Що рік прийдешній нам готує…

Поділитися
Що рік прийдешній нам готує…
Це традиційне для останніх місяців кожного року запитання ставлять собі українські платники податків, які не без тривоги очікують трепетного моменту розпаковування новорічних подарунків законодавця, дбайливо прихованих ним під святковою податковою ялинкою.

Що рік прийдешній нам готує? Це традиційне для останніх місяців кожного року запитання ставлять собі українські платники податків, які не без тривоги очікують трепетного моменту розпаковування новорічних подарунків законодавця, дбайливо прихованих ним під святковою податковою ялинкою. Тема новорічних податкових нововведень стала традиційною і для нас. І хоча нинішнього року, з огляду на відому політичну ситуацію, ніхто не ризикне робити бодай якісь достовірні політичні прогнози навіть на найближчі два тижні, ми все ж таки спробуємо зазирнути в новорічний мішок діда Мороза, що запрягає

своїх оленів на Львівській площі, в центральному офісі Міністерства доходів і зборів.

Зазначимо, що впровадження нових податкових норм із нового року - не сформована віками традиція законодавця, а норма п. 4.1.9 ст. 4 ПК України, яку цей законодавець постійно порушує (згадаймо хоча б норми про трансфертне ціноутворення, впроваджені у вересні 2013 р., що само собою породило безліч запитань правозастосовної практики). Однак, так само свято, як і наївно вірячи в те, що діючі процедурні норми ще за нашого життя перестануть кластися на вівтар фінансової доцільності влади, ми з упертістю Сізіфа продовжуємо новорічні огляди новацій…

Мішок нововведень

Із понад сотні нових норм Податкового кодексу, податкових і біляподаткових законів, а також ще більшої кількості підзаконних правових норм, які регулюють податкові відносини, у цьому матеріалі спробуємо виділити найбільш значущі, на нашу думку, для платників податків.

Почнемо, звісно, з нових ставок на основні податки. Згідно з п. 10 підрозділу 4 розділу ХХ ПК України, ставка податку на прибуток підприємств зменшується до свого історичного мінімуму і стає однією з найнижчих ставок корпоративного податку в Європі. Вона становитиме 16% замість 19%, які діяли впродовж 2013 р.. Крім того, згідно з п. 10 підрозділу 2 розділу ХХ кодексу, на податкові зобов'язання з ПДВ, які виникнуть із 1 січня 2014 р., ставка податку становить 17% (замість 20% з моменту запровадження податку). Ми підкреслюємо, що податкове зобов'язання має виникнути після нового року. Як відомо, дата виникнення податкового зобов'язання з ПДВ визначається за правилом першої події (залежно від того, яка з подій - оплата за товар (послугу) чи його поставка (виписка податкової накладної) - відбулася раніше). Тому підприємцеві, котрий має намір заощадити на податку в цей переломний момент, краще відкласти продаж свого товару (послуги).

Відзначимо також, що така приємна для платника податків новація, як зменшення податкових ставок, на цей момент перебуває під загрозою скасування з огляду на підготовлений у надрах Мінфіну проекту Закону "Про державний бюджет на 2014 рік". Норма про перенесення запровадження нових ставок основних податків - це черговий сюрприз платникові податків, всупереч уже згаданому нами вище п. 4.1.9 ст. 4 ПК, що забороняє вносити зміни до Податкового кодексу пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року, а також всупереч п. 7.3 ст. 7 ПК, згідно з якою зміни до ПК України вносяться законами, що містять виключно і тільки зміни до Податкового кодексу. Але, погодьтеся, хіба колись і якусь українську владу хвилювали такі дрібниці, якщо на кону стояло питання забезпечення надходжень у державний бюджет?

