Попит зростає на тлі зниження купівельної спроможності?

Поділитися
Кількість реєстрацій нових авто істотно збільшилася.

Продажі на автомобільному ринку за перший квартал 2011 року зросли майже на 50%, порівняно з аналогічним періодом 2010-го. У квітні і травні ця оптимістична тенденція збереглася. Цифра, з одного боку, переконливо засвідчує позитивні зрушення. Наголосили на них, зокрема, й представники провідних автомобільних брендів та дилери, які брали участь у недавньому Міжнародному автосалоні в Києві. Та чи насправді прогрес настільки інтенсивний?

Зростання попиту на автомобілі пояснюється насамперед розширенням можливостей кредитування, які надають певні бренди; так званим японським синдромом; а також відкладеним попитом кризових років, вважає Олег Омельницький, директор консалтингової компанії AUTO-Consulting. Лише в сегменті внутрішніх перепродажів структура ринку легкових авто показує спад. Частки ж продажів нових і особливо вживаних (імпорт) зростає (див. табл.), і в квітні друга сягнула мало не рекордної позначки - плюс 47%.

А ось статистика купівлі нових легких комерційних автомобілів (LCV) масою до 3,5 тонни тішить мало: за перший квартал нинішнього року їх продажі знизилися на 3%, причиною чого (чи варто сумніватися?) є удар усім-відомо-яким кодексом по малому та середньому бізнесу. Виходячи з цього, не дивує нинішній перерозподіл попиту: тепер він вищий саме на дорогі марки. Бюджетний же клас стали купувати менше. Якщо частка нових легкових автомобілів вартістю до 15 тис. дол. у 2010-му становила 65% ринку, то в поточному році вона знизилася до 54,4%, повідомляє «УкрАВТО». Загальні ж показники реєстрацій за січень і лютий 2011 р., зафіксовані ДК «АвтоЗАЗ-сервіс», - плюс 50 і 30% відповідно, порівняно з аналогічними періодами минулого року. І це, стверджують експерти, не межа, - поступове відновлення авторинку після 2009-го могло б бути набагато динамічнішим. Стосується це й попиту на вантажні автомобілі, який останнім часом зріс, але, порівняно з докризовими роками, інтенсивним його не назвати. Як свідчить практика, будь-які зміни в законодавстві, що торкаються автомобільної галузі, на початковому етапі сповільнюють темпи зростання продажів. І тут Податковий кодекс - не виняток.

Умови кодексні

Одним із основних нововведень ПК на ринку автомобілів стала ліквідація податку з власників транспортних засобів. Різко підвищений транспортний збір постановою, чинною з
10 січня 2009 р., ліквідовано. Компенсується він тепер подорожчанням акцизу на пальне та подекуди невиправданою вартістю транспортних послуг. Особливо це позначається на кишенях автомобілістів, яким доводиться виїжджати часто. За підрахунками аналітиків (правда, трохи суб’єктивними), якщо пробіг автомобіля за місяць становить 1000 км, то витрати його власника зростуть, порівняно з докодексним періодом, у 5-8 разів. У кожному разі, меншими вони не стануть.

Про акцизний збір, що регулювався декількома законами, зокрема «Про ставки акцизного збору на деякі транспортні засоби та кузови до них», тепер ідеться в розділі 6 ПК. Так, незмінною лишається градація автомобілів за об’ємами двигунів, а також за віком на нові, до п’яти і більше п’яти років. Залишилося єдине мито - 10%, але з’явився новий податок - збір при першій реєстрації, який регулює вік імпортованих автомобілів. Для авто віком до восьми років, які вперше реєструються як імпортовані вживані, ставки зросли удвічі, для старших восьми років - у 40 разів, порівняно з новими авто. Стягується цей збір під час реєстрації в ДАІ, а не при проходженні через митницю, як це було раніше.

Зміни сталися і в системі оподаткування актів купівлі-продажу вживаних автомобілів (а також мотоциклів і моторолерів). При першому продажу на рік продавець має сплатити 1% від ціни авто, при другому - 5%. Раніше ж ставка від другого і більше продажів на рік становила 15%. Заощаджуємо? Питання спірне. Десь сплачуємо менше, а десь податки зростають або ж з’являються нові, «необхідні» послуги, за які треба платити. Вартість авто, за законом, нині повинен оцінювати виключно експерт, який, як і нотаріус (держмито від завіреного договору - 5%), має отримувати свою зарплату. Заплатити потрібно і за довідку з МРЕВ, яка підтверджує, приміром, що продаж перший, і при постановці авто на облік покупець має сплатити 3-відсоткове мито у Пенсійний фонд.

До всього, Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» заборонено продаж автомобілів через біржі. Тож, намагаючись заощадити, власники транспортних засобів інколи шукають обхідних шляхів, якими можуть бути, наприклад, трохи ризиковані продажі за довіреністю.

Запальні ціни на пальне

Скасований транспортний збір і нинішня ціна на бензин надихають деяких автомобілістів на підрахунки. Так, наприклад, коли річний пробіг машини з робочим об’ємом двигуна три літри становить близько 12 тис. км, а витрата бензину на 100 км - 18 літрів, то за рік витрачається 2160 літрів. Отриману суму помножимо на усереднену ціну бензину кінця 2010 року - 8 грн. і додамо до неї транспортний збір, який для цього автомобіля був 750 грн. на рік: 2160 х 8 + 750 = 18030 грн. Аналогічний підрахунок, але вже осучаснений - без додавання ТЗ і з ціною бензину 10,7 грн., - має такий вигляд: 2160 х 10,7 =
23112 грн. Віднявши від отриманої цифри попередню (23112 мінус 18030), отримуємо різницю - 5082. Але ж транспортній збір - нуль(!)…

Альтернативи

Безвихідних ситуацій не буває. Для того, хто використовує авто виключно для пересування містом, можливий варіант (так, жорсткий): це - перекваліфікація на пасажира громадського транспорту. Якщо ж брак місць і повітря в ньому, переконання, статус чи щось інше все ж таки зобов’язують їздити власним авто, але в його бак виливаються чималі кошти, - можна придбати малолітражку. Компактно, оперативно і те що треба в умовах тісного міста із заторами та проблемним паркуванням.

Є ще варіанти з електро­мобілем та велосипедом, але актуальні вони лише для обраних (у кожному разі, в нашій країні). Та й безпеку, яку вони гарантують на українських шляхах, оцінювати доводиться не дуже високо.

Зекономити на пальному комусь допоможе газобалонне устаткування (ГБУ) - зріджений газ чи не наполовину дешевший за бензин. Додаткові бонуси від нього - збільшення запасу ходу та моторесурсу двигуна, зменшення кількості викидів СО2. Крім того, компанії, які займаються встановленням такого обладнання, стверджують, що при його використанні мастило у двигуні залишається більш чистим, а октанове число газу (102) нівелює детонацію двигуна, що, відповідно, значно подовжує термін його експлуатації. З іншого боку, окремі автомобілісти відзначають, що ГБУ все ж таки є додатковим до вже наявної паливної системи, а отже, зростає вірогідність неполадок; інколи виникають проблеми з клапанами, які доводиться періодично замінювати. До того ж деякі паркінги не пристосовані до авто з таким обладнанням.

…Непристосовані й прибутки певної частини наших громадян до теперішніх цін. Здатністю до пристосування наділена лише людина. І добре їй, коли вона наполеглива там, де може щось змінити, і спокійна в умовах, коли зміни від неї залежать мало.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі