UA / RU
Підтримати ZN.ua

Венеціанська комісія поділилася висновками щодо двох законопроектів по КСУ

У ВК відзначили як позитивні моменти в проектах законів, так і вказали на їх недоліки

Венеціанська комісія вітає те, що президент України Володимир Зеленський відкликав свій законопроєкт про припинення повноважень всіх суддів Конституційного суду.

Про це йдеться в новому листі Венеціанської комісії, який є в розпорядженні ZN.ua.

Також ВК проаналізувала новий проєкт закону про Конституційне правосуддя в Україні і альтернативний законопроєкт про порядок розгляду справ і виконання постанов Конституційного суду, які були розроблені українськими законодавцями у відповідь на рекомендації Венеціанської комісії в грудні 2020 року.

У ВК відзначили, що в законопроєкті про конституційну процедуру враховані рекомендації Венеціанської комісії в її терміновому висновку про реформу Конституційного суду і внесена значна кількість поліпшень. Основні нововведення були внесені в області подачі конституційних скарг, гласності та гласності конституційного провадження, колегій та розподілу справ, доступу до матеріалів справи, дисциплінарної відповідальності суддів і внутрішнього функціонування Конституційного суду.

Законопроєкт вводить Автоматизовану систему управління документами, яка забезпечує відкритий доступ до матеріалів справ і використовується для формування колегій і призначення суддів-доповідачів. Судді можуть подолати можливе перешкоджання з боку судді-доповідача або голови при складанні порядку денного суду.

Законопроєкт також поліпшить доступ заявників до Суду за допомогою різних засобів (електронні скарги і спілкування, термін для усунення недоліків у скарзі, забезпечувальні заходи, відшкодування витрат, компенсація за невиправдані затримки). Позитивним є те, що кворум зменшується, якщо один або два судді візьмуть самовідвід.

Також законопроєкт реалізує рекомендації Венеціанської комісії щодо підтвердження скасування правових положень Великою палатою і обмеження обсягу апеляції. У законопроєкті про конституційну процедуру також йдеться про необхідність надання достатніх і послідовних аргументів на користь рішень суду.

«Однак в законопроєкті є і недоліки. Що найважливіше, він не містить положень про нову систему конкурсного відбору суддів з міжнародним компонентом, як рекомендовано в терміновому ув'язненні. Хоча цю систему призначення не потрібно включати в законопроєкт, поправка до статті 11 Закону про Конституційний суд має бути видалена, а поточні вакансії в Конституційному суді повинні заповнюватися тільки після поліпшення системи призначень», - наголошується в доповіді ВК.

Основні рекомендації Венеціанської комісії щодо внесення змін до законопроєкту наступні:

Що стосується вимог до голосування, Венеціанська комісія заявляє, що в переважній більшості європейських правових систем потрібно тільки проста більшість. В Україні особлива ситуація, що склалася після рішення 13-r/2020 (яким Конституційний суд визнав недійсними значну частину чинного антикорупційного законодавства), може служити виправданням тимчасового підвищення вимоги про голосування у Великій палаті. Однак будь-яке збільшення кількості необхідних голосів повинно бути процентним від числа фактично призначених суддів, а не фіксованим числом від всіх 18 суддів. Таке збільшення може бути виправдане тільки до тих пір, поки певний відсоток суддів не буде призначений за новою системою конкурсного відбору.

Нарешті, Конституційному суду повинна бути надана можливість висловити свою думку з переглянутим законопроекту.

Нагадаємо, 27 жовтня КСУ скасував кримінальну відповідальність за недостовірне декларування суддів, чиновників і депутатів, а також позбавив НАЗК багатьох повноважень.

9 грудня Венеціанська комісія опублікувала терміновий висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного суду України. Наступного дня Венеціанка опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи Конституційного суду. 

30 грудня набув чинності закон “Про запобігання корупції" щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції". Документ дозволив відновити повноцінну роботу НАЗК, яка фактично була заблокована рішенням КСУ. Зазначимо, що після голосування за цей закон у Верховній Раді НАЗК виділило три грубі помилки, які допустили його автори.

У січні посли країн G7 опублікували дорожню карту судової та антикорупційної реформ в Україні. Однак, попри традиційну занепокоєність дипломатичних представників провідних країн світу, документ має і відмінності, які раніше не зустрічалися в подібних документах.

Можновладці, яким адресувалися поради та висновки Венеціанської комісії, зрозуміли їх кожен по своєму. Детальніше про те, що порадила Венеціанська комісія, читайте у статті Геннадія Друзенка Українські бешкетники та Венеційка”.