Простіше простого

Наступна група податкових норм стосується спрощення порядку реєстрації платників податків і об'єктів оподаткування. Раніше ми вже досить детально оглядали зміни відповідних норм ПК. Тепер зазначимо, що з Нового року скасовується свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ, а також кілька важливих реєстраційних документів, у тому числі свідоцтво платника єдиного податку і довідка про взяття платника податків на облік. Реєструватимуться відповідні податкові статуси платників податків простим внесенням записів у відповідні реєстри (зареєструватися платником ПДВ, наприклад, можна буде одночасно з реєстрацією юридичної або фізичної особи-підприємця). При цьому доступ до реєстрів буде відкритий для всіх на офіційному веб-сайті міністерства, а дані вноситимуться практично в режимі реального часу. Таким чином, кожен підприємець будь-коли зможе перевірити податковий статус свого контрагента. Однак ми все ж таки настійно рекомендували б українським бізнесменам час від часу брати витяги з реєстру платників податків, що не є вимогою закону, однак може убезпечити платника податків від далеко непоодиноких у 2013 р. збоїв у роботі державних реєстрів. Витяг платник податків отримує безкоштовно впродовж двох днів з моменту звернення з відповідною заявою. Діє він до внесення змін до реєстру. Крім того, законом виключається обов'язок платників податків повідомляти податкову про зміни свого статусу: якщо такі зміни були відображені в ЄДРПОУ, Міндоходів зможе отримувати їх автоматично.

Кіпрське роялті, п3одаткові різниці…

Довгоочікуваним нововведенням є набрання чинності з нового року гучною свого часу Конвенцією про запобігання подвійному оподаткуванню з Республікою Кіпр, що передбачає підвищення податкових ставок на роялті (до 10%), а також на інші платежі між резидентами наших держав.

З нового року платникам податків також необов'язково подавати сповіщення про об'єкти оподаткування (наприклад земельні ділянки) у податковий орган за місцезнаходженням кожного такого об'єкта. Натомість платник має повідомляти про них тільки податкову за місцем свого обліку.

Взагалі, тренд 2013 р., пов'язаний із тотальним впровадженням електронних технологій у старі добрі податкові процедури, буде розвинутий і в 2014 р. Чого варте бодай повсюдне впровадження електронного кабінету платника податків - системи, що дає можливість не тільки подавати податкову звітність у режимі реального часу, а й у майбутньому підводити баланс розрахунків платника податків з бюджетом на будь-яку дату, що цікавить платника податків. Уже з 1 січня 2014 р., згідно з п. 183.7 ст. 183 ПК, навіть заяву про реєстрацію особи платником ПДВ можна буде подати в електронній формі, правда, якщо між платником податків і податковим органом укладено договір про визнання електронних документів і зареєстровано електронний підпис.

Починаючи з податкових періодів 2014 р., платники податків-юридичні особи отримують право (підкреслюємо - право, не обов'язок! - п. 46.2 ст. 46 ПК України) подавати фінансову звітність з податку на прибуток підприємств з урахуванням податкових різниць. Категорію податкових різниць (різниці між оцінкою і критеріями визначення доходів, витрат, активів, зобов'язань за стандартами бухгалтерського обліку і за правилами Податкового кодексу) запроваджено з метою уніфікації податкового і бухгалтерського обліку - завдання, яке так само давно, як і безуспішно намагаються вирішити багато складів українського уряду.

Податку на прибуток стосується також норма п. 145.1.1 ст. 145 ПК, яка передбачає можливість зменшення платником податків із 10 до 2 років терміну дії права користування нематеріальним активом, чим фактично передбачено можливість прискореного зниження його вартості. Також із нового року спрощується порядок податкового обліку прибутку підприємств при здійсненні енергоефективних заходів та реалізації енергоефективних проектів (п. 158.2 ст. 158 ПК), а підприємства ЖКГ втрачають право здійснювати податковий облік витрат і доходів за касовим методом.

