Від нас пішов 2020-й - рік, який став дійсно непростим для всіх нас. І хоч загальна атмосфера підштовхує до того, щоб якомога швидше забути цей рік як страшний сон, ми впевнені, що в ньому було і хороше. Не завжди це хороше було продуктом саме 2020-го, іноді він змушував нас згадати про добре забуте (або і взагалі незабуте) старе, і відчути, як на тлі загальної напруги воно стає кращим.
Оскільки ми вже п'ять днів живемо в новому році, редакція ZN.UA вирішила згадати фільми, серіали, книги і пісні, які стали для нас знаковими або улюбленими в 2020-му. І, звичайно, ми згадуємо статті та проєкти, якими ми жили протягом минулого року і які стали результатом наполегливої праці.
Книги
Юлія Мостова, головний редактор «Дзеркала тижня». Радить почитати: Гідеон Рахман «Істернізація. Підйом Азії і спад Америки від Обами до Трампа і далі». Чому: «Я вважаю домінування Азії лише питанням часу. Порядок б'є клас. А жива демографія - егоїзм. Ось і шукаю відповіді на питання про майбутнє світу. «Істернізація» - один з пазлів незібраної картини».
Алла Котляр, редактор відділу соціум ZN.UA. Радить почитати: Роберт Антон Вілсон "Квантова психологія", Габріель Гарсіа Маркес "Поганий час".
Юлія Самаєва, редактор відділу економіки ZN.UA. Радить почитати: Олександр Міхенд - "Я змішаю твою кров із вугіллям".
Оксана Онищенко, редактор відділу освіти і науки ZN.UA. Радить почитати: Еріх Фромм «Мистецтво любові».
Володимир Кравченко, оглядач відділу міжнародної політики ZN.UA. Радить почитати: Ерік Хобсбаум, "Бандити", Ронен Бергман, "Повстань і убий першим", Артуро Перес-Реверте, трилогія про Фалько, Фолькер Кучер, "Німа риба", Вільям Бернс, "Невидима сила".
Сергій Следзь, редактор відділу мікроекономіки та бізнесу ZN.UA, кандидат економічних наук. Радить почитати: «Золоте теля» Євгена Петрова та Іллі Ільфа. Чому: «На жаль, сучасних книг не можу порадити. Їх не порівняти, наприклад, з романом Євгенія Петровича Петрова та Іллі Арнольдовича Ільфа "Золоте теля". Його, дійсно, варто освіжити в пам'яті. Вважаю, що без цієї класики в нашій країні просто не вижити».
Анна Здоренко, керівник digital-напрямку. Радить почитати: Юваль Ной Харарі "21 урок для XXI століття".
Олександр Хребет, випусковий редактор. Радить почитати: Мішель Обама "Becoming". Чому: «У книзі багато кулуарних історій виборчих кампаній в США, за лаштунків життя в Білому домі - майже справжньої військової бази з фасадом вілли. Але перш за все це історія про становлення маленької темношкірої дівчинки з неблагополучного району американського мегаполісу, яка незважаючи на расизм і упередження стала однією з найвпливовіших і найпопулярніших жінок світу. Це історія-натхнення і передвиборне "гасло" на 473 сторінки. Реліз був в 2018, виборчому, році. Тоді в Конгрес потрапила рекордна кількість жінок».
Маржан Сатрапі "Персеполіс". Чому: «Книга-комікс вийшла в 2000 році, але в Україні її видали тільки в 2020 з емоційними чорно-білими ілюстраціями. Авторка розповідає про своє дитинство перед, під час і після Ісламської революції в Ірані 1979 року, і про зовсім інший світ після імміграції до Європи. У свободи завжди є ціна, яку заплатила і Маржі».
