Минуло два тижні з моменту запровадження нових тарифів і зон паркування в місті Києві. Незважаючи на період відпусток, із новими цінами зіштовхнулися чимало столичних водіїв. Ще один сюрприз — на київські вулиці повернулися евакуатори. Але чи допомогло радикальне збільшення тарифів позбавити перевантажений центр від пробок?..
Зважаючи на все, нам знову доведеться пережити переоцінку цінностей і змінити ставлення до безсмертного вислову Ільфа і Петрова — «автомобіль не розкіш, а засіб пересування». Як відомо, із середини липня Головне управління цінової політики Київської міської держадміністрації збільшило в 3—10 разів ціни на паркування. Слід зауважити, що нові тарифи стосуються саме платних парковок, тобто позначених дорожнім знаком «Зона стоянки» із табличкою «Платні послуги». І якщо паркування не заборонене, а відповідного знака немає — отже, воно безкоштовне.
До чого призведуть нові тарифи? Насамперед, безумовно, до поповнення бюджету. Це теоретично. Як відбудеться насправді — досі не ясно. Опитування, спостереження і власний досвід свідчать: половина водіїв не бере чеків за надані послуги. Чи можна в такій ситуації проконтролювати потік коштів? Сумнівно.
Цікаво також, що за «послуги» пропонують водіям за ці гроші? Адже по суті нічого не змінилося. Проїзна частина з нанесеною (колись) розміткою і хлопці в уніформі з калькуляторами (які, до речі, можна купити на ринку за цілком прийнятну ціну). Чи несе паркувальник відповідальність за залишений на платній парковці автомобіль? Ні. А якщо ваш автомобіль викрали? Подряпали? Чи розбили скло?
А либонь за тарифами платна парковка без охорони біля бордюру наближається до підземних паркінгів із охороною в центрі Києва, де півгодинне розміщення легкового автомобіля обійдеться його власнику в 5—8 гривень. Це й є економіка кривих дзеркал.
Чи зменшать нововведення кількість автомобілів у центрі Києва? Навряд чи. Швидше за все, автомобілі почнуть паркувати на сусідніх (дешевих) вулицях-парковках. І не факт, що дуже скоро вулиці, де раніше паркування було безкоштовним, отримають відповідні знаки...
Автомобілісти як розміщали свої транспортні засоби на тротуарах і уздовж проїзної частини (вулиця Толстого — яскравий приклад), так і лишають їх у зручному для себе місці.
Що цікаво, на Хрещатику, біля Центрального гастроному, на пішохідний тротуар уже нанесено дорожню розмітку. Тротуар розділено на три частини: автопарковка, проїзд (!) автомобілів, залишок — пішоходам. Як це узгоджується з Правилами дорожнього руху? Останні аж ніяк не заохочують перебування авто (тим більше не дають йому переваг) на тротуарах — рух на тротуарах і паркування на них дозволяється лише в окремих випадках.
Утім, якщо дотримуватися європейських традицій розширення вулиць, то краще дозволити паркування на тротуарі, ніж звузити тротуар до одного-півтора метра. Інакше таке звуження призведе до знищення величезної кількості дерев.
Дивує відсутність у міської адміністрації зацікавленості в розвитку громадського транспорту. Навпаки, трамвайні колії прибирають із вулиць, а трамвайні депо закривають. Та й вік трамваїв-тролейбусів, які все ще «бігають», коли не пенсійний, то близький до нього. Не завадить зайвий раз нагадати про інтервал руху громадського транспорту. Кому доводилося чекати тролейбуса вихідного дня після 21 години — мене зрозуміє. А либонь розширення мережі громадського транспорту і підтримання його в робочому стані могли б суттєво розвантажити центр міста.