Нещодавнє загострення у Червоному морі змусило світових постачальників важливих товарів замислитися — але це навряд чи єдина проблема, з якою зіштовхнуться великі перевізники з початком 2024 року. Про це пише Reuters.
Такі гіганти, як Maersk кажуть, що галузь, на яку припадає 90% світової торгівлі, зіштовхнулася з можливістю значних перебоїв - від війн до посух, що впливають на ключові маршрути, такі як Панамський канал. Складні графіки руху, ймовірно, будуть вибиватися з ритму для гігантських контейнеровозів, паливних танкерів та інших вантажних суден протягом усього року.
Це призведе до збільшення затримок і зростання витрат для таких торговців, як Walmart, IKEA і Amazon, а також виробників продуктів харчування, таких як Nestle, і бакалійних компаній, включаючи Lidl.
"Здається, це нова норма - ці хвилі хаосу, які то здіймаються, то спадають. Перш ніж ви повернетеся до певного рівня нормальності, трапляється інша подія, яка вибиває все з колії", - сказав генеральний директор компанії Basic Fun у Флориді, яка відправляє іграшки з китайських фабрик до Європи та США, Джей Форман.
Додаткові ризики 2024 року включають можливе розширення нападів на судна у Червоному морі на Перську затоку, що може вплинути на постачання нафти, тоді як потенційне загострення ситуації навколо Тайваню також може вплинути на важливі торговельні шляхи, вважає головний аналітик компанії зі збору даних про вантажоперевезення Xeneta Пітер Сенд, Війна Росії проти України продовжує впливати на торгівлю зерном.
У п'ятницю, 5 січня, Maersk приєдналася до інших великих морських перевізників у перенаправленні суден подалі від Червоного моря, щоб уникнути атак ракет та безпілотників у районі, який веде до важливого короткого шляху Азія-Європа через Суецький канал. Цим маршрутом проходить понад 10% усіх морських перевезень і майже третина світових контейнерних перевезень.
У той час як танкери з нафтою і паливом для Європи продовжують проходити через Суецький канал, більшість контейнеровозів перенаправляють вантажі в обхід південного краю Африки, оскільки єменські хусити атакують судна в Червоному морі на знак підтримки ХАМАС, проти якого воює Ізраїль.
Витрати судновласників на паливо зросли до $2 млн за рейс в обидва кінці при обході Суецького каналу. Зростання витрат може призвести до підвищення цін для споживачів, хоча Goldman Sachs заявив, що інфляційний шок не повинен бути настільки сильним, як хаос, викликаний пандемією 2020-2022 років.
"Перший квартал буде трохи божевільним для всіх", - вважає генеральний директор компанії OL USA, яка займається вантажними перевезеннями, Алан Баер.
За даними постачальника програмного забезпечення для ланцюгів поставок Project44, кількість переходів через Панамський канал, який є альтернативою Суецькому каналу, скоротилася на 33% через низький рівень води. Це призвело до різкого зростання вартості морських перевезень таких товарів, як пшениця, соя, залізна руда, вугілля та добрива, наприкінці 2023 року.
Дедалі частіші суворі погодні явища мають більш безпосередній вплив, ніж політична напруженість. Бразилія постраждала від подвійного удару: історичної посухи на Амазонці та надмірних дощів на півночі країни — це призвело до того, що наприкінці 2023 року в порту Паранагуа утворилася довша, ніж зазвичай, черга з кораблів, за кілька місяців до пікового сезону відвантаження соєвих бобів.
"Ви завжди можете сказати: "Це разова подія", але якщо такі разові події трапляються щомісяця, це вже не разові події", - сказав керуючий партнер компанії, яка надає консультації з торгівлі сировинними товарами, Breakwave Advisors Джон Картсонас.
Раніше автори FT зробили свій прогноз про те, що чекає на світ у 2024 році, а журнал The Economist випустив традиційний огляд головних тем цього року. Серед топових залишається війна РФ проти України.