2006/2007 року білоцерківське ЗАТ «Росава» запропонувало нове покоління шин серії WQ. Її відмітні риси — сучасні малюнки протекторів, розроблені з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Індекс швидкості S (180 км/год), посадочні розміри 14—15 дюймів. Поліпшено каркас, а також склад гуми. Виготовляються шини на новому протекторному агрегаті німецької фірми Berstorff і складальних верстатах фірми Pirelli.
Як вибрати
Перед тим як перейти до особливостей гуми, варто розібратися з основними параметрами. Наприклад, 185/60 R15 — що означають ці цифри і як скористатися ними при виборі гуми?
185 — ширина протектора в мм.
60 — висота боковини шини, у відсотках від ширини протектора.
R — радіальна конструкція шини (до розмірів стосунку не має)
15 — посадочний діаметр, у дюймах.
Вибір гуми насамперед зумовлений класом автомобіля. Якщо автомобіль далеко не новий і швидко не їздить, то немає ніякого сенсу купувати дорогу спортивну гуму для швидкої їзди взимку. Оптимальний вибір дозволяє зробити таблиця індексів швидкості, якими маркується гума:
Зауважимо лише, що, приміром, індекс Q не означає, що при швидкості руху 161 км/год. гума розлетиться на клапті. Короткочасне і невелике перевищення максимально припустимої швидкості можливе, але експериментувати не варто.
Крім швидкісних характеристик шини, так само маркуються індексом навантаження:
Дата виробництва шини найчастіше позначається чотирма цифрами. Перші дві позначають тиждень, другі дві — рік. Так, 1902 означає — 19-й тиждень 2002 року.
До речі, фахівці вважають, що на зиму можна ставити вужчі шини. Вони забезпечать краще зчеплення з дорогою — хоч площа контакту буде меншою, зате питомий тиск на кв. см контакту буде вищим, що дозволить «видавити» сніг з-під коліс і досягти кращого зчеплення з асфальтом.
От ще кілька практичних порад від Олександра Колосюка, начальника відділу продажу легкових шин представництва компанії Goodyear-Dunlop Tires в Україні:
1. «Перевзуватися» у зимове слід щойно середньодобова температура буде нижчою за +7 градусів Цельсія. Втім, якщо ви не бажаєте стояти в чергах на шиномонтаж, це можна зробити і раніше.
2. Якщо є можливість використовувати два комплекти дисків, то використовуйте влітку легкосплавні диски, а взимку — штамповані (сталеві). Литі диски зроблять комфортним швидкий рух по чистій дорозі, а штамповані легко витримають зимову непогоду. «Смертельну травму» литому диску можуть завдати приховані під снігом предмети, непомітна брівка. Водночас штамповані міцніші, легше відновлюються, та й їх обслуговування дешевше.
4. Що робити з другим комплектом шин? Якщо ви «перевзували» автомобіль у магазині або на спеціальному сервісі, вам можуть запропонувати сезонне зберігання ваших літніх коліс. Якщо ви зберігаєте колеса в гаражі або на балконі, то:
— не забудьте попередньо помити колеса водою;
— не дозволяйте сонячним променям потрапляти на гуму;
— не закривайте колеса поліетиленом, скористайтеся тканиною, це забезпечить нормальну вентиляцію;
— чотири колеса цілком можна зберігати один на одному;
— колеса мають бути накачані до стандартного тиску, інакше спущене колесо може продавитися під вагою і пошкодитися.
Шипи і «всесезонка»
Залежить вибір і від того, як їздити і де. Одна справа по місту, де сніг періодично чистять, та й кригу прибирають. Інша справа — міжміські поїздки засніженими трасами, де снігоприбиральні комбайни зустрічаються не дуже часто, а бічний вітер може бути таким сильним, що машині треба триматися за дорогу кожним міліметром протектора. Тим більше, коли ви власник швидкої машини, протектор має утримувати її на віражах. Цілком можливо, що є сенс подумати і про шиповану гуму.
Дехто воліє купувати зимову гуму з отворами під шипи, але без самих шипів. Звичайно протектор таких модифікацій дуже агресивний і має велику висоту, глибокі канавки. Проте самостійно шипувати таку гуму не можна. Встановлені у неї шипи навряд чи протримаються досить довго. Адже на заводі (чи у сертифікованого дилера) шипи встановлюються на спеціальному устаткуванні в нижньому, твердому шарі протектора і міцно фіксуються завдяки своїй «грибній» формі. Не слід при цьому забувати, що шипи дуже шумлять на асфальті, на великій швидкості шина може втратити багато шипів.
Передусім переваги шипованої гуми помітні на кризі. Зате на асфальті гальмівний шлях, навпаки, збільшується.
Є категорія автомобілістів, котрі їздять весь рік на всесезонній гумі. Якщо розібратися, то справжня «всесезонка» — це зимова гума з конкурентними «літніми» властивостями. Тобто вона не дасть автомобілю загрузнути в снігу взимку, при цьому збереже свої характеристики за високої температури. Всесезонна гума переважно поширена в Центральній Європі, де зими тепліші, а сніг — швидше виняток, ніж правило. Її також використовують водії, для яких процес сезонної зміни шин викликає дискомфорт або економічно не вигідний.
Думки водіїв
Андрій (водійський стаж 11 років): «Віддаю перевагу влітку всесезонній, а взимку — зимовій. Колись проїздив усю зиму на всесезонній, застрявав у міських заметах. Потім, за нагоди, купив зимову гуму. Відтоді взимку — тільки на зимовій».
Єгор (стаж 7 років): «Не бачу сенсу витрачати гроші на два комплекти гуми, та й зберігати другий набір мені ніде. У мене «всесезонка», й я задоволений тим, як машина поводиться на дорозі. А для села в мене в багажнику завжди лежить комплект ланцюгів».
Микола (стаж 23 роки): «Я взимку взагалі намагаюся не їздити. Лише в рідкісних випадках. Тому у мене стоїть літня гума. Коли випадає сніг, я просто ставлю машину в гараж і виїжджаю тільки навесні. Нині на дорогах таке коїться, що краще поберегти машину, нерви і здоров’я».