Юлія Москаленко, редактор стрічки новин. Радить почитати: Карлос Руїс Сафон «Гра ангела»; Станіслав Асєєв «Світлий шлях: історія одного концтабору». Чому: «Тому що в ній колишній бранець бойовиків ДНР Станіслав Асєєв розповів про своє перебування в "Ізоляції"- таємній в'язниці в центрі Донецька, де не тільки незаконно утримують людей, а й катують їх... Тим самим він в черговий раз привернув увагу суспільства до того, що відбувається на окупованій території».
Вікторія Хмілевська, редактор стрічки новин. Радить почитати: Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц», Джордж Оруелл «1984».
Наталія Братусь, редактор стрічки новин. Радить почитати: Мілорад Павич "Інша тіло".
Ольга Чекіс, редактор стрічки новин. Радить почитати: Стівен Кінг «Воно». Чому: «На мій погляд, Воно цілком можна порівняти з коронавірусом. Невідоме і до пори не вивчене дещо, сильний і небезпечний ворог, і спочатку зовсім незрозуміло, як із ним боротись. До того ж, обидва вбивають людей у великій кількості і доволі винахідливо: вірус постійно змінює вигляд (мутує), щоб налякати ще сильніше. І так само, як Воно «тримає» весь Деррі, так і коронавірус «тримає» всю Земну кулю. Після загибелі Воно частина міста провалилася - занадто сильним виявився зв'язок. Власне, з пандемії ми теж не вийдемо колишніми і без втрат. Водночас Клуб невдах цілком можна порівняти з вітчизняними медиками (і так, тут я не побоюся порівняння). Наша медицина регулярно опиняється в центрі скандалів, а МОЗ виявився неспрможним якісно підготуватися до другої хвилі в період весняного локдауну. Але вірус відсунув усі недоліки на другий план, «повернувши обличчя» лікарям і медсестрам, перетворивши їх на героїв, які цілодобово без перерви борються, щоб перемогло життя. Як відомо, Воно поверталося з певною періодичністю. Ця пандемія - не остання. Є ризик того, що захворювання стане сезонним, отже на нас чекають нові роки коВоно».
Єлизавета Чижик, редактор стрічки новин. Радить почитати: Джордж Орвелл «1984». Чому: «Як ніколи актуально сьогодні. Орвелл без зайвої манірності і дуже чітко задає суспільству питання: «Що таке влада і куди йде сучасне суспільство?». У цій книзі кожен знайде свою відповідь».
Фаїна Вауліна, редактор стрічки новин. Радить почитати: Елізабет Гілберт «Їсти, молитися, кохати». Чому: «До книги дісталася тільки минулого року. Не можу сказати, що вона справила на мене сильне враження, але вона про те, що, як мені здається, всім нам потрібно було як в 2020, так і в інші роки. Про те, що якщо в житті все йде за планом, але до цього плану більше не лежить душа, ніколи не пізно все змінити і почати спочатку. Адже головне - знайти рівновагу і щастя в собі. Нещасна людина нікого і ніщо щасливим зробити не може».
Фільми
«Бакурау». Вибір Юлії Самаєвої.
«Мої думки тихі». Вибір Оксани Онищенко. Чому: Українська комедія, що відрізняється від багатьох своїх "колег" по цеху тим, що вона справжня - без фальші і запопадливих жартів з комплексом меншовартості. Це історії, списані з життя й приправлені тонким гумором, коли й сумно, й смішно одночасно.
«Три білборда за межами Еббінга, штат Міссурі». Вибір Анни Здоренко. Чому: Соромно визнати, але до трагікомедії Мартіна Макдонаха я добралася лише минулого року. Кожен персонаж дуже виразний і самобутній. Тут немає хороших чи поганих. Просто у кожного своя правда.
«Сіністер». Вибір Ольги Чекіс. Чому: Улюблений жанр. До того ж, 2020 налаштовував.
«Касабланка» (1942). Вибір Єлизавети Чижик. Чому: Прекрасна екранізація про вибір і людську гідність. Сюжет фільму зосереджений на внутрішньому конфлікті людини, якій доводиться вибирати між боргом і почуттям. Власне, як і в журналістиці.
