Попри те що в Податковому кодексі є норми, які перекривають виведення коштів в офшорні зони шляхом роялті, «діра» в законодавстві таки залишилася. Для візуалізації виведення грошей за межі України зупинимося на найпоширенішому об’єкті права інтелектуальної власності, з допомогою якого здійснюється мінімізація податків, - на знаку для товарів і послуг (торговельній марці).
Діра
Роялті - платежі за передачу права на використання зареєстрованого знака для товарів і послуг (торговельної марки) чи його використання (ПК п. 14.1.225 ст.14).
Згідно зі ст.1 Закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» зареєстрованим знаком для товарів і послуг є знак, на який видано свідоцтво України.
Згідно із Цивільним кодексом (ч. 3 ст. 494) свідоцтво України не потрібне для придбання права інтелектуальної власності на торговельну марку (знак для товарів і послуг), що має міжнародну реєстрацію або визнана загальновідомою у встановленому законом порядку.
Таким чином, згідно з ПК платежі за передачу права на використання знака для товарів і послуг (торгової марки) або його використання, що має міжнародну реєстрацію або визнаний загальновідомим у встановленому законом порядку, не є роялті. У цьому зв’язку на такі платежі не поширюються обмеження, передбачені кодексом.
Алгоритм виведення
Крок 1. Створюється фірма «А» у безподатковій офшорній зоні, наприклад на Британських Віргінських Островах. Їй належить авторське право на малюнок.
Крок 2. Створюється фірма «Б» у країні, з якою Україна має договір про запобігання подвійному оподаткуванню. Потреба в ній викликана тим, що зазвичай із країною з безподатковою офшорною зоною Україна не має договору про запобігання подвійному оподаткуванню. Тому при виплаті роялті фірмі з цієї зони українські підприємства мусять утримувати і перераховувати в бюджет податок з доходів нерезидентів за ставкою 15%. При цьому роялті не включаються у витрати українського підприємства. Як уникнути цих обмежень? У грошовий потік між резидентом України та офшорною фірмою «А» вставляється транзитна фірма «Б».
У ролі фірми «Б» виберемо резидента Кіпру, з яким Україна має договір про запобігання подвійному оподаткуванню. Виплачувані кіпрській фірмі роялті не оподатковуються в Україні.
До речі, на Кіпрі ставка податку для резидентів - 10%. Причому оподатковується тільки різниця між доходами і витратами, що може становити всього 1-2% від суми вхідного роялті.
Крок 3. Фірма «А» передає фірмі «Б» за ліцензійним договором право на використання малюнка як торговельної марки. За передачу права на використання торговельної марки фірма «А» отримує роялті.
Крок 4. Фірма «Б» здійснює міжнародну реєстрацію торговельної марки. Кіпр є країною - учасницею Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків.
Крок 5. Фірма «Б» передає резиденту України за ліцензійним договором право на використання торговельної марки. За передачу права на використання торговельної марки фірмі «Б» виплачується роялті.
Як залатати діру?
Необхідно внести зміни в поняття «роялті» ПК, прибравши слово «зареєстрована».