UA / RU
Підтримати ZN.ua

Деяких елементів збитого в Ірані літака не виявили досі – експерт

Йдеться про нижню частину літака та більшість пасажирських крісел.

Деякі елементи збитого іранськими військовими літака авіакомпанії "МАУ" досі не знайшли, серед знайдених уламків повністю відсутня нижня частина літака. Про деталі роботи українських експертів в Ірані розповів один із керівників групи, директор Київського науково-дослідницького інституту судових експертиз Олександр Рувін.

За його словами, було виявлено сліди від вражаючих елементів ракети у кабіні та на деяких кріслах літака. Кабіну на місці аварії знайшла українська група, передає BBC Україна.

"Потім передню частину літака ми знайшли під землею, вона була присипана. Вони (іранці, - ред.) її самі не побачили. А нижньої частини літака до цього часу не існує, як і основної маси крісел, де сиділи пасажири", - каже Рувін.

Однак, кілька крісел все-таки вдалося знайти – бортпровідниць спереду літака та пасажирські. За словами експерта, було виявлено порізи, нашарування та інші металеві уламки, які не стосувалися цих крісел.

З уламків було реконструйовано кабіну літака. Вивчаючи передню частину кабіни пілотів виявили ознаки пожежі, дії вражаючих елементів іншого предмету.

"Ми відібрали зразки вражаючих елементів, частин літака, а також зробили змиви, які дадуть можливість вказати вид вибухової речовини. А уламки – віднести до вражаючих факторів тієї чи іншої ракети", - сказав Рувін.

Тип ракети, якою збили пасажирський літак, точно зможуть визначити після проведення всіх експертиз. У Тегерані українські експерти вказали на відповідні "речові докази, які вказують на присутність вражаючих елементів ракети". Рувін зазначає, що після цих знахідок Іран офіційно заявив, що український літак був збитий.

"Всю інформацію, яку ми отримували, ми одразу передавали керівництву країни. З керівництвом держави і особисто президентом України у нас неодноразово були спільні бесіди. Ми йому особисто доповідали про ситуацію, нашу роботу і її результати для допомоги у наступних діях, які ми планували", - додав керівник групи.

Загалом до Ірану прибули 45 експертів з України, серед них фахівці з авіабезпеки, ДНК-аналізу, мобільно-рятувальний загін Держслужби з надзвичайних ситуацій та слідчі.

Уранці 8 січня в Ірані зазнав аварії Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", що летів з Тегерана до Києва. В авіакатастрофі загинуло 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Крім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великої Британії, Швеції та Афганістану: всього 176 осіб.

Спершу Іран заперечив свою причетність до катастрофи, відразу заявивши про технічну несправність літака Boeing 737 2016 року випуску, що пройшов техобслуговування за день до вильоту.

Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами Корпусу вартових Ісламської революції Амір Алі Хаджізаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.

Перед цим про те, що Boeing був атакований ППО Ірану, заявляли президент США Дональд Трамп, канадський і британський прем'єр-міністри Джастін Трюдо і Борис Джонсон, генсек НАТО Єнс Столтенберг. У Тегерані цю версію відкидали, звинувачуючи США у "психологічній війні".

Влада України на заяви західних партнерів реагувала стримано, і президент Володимир Зеленський закликав дочекатися завершення розслідування і утриматися від спекуляцій. Але після зізнання Тегерана секретар РНБО Олексій Данілов заявив, що справжня причина авіакатастрофи була відома йому ще до цих заяв. Тим не менш, у РНБО стверджували, що розглядають сім версій.

Детальніше про катастрофу і ситуацію на Близькому Сході читайте в матеріалі Сергія Немирича "Високосний жах 2020".