Криза поглиблюється, і ми намагаємося узагальнювати деякий досвід виживання. Погодьтеся, в умовах поглиблення кризи може знадобитися будь-який досвід, особливо якщо його систематизувати.
Першочергове питання нині — це продажі. Всі розуміють, що ще вчора вони були джерелом прибутків, а тепер стали засобом виживання. І хоч би що казали продавці про любов до покупця, під час кризи пропонують не зовсім те, чого хоче споживач, а те, що потрібно продавцеві!
Тобто на споживача плюють ще конкретніше. А він ще легше переключається на іншу пропозицію. Показова в цьому плані жадібність столичних готелів, більшість яких відмовилися знизити розцінки на період кризи, обмежившись перманентними акційними знижками. Так, проживання в найдешевшому номері готелю Hyatt Regency Kiev коштує близько 370 євро на добу, тоді як конкурентну за площею, якістю ремонту та наявністю побутових вигод квартиру в цьому ж районі можна найняти всього за 120—150 дол. А квартиру на пл.Перемоги, ідентичну номерові розміщеного там-таки готелю «Либідь», у якому вартість проживання становить 734 грн. на добу, можна знайти за 300—350 грн. Результат закономірний: перетікання клієнтів готелів у сегмент подобової оренди квартир і зниження показника заповнення номерного фонду київських готелів до 50% та нижче. Тим часом пристосовуваність власників квартир, які заробляють на подобовій оренді, навіть до невеликого зменшення кількості клієнтів фантастична: за останніх півроку вони знизили свої розцінки в середньому на 30—35%.
Серйозна помилка багатьох компаній — ліквідація маркетингових підрозділів. Можливо, слід переглянути їхню роботу, замінити персонал, але знищувати — помилка!
Основне завдання маркетологів нині — розробка нових продуктів та послуг і вихід на ринок із новими пропозиціями. Маркетингові дослідження купівельної поведінки дозволяють оптимізувати асортимент продукції (послуг) і чітко націлити пропозицію на поточні потреби людей. Внаслідок чого і витрати виробництва мінімізуються, і споживачі з вдячністю перетворюють у супермаркеті вміст своїх гаманців на прибуток підприємства. Звідси стабільний прибуток, побудований на лояльності покупців.
Часто відкриваються несподівані факти: ми, споживачі, остерігаємося товарів із низькою ціною в ряду конкурентних, але помітно дорожчих. Тобто зниження ціни — не панацея навіть під час кризи. Багато відомих «західних» марок на кшталт Carlo Pazolini, Lobster, BRASKA, TJ Collection тощо придумали наші маркетологи на замовлення вітчизняних взуттєвих магнатів. Відкривши схильність людей платити за «західний бренд», цей бренд і продавали покупцеві з допомогою грамотних компаній. Так, 2005-го вдало стартував бренд Luciano Carvari під слоганом «Відтепер в Україні!». Проте «офіційний» сайт www.carvari.com було зареєстровано на дніпропетровську компанію, і жодного факту про існування дизайнера Luciano Carvari та його «сім’ї потомствених взуттьовиків» ви там не знайдете.
Ще один хід: виведення на ринок «нових» товарів, дешевих китайських підробок на кшталт «Екопульса», що лікує псоріаз ультразвуком.
Вразили в цьому плані презервативи — від дешевого двогривневого «Чарівна паличка ТМ», що продається в кіосках «Преса», до 30-гривневих «для тантричного сексу», які продаються за схемою багаторівневого маркетингу. Всі вони реалізуються за різними цінами, становлячи, по суті, один і той самий продукт, що збувається через експлуатацію страху отримати хворобу.
І якщо ви, купивши цю дорогу гуму, потім прочитаєте в Інтернеті дві-три статті про «тантричний секс» і виявите, що в його процесі не передбачається фізичний контакт, не біда: вважайте, що вам продали виріб, котрий стоїть в одному ряду зі знаменитим барабаном Страдіварі (скрипки Страдіварі є в багатьох, а ось барабан — тільки у вас).
Маркетологи таких «нових» товарів розуміють, що зовнішнє середовище для кожного покупця тепер набагато мінливіше. Повна інформованість про товар витратна, а інколи — й недосяжна. Що буде з нами через півроку, мало кого цікавить, — зараз хоча б тиждень прожити.
Тому такі «нові» товари — це умова виживання, а не ознака безсовісного ставлення до покупця. Хоча, як на мене, таким винахідникам чарівної палички, що стимулює продажі, її ж треба дарувати — щоб не розмножувалися...