«Тенет». Вибір Олександра Хребта і Фаїни Вауліної.
Чому: Олександр Хребет «Просто тому що це єдиний фільм 2020 року, який я подивився». Фаїна Вауліна: «Так склалося, що останнім часом в кінотеатрі я була в основному на супергеройських фільмах. У 2020 році, зі зрозумілих причин, я взагалі потрапила в кінотеатр три рази, але «Тенет» був вартий того, щоб бути одним з них. По-перше, він дійсно змушує думати, і ти отримуєш від цього неймовірне задоволення. По-друге, коли ти дивишся на екран, ти розумієш, що якщо там літак - то це літак, а не зелений фон і частина кабіни. І від цього теж отримуєш задоволення - від того, що режисер настільки любить свою справу, що заморочився до того, щоб зняти справжній літак».
«Тепер я йду у дику далечінь». Вибір Вікторії Хмілевської.
«Обіцянка на світанку». Вибір Наталії Братусь.
Серіали
«Роки». Вибір Юлії Мостової. Чому: Одна людина сказала мені, що серіал знятий за моїм сценарієм. Подивилася. Не зовсім згодна: все може бути гірше). Тому, гляньте. Треба розуміти, з чим доведеться битися.
«Людина у високому замку». Вибір Юлії Мостової. Чому: Знято цікаво, красиво, страшно. Ми перестаємо цінувати свободу, а серіал нагадує, чому вона того варта.
«Фарго», 4 сезон. Вибір Юлії Самаєвої.
«Спіймати Кайдаша». Вибір Оксани Онищенко. Чому: Це сучасне прочитання повісті Івана Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я". Подобається природна гра акторів, їх мова (хоча і суржик, але він звучить органічно), яскраві характери і промовисті деталі (від радіо за фіранкою, що волає зранку, і до погляду паралізованого Кайдаша, яким він проводжає сина на війну). Фільм затягує і не відпускає до останньої хвилини. Цікаво навіть тим, хто травмований шкільною програмою з літератури і має алергію на класику. Можливо, це спонукатиме його перечитати класичні твори
"Одного разу вночі". Вибір Алли Котляр.
"Голлівуд". Вибір Анни Здоренко. Чому: Чим складніші обставини, тим більше хочеться чогось теплого і світлого. Це дуже наївна добра казка про кіно.
"Ферзевий гамбіт". Вибір Анни Здоренко, Єлизавети Чижик, Вікторії Хмілевської. Чому: Єлизавета Чижик: «Динамічний і гострий. Складний і простий. Багато про що, але про одне - про людину. Про самотність, залежність, жадобу до перемоги і про те, як важлива людині підтримка. Будь то турнір з шахів, коронавірус або глобальний карантин. Кожній людині важливе відчувати, що вона не самотня».
Анна Здоренко: ідеалістична екранізація, що відродила інтерес до шахів. Захотіли грати навіть ті, хто ніколи не вмів.
"Чорне дзеркало". Вибір Анни Здоренко. Чому: Карантин просто спонукав переивитися всі сезони і таки дістатися до "Брандашмига". В рамках кінематографа - це відкриття, але далеко не для геймерів, які давно знайомі з жанром "інтерактивне кіно".
«Декстер». Вибір Ольги Чекіс.
«Пітьма». Вибір Олександра Хребта. Чому: «У трьох сезонах від Netflix є майже все: подорожі в часі, детектив, непрості головоломки і дрібні деталі, які не варто пропускати. Sic mundus creatus est. Окремі емоції викликає сама картинка».
«Академія Амбрелла». Вибір Юлії Москаленко.
«Корона». Вибір Наталії Братусь.
«Хлопаки». Вибір Фаїни Вауліної. Чому: Коли я подивилася трейлер, я подумала, що це комедія про супергероїв з туалетним гумором, яка мені точно не зайде. Але все ж вирішила подивитися. Виявилося, що нічого з того, що я думала спочатку, в серіалі немає. Крім супергероїв, звичайно. Насправді це історія про звронтний бік світу супергероїв, про корпорацію, яка вершить долі людей для отримання вигоди, і про безмежне і безумовне кохання.
Пісні
KALEO - I Can not Go On Without you. Вибір Юлії Мостової. Чому: допомагають сумувати. Це краще, ніж депресувати.
«Бумбокс» - ДШ. Вибір Юлії Мостової. Чому: Люблю «Бумбокс». Вони не розчаровують. Душа без шкіри. Але в їх анатомію ти завжди можеш домалювати себе - вони залишають місце.
LETAY - "Мила моя". Вибір Алли Котляр.
KALUSH - «Зорі». Вибір Юлії Самаєвої.
Океан Ельзи «Тримай». Вибір Оксани Онищенко. Чому: Буквально за два тижні до Нового року "Океан Ельзи" презентував новий сингл "Тримай". Це той старий добрий ОЕ, який ми знаємо і за яким скучили. Святослав Вакарчук назвав пісню криком душі, одягненим у краще музичне "океанівське" вбрання. Тут все прекрасне - і слова, і музика, і вокал, і кліп. Пробирає до мурашок.
Монеточка - «Переживу». Вибір Анни Здоренко. Чому: Резонує з моїм світосприйняттям: щоб не трапилося, не можна опускати руки.
UK Shanty. Вибір Ольги Чекіс. Чому: Тому що це приємні спогади. У листопаді 2019-го я їздила до Цюриха та Парижа. Встигла проскочити до пандемії, плюс це була моя перша подорож до Європи. І ось, стоячи на вершині гори Утліберг, я слухала саме цю пісню. Вийшло дуже атмосферно. Гори, сніг, альпійські пейзажі внизу і над усім цим Музика.
«Ветер перемен». Вибір Єлизавети Чижик. Чому: «Он придет, он будет добрый, ласковый, Ветер перемен» - правильні слова про надію. Адже як прожити людині без неї в такий складний час?
False Prophet - Боб Ділан. Вибір Олександра Хребта. Чому: Хотілося б вписати сюди весь новий альбом Монеточки, але нехай буде Боб Ділан False Prophet зі свіжого альбому Rough and Rowdy Ways.
«Бумбокс» - «Ангела». Вибір Юлії Москаленко. Чому: Тому що «Бумбокс» – це завжди про справжнє. Пісня про те, що не всі є таким, яким нам здається... У кліпі команда в символах зібрала ключові події незалежної України. Музиканти показали як через ці події змінювалася держава.
Lana Del Rey - California. Вибір Вікторії Хмілевської.
DakhaBrakha - Baby. Вибір Наталії Братусь.
Статті/Проєкти ZN.UA
«Коронавірус, глобалізація і націоналізм». Вибір Юлії Мостової.
«Євген Головаха:« Якщо інтелектуальна еліта суспільства складе руки, то суспільство почне стрімко деградувати, і ми опинимося в пеклі»». Вибір Алли Котляр. Чому: Мені подобається її герой).
«Торт на тарілці через зум». Вибір Оксани Онищенко.
"Біля розбитих ночов". Вибір Сергія Следзя. Чому: рекордсмен року, на думку читачів.
«Країна по поличках». Вибір Юлії Самаєвої, Ольги Чекіс, Анни Здоренко, Юлії Москаленко, Вікторії Хмілевської, Наталії Братусь.
Чому: Анна Здоренко: Титанічна праця невеликої команди
«Український сором». Вибір Єлизавети Чижик. Чому: Пам'ятаю, читаючи цю статтю, я їхала в метро. З очей котилися сльози... Людський і глибокий текст про часом нелюдські вчинки людей. Але всі ми маємо право на промах, після якого, я сподіваюся, завжди піде робота над помилками.
«Велика «шахівниця» для гри в ґо». Вибір Олександра Хребта
«Айя-Софія, земна і небесна». Вибір Олександра Хребта.
«А судді хто?». Вибір Юлії Москаленко.