Для більшості українців франчайзинг усе ще залишається модним і малозрозумілим словом. Тим часом багато вітчизняних підприємців уже на ділі змогли оцінити переваги створення й ведення бізнесу під уже відомою маркою, яка добре зарекомендувала себе, а власники успішних торгових марок дедалі частіше використовують принцип франчайзингу для розвитку своїх мереж на території України.
Головне, що дає бізнесменові ідея франчайзингу, — це можливість ефективно вкладати гроші з мінімальним ризиком. Статистика свідчить: комерційний ризик при відкритті підприємства на основі франчайзингу вп’ятеро менший, ніж при відкритті власного підприємства.
Власник відомої торгової марки також отримує вигоду та значні конкурентні переваги від такого співробітництва. Світовий досвід показує: франчайзинг нині є найбільш вдалий спосіб поєднати ефективність та гнучкість, притаманні невеликим підприємствам, із міццю великої успішної компанії, котра володіє визнаною торговою маркою. Дрібним компаніям, правда, при цьому доводиться частково пожертвувати своєю свободою, передусім у виборі маркетингової та рекламної політики, у деяких організаційних питаннях, проте безпека бізнесу цього варта.
Покупка франчайзингового пакета передбачає сплату вступного внеску й періодичні (найчастіше — щоквартальні) відрахування за користування торговою маркою й операційними системами ведення бізнесу — роялті. Разовий внесок сплачують при вступі до франчайзингової мережі, за право користування інтелектуальною власністю, діловою репутацією та комерційним досвідом франчайзера. Як правило, внесок становить близько 10% від стартових капіталовкладень франчайзі у відкриття бізнесу, що відповідає світовим стандартам франчайзингу.
Досвід підказує: гроші, вкладені у відкриття підприємства на умовах франчайзингу, окупаються за 1—3 роки. За рахунок чого компаніям-франчайзі вдається досягти таких результатів?
По-перше, франчайзі вступає в готовий бізнес, а це значною мірою гарантує йому стабільний розвиток. Франчайзі має можливість гарантовано отримувати устаткування, товари та інші потрібні ресурси для роботи без збоїв.
По-друге, франчайзі виступає під відомою торговою маркою, що робить його привабливішим для споживача порівняно з дрібними невідомими підприємствами.
Франчайзі скорочує свої витрати на рекламу, навчання, проведення маркетингових досліджень, пошук і доставку товарів, розробку й реєстрацію власного товарного знака, на відпрацювання технології виробництва й ведення бізнесу. Франчайзі за підтримки франчайзера має змогу вести переговори з великими фірмами й фінансовими структурами для одержання потрібного йому устаткування й сировини зі значними знижками. У результаті, як показує досвід українських франчайзерів, досягається високий рівень рентабельності — у середньому 20—40%.
При цьому франчайзі є самостійною юридичною особою й не втрачає свою незалежність при прийнятті основних рішень, погоджуючи свої рішення з франчайзером лише в питаннях маркетингу.
Нині понад 25 компаній в Україні офіційно розвивають свої мережі, виступаючи франчайзерами своїх торгових марок. Найуспішнішими прикладами впровадження ідей франчайзингу, за оцінкою фахівців, може бути розвиток мереж піцерій торгових марок «МакСмак» і «Челентано» й мережі магазинів готового одягу львівської компанії «SENSUS». Піонером у розвитку франчайзингової мережі в сфері послуг для населення стала група компаній «Ун Моменто», котра має дев’ятирічний досвід роботи зі створення мережі сучасних хімчисток і посідає лідируючу позицію в цьому бізнесі в Україні.
— Наша мета — відкрити хімчистки під нашим торговим знаком у кожному кварталі Києва та великих містах України. При цьому в регіонах розвиток мережі відбуватиметься на принципах франчайзингу. Це стратегічна політика компанії. Слава Богу, нині добробут нашого народу нехай повільно, але зростає. Відповідно збільшується й кількість клієнтів. З’являються й люди, котрі бажають вкладати гроші у власний бізнес. І перше, що хвилює бізнесмена-початківця, — безпека інвестицій. Наш франчайзинговий пакет може йому цю безпеку надати, — поділився в бесіді з «ДТ» бізнес-директор компанії «Ун Моменто» Юрій Мудрак.
Найважливіші особливості франчайзингового пакета від «Ун Моменто», які надають значні конкурентні переваги франчайзі, — поставка сучасного високотехнологічного устаткування, технічний супровід його монтажу, гарантійний і постгарантійний ремонт у власному сервісному центрі. Вельми важливе також комплексне навчання персоналу в тренінговому центрі компанії «Ун Моменто», спеціальна рекламна підтримка, консалтингові та юридичні послуги, надані бізнесменам-початківцям.
Практично підприємець, котрий бажає відкрити хімчистку під торговою маркою «Ун Моменто», отримує готовий бізнес із персоналом, навченим ще на етапі монтажу устаткування. Стартова вартість відкриття виробничого цеху дуже залежить від обраного місця, охопленої території, потужності й асортименту придбаного устаткування й може становити від 50 тис. євро. Таким чином, франчайзі має можливість досить точно співвіднести свої бажання та можливості. За рахунок низької собівартості послуг цього виду бізнесу досягається високий рівень рентабельності — 25—30%.
— За нашими оцінками, ринок хімчисток освоєний нині лише на 20%. У результаті підприємства, які висловили бажання відкрити хімчистку під нашою торговою маркою, застраховані від невдач практично на 100%. До того ж вони позбавляються головного болю, неминучого при відкритті власної справи, особливо в нашій галузі, — додав Юрій Мудрак.