Переглядаючи невелику замітку в Інтернеті «АВТ колись, тепер і в майбутньому», я нарешті зміг розшифрувати фразу «залучити іноземного інвестора». А йшлося в електронній замітці про дуже відому австрійську компанію «АВТ Хандельз Гезельшафт» (торговий дім Кредитанштальт-Банку). Зацікавився я нею не задля простої цікавості, адже саме АВТ успішно працює на українському ринку, і лише один раз ледве не пожалкувала з приводу свого кроку. Та про це — трохи згодом. Більше п’яти років тому наш ринок видався австрійцям привабливим, а тому нам вдалося залучити того самого заповітного іноземного інвестора.
Чи не вирішальним чинником стала географічна близькість Австрії й України. Другим же, що зіграло особливу роль, послужило те, що «важкі, нестабільні» ринки — коник АВТ. Більше того, австрійська компанія, що майже вісімдесят років служила своєрідним торгово-фінансовим містком між Заходом і Сходом, сьогодні спеціалізується на освоєнні саме таких ринків. Ось чому до списку потенційних партнерів, окрім Угорщини, Польщі, Болгарії, країн колишньої Югославії, ввійшла й Україна. Так наша країна опинилася в планах АВТ на вкладання капіталу в об’єкти дистрибуції товарів широкого вжитку й автомобілів.
Що стосується останніх, тут потужна фінансова підтримка плюс автомобілі зі світовим ім’ям, а це продукція німецького концерну BMW, здатні при вмілому співробітництві принести чималу двосторонню вигоду. Оскільки автомобільний бізнес — це насамперед стабільні й солідні надходження від податків у державну скарбницю, залучення австрійських інвестицій, за якими стояв найвідоміший своєю бездоганною репутацією банк, усе це було, погодьтеся, доречним. До того ж, п’ять-шість років тому з приводу ввезеної в країну автомобільної продукції лунало багато галасу.
Автомобільний ринок лихоманило завжди. І не тільки в нашій країні. Щоправда, у світовій практиці ця лихоманка зводиться лише до щонайжорсткішої конкуренції між виробниками. Рідні автомобілі, на жаль, конкуренції поки що нікому не становлять, оскільки ми не маємо чітко налагодженого виробництва з усіма наслідками, які з цього випливають, а саме: надійність, якість, вартість, гарантія, сервісне обслуговування тощо. Хоча деякі борці за стан національної економіки неодноразово пропонували «не пущати» в Україну імпортних автомобілів, незалежно від того, вживані вони чи геть нові. Мовляв, саме так треба налагоджувати виробництво автомобілів з українською маркою. Звісно, можна силовими методами впровадити «турецький варіант». Туреччина запровадила немислимі податки на ввезені в країну автомобілі і налагодила власне виробництво. Але щось не доводилося чути, щоб турецькі автомобілі досягли рівня німецьких чи японських.
Що стосується ринку автомобільної продукції в Україні, то зміни протягом останніх півтора-двох років відбулися. І досить істотні. Покупці нарешті перестали вважати вартість автомобіля його головною перевагою. «Брухт», ввезений у країну протягом останніх років, змусив нових власників витратити на запчастини і ремонт більше грошей, ніж їхня початкова ціна. А тому — «сірий» ринок поступово втрачає свої позиції. Хоч і не так швидко, як того хотілося б.
Після прийняття відомого закону України щодо регулювання ринку автомобілів ряд каналів ввезення в країну вживаної продукції було перекрито. Щоправда, винахідливі наші співвітчизники оминали й не такі перепони. Однак багатьом довелося відмовитися від такого бізнесу не лише через загрозу ввійти у конфлікт із законом: попит на автомобілі п’яти-шестирічної давності падає неухильно. Намітилася здорова й цивілізована тенденція купувати автомобілі у спеціалізованих автосалонах, в офіційних імпортерів, які, як правило, працюють прямо із виготовлювачем. І що найважливіше — гарантують якісне й надійне сервісне обслуговування. Причому обидві позиції — продаж і сервіс — розглядають як цілком рівноцінні.
Генеральний директор «АВТ Баварія» (офіційний імпортер концерну BMW в Україні) Олександр Тимофєєв вважає, що ця міцна зв’язка, по суті, забезпечила успіх його підприємству. Якщо 2000 року через автосалон продано 91 автомобіль, то торік ця цифра досягла 224. З початку нинішнього року власниками новеньких BMW різних модифікацій стало понад 70 чоловік. За словами генерального директора, сьогодні можна скласти «портрет» українського покупця. В основному це процвітаючі і заможні ділові люди, котрі купують машини представницького класу для своїх фірм і... в ім’я процвітання їх. Сьогодні бізнесмен «середньої руки» просто зобов’язаний підтримувати європейський імідж.
Отож, працювати за вищим європейським розрядом «АВТ Баварію» «змусили» їхні австрійські компаньйони. Те, що АВТ із Відня, по суті, працює під заступництвом усесвітньо відомого банку, накладає на компанію дуже високу відповідальність за країну, яку вона представляє. Співробітництво між нашими країнами вийшло на такий якісний рівень, який не допускає прорахунків, помилок, якихось фінансових шахрайств. Австрія сьогодні посідає міцну позицію четвертого за величиною інвестора в українську економіку серед країн Європейського Союзу. З усіх країн СНД Україна для Австрії — другий за величиною і значимістю торговий партнер.
Завдяки чіткій і накатаній європейській політиці інтерес до автомобілів BMW значно зріс. Про це свідчать постійне проведення в Україні днів відкритих дверей концерну, виставка SIA-2002 пройде з 21 по 26 травня в Києві.
Щоправда, були й менш безхмарні моменти у стосунках австрійських та українських партнерів. Знайшлася українська компанія, що вирішила скористатися готовенькими інвестиціями і перебрати на себе роль офіційного імпортера BMW. Це ледве не зіпсувало всю справу. Читачі напевно пам’ятають про цю резонансну історію. Слава Богу, що вже тоді в Україні працювали професіонали високого міжнародного класу з юридичної фірми «Салком», які врятували країну від ще однієї ганьби і буквально з трапа літака повернули віденських партнерів до Києва.
— Конфлікт, який спалахнув майже два роки тому, лише зміцнив нас і змусив ставитися до подій обачніше, — відверто зізнався голова ради директорів торгового дому банку «Австрія Кредитанштальт» доктор Мартін Лаа. — Українські юристи продемонстрували Європі, що й у вас можливе торжество закону. І що будь-які проблеми можна і слід вирішувати виключно цивілізованим шляхом. Проблем в автомобільному бізнесі інколи набагато більше, аніж у будь-якій іншій сфері. Але треба дивитися на нього не тільки і не стільки як на привілей ділків, котрі багатіють, а як на потужне джерело надходжень у державну скарбницю, на можливість залучення солідних інвестицій.