ПДВ

Окремі нововведення стосуються податку на додану вартість. Так, згідно зі змінами до ст. 180-183 ПК України, для добровільної реєстрації особи платником ПДВ більше не знадобиться така абсолютно необґрунтована вимога, як здійснення ним оподатковуваних операцій. Досі для здійснення реєстрації платникові податків було необхідно провести хоча б одну оподатковану операцію, незалежно від суми такої операції. Зміни стосуються також і бази оподаткування ПДВ, у яку з 2014 р. не включатимуться суми пені, неустойки (штрафів, а також річних), сплачені покупцем внаслідок невиконання ним
своїх договірних зобов'язань (п. 188.1 ст. 188 ПК). До ст. 201 внесено правило, згідно з яким право платника податків подати скаргу на свого контрагента, що відмовився виписувати податкову накладну (яка дає платникові податків право на отримання податкового кредиту), обмежується 60-денним терміном із моменту закінчення відповідного податкового періоду. Крім того, перестає діяти звільнення від сплати ПДВ операцій із поставки на територію України зернових і технічних культур (т.п. 1001-1008, 1205,1206 УКТ ЗЕД), включаючи їх експорт, та поставки на територію України імпорту й експорту лому чорних і кольорових металів та деревини (т.п. 4401,4403,4404 УКТ ЗЕД), що, слід гадати, уже не врятує український ліс, який перетворився за останні кілька років на масиви гладко виголених пеньків (навіть у передмісті Києва), від його масового знищення.

Резидентний статус

Із важливого слід також відзначити деякі зміни резидентного статусу платника податків, згідно з яким у разі, якщо особа має право постійного проживання на території іноземної держави, вона вважається такою, що не проживає в Україні (п. 170.11.1 ст. 170 ПК України). У контексті резонансу, який зазначена норма справила на окремих дуже підозріливих політиків, щоб поберегти їхні нерви та нерви їхніх прибічників, не обтяжених знаннями податкового права, відзначимо і підкреслимо, що дія норми поширюється тільки й виключно на податкові відносини (ст. 1 ПК України) і жодного стосунку до виборчого цензу осілості не має, отже й не може слугувати бодай найменшою підставою для відмови в реєстрації громадянина України кандидатом на будь-яку виборну посаду.

Згідно з вічно актуальними перехідними положеннями ПК України, з 1 січня 2014 р. неістотно підвищуються ставки акцизів на спиртні напої (з 29 грн до 32 грн - за літр 100-процентного спирту), а також на тютюнові вироби: до 77,5 грн - за 1 тис. штук сигарет без фільтру (мінімальне акцизне зобов'язання - 101,6 грн) і до 173,2 грн - за сигарети з фільтром (мінімальне акцизне зобов'язання - 231,7 грн). Відсоткова акцизна ставка залишилася без змін - 12%.

З 1 січня 2014 р. ставки екологічного податку стягуватимуться в повному обсязі (100%) у зв'язку із закінченням перехідного періоду, встановленого ПК України, протягом якого податок стягувався не в повному розмірі вказаних у ст. 243-246 ПК ставок.

Поза всяким сумнівом, 2014-й стане роком повного переходу на новий стандарт реєстраторів розрахункових операцій. Насправді все необхідне для цього зроблено ще 2013 р. З початку нового року почнуть застосовуватися тільки штрафні санкції за неподання в податкові органи контрольно-звітної інформації РРО в електронній формі. Ще 1 жовтня 2013 р. вийшов наказ Міндоходів №522, згідно з яким із реєстру реєстраторів розрахункових операцій було виключено моделі, які не передбачають можливості передачі інформації в електронному вигляді, що унеможливлює їх використання підприємцями. Хоча механізм переходу на електронну звітність для підприємців і болісний, однак це, безперечно, - крок уперед у процесі спрощення обліку розрахункових операцій, а тому не може нами не вітатися.

Єдиний податок

Група норм, які набирають чинності з 1 січня 2014 р., удосконалить правовий режим єдиного податку, виправляючи його слабкі процесуальні моменти. Так, значно спрощується можливість переходу платника з однієї групи в іншу, у т.ч. якщо він не є платником ПДВ, а також можливість переходу з режиму єдиного податку на загальну систему оподаткування. Також трохи спрощена й реєстрація платника єдиного податку. Крім того, з 1 січня щодо платників єдиного податку починає діяти механізм електронних перевірок, які проводитимуться за заявою платника податків, не матимуть для нього негативних наслідків і спрямовані на підтвердження податковим органом законності здійснених платником податків податкових операцій. Однак не можна стверджувати, що зміни мають принциповий характер.

Деякі нові податкові норми спрямовані на захист прав і законних інтересів платника податків від зловживань із боку контрольних органів, які в 2013 р., на жаль, траплялися дедалі частіше. Так, платник податків, згідно з новою редакцією п. 44.7 ст. 44 ПК, зможе впродовж п'яти днів із моменту завершення податкової перевірки подавати будь-які документи на підтвердження правомірності визначених ним податкових показників, а не тільки ті, що вказані в акті перевірки як відсутні, як це було раніше. Згідно з п. 56.18 ст. 56, платник податків зможе оскаржити в суді будь-яке рішення контрольного органу, а не тільки ті, щодо яких є відповідне застереження в законі. В останньому випадку йдеться, швидше, про уточнення закону, оскільки фактично платник податків не позбавлений і сьогодні права оскаржити рішення Міндоходів, що стосуються його прав, на підставі загальних положень Кодексу адміністративного судочинства. Також із нового року рішення про зміну місця податкового обліку платника податків може бути прийняте контрольним органом тільки стосовно великих платників податків.

Поза будь-яким сумнівом, потішить платників податків і новина про те, що з 1 січня штрафні санкції за помилки в податковому розрахунку за формою 1ДФ (податок на доходи фізичних осіб) не застосовуються, якщо недостовірні відомості не призвели до зменшення чи збільшення податкових зобов'язань платника податків, або неутримання/несплата податку були виявлені й ліквідовані самим податковим агентом у порядку, передбаченому п. 169.4 ст. 169 ПК України.

Позитив
і правозастосовна практика

Звісно, в газетному матеріалі неможливо охопити всі зміни податкового законодавства, які набирають чинності наступного року. Тому, як і зазначалося, ми зупинилися лише на тих, які нам здалися основними, найважливішими, отже, і найцікавішими для платників податків. Переважна більшість нововведень матимуть позитивний ефект як для податкових відносин, так і для платників податків. Водночас слід підкреслити, що багато суперечностей і прогалин вітчизняного податкового зобов'язання (насамперед стосовно податкових процедур) досі залишаються поза увагою законодавця.

Але найголовніше не в цьому. Головне в тому, що навіть однозначно позитивні й корисні зміни до податкового законодавства (зниження ставок, спрощення реєстраційних процедур, поширення електронних форм звітності, обліку платників податків і просто спілкування з ними) повністю нівелюються правозастосовною практикою, яка панує в українській податковій системі, що складається з двох паралельних реальностей, які чим далі то більше розходяться. Одна - з найнижчими в Європі ставками податків, електронним кабінетом платника податків і симпатичною дівчиною, що мило всміхається з білборду Міндоходів. Інша - з доведеними до податкових інспекторів планами донарахувань штрафів, гротескними у своєму безглузді висновками актів перевірок та податкових консультацій, які вражають буйством фантазії слуг емблеми з двома змійками, що так ніжно обвивають одна одну. І, доки ці останні, або, точніше, їхнє керівництво не усвідомить марності всіх зусиль замаскувати зовні виразки української податкової системи й не візьметься за пряме їх лікування, усуваючи матрицю не ними створених, але ними сповідуваних внутрішніх негласних циркулярів, правил та норм, світ паралельних реальностей існуватиме для всіх нас.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі