Лише близько чверті російськомовних українців, а саме 26%, підтримують норму «мовного закону» про обслуговування українською мовою при збереженні можливості обслуговування клієнтів іншими мовами на їхнє прохання. Серед носіїв української мови прихильників цієї норми закону 63%, йдеться в спільному опитуванні фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та соціологічної служби Центру Разумкова до Дня української писемності.
При цьому соціологи зазначають, що саме рідна мова є більш значущим фактором, ніж регіон походження респондентів. Серед тих мешканців південних та східних регіонів України, для яких рідною мовою є українська, більшість підтримують норму закону. Натомість носії російської мови навіть на заході та в центрі країни більше не підтримують цю норму закону, ніж підтримують.
Загалом серед українців без врахування мови спілкування 55% підтримують перехід сфери обслуговування на українську мову, а 21% таку норму не підтримує і ще майже для 18% українців це байдуже.
Водночас понад половини українців — 59%, вказують, що за останні пів року використання української мови у сфері обслуговування та торгівлі стало більше. А от 31% опитаних не помітили будь-яких змін у частоті вживання української мови.
Збільшення частоти використання державної мови помітили в усіх регіонах. При цьому на сході найчастіше (44%) говорили, що використання української суттєво зросло (і ще 20% завважували, що збільшилося трохи). Однак на півдні найчастіше відзначали, що з використанням мов нічого не змінилося (41%).
Загальнонаціональне опитування було проведене Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова з 29 липня по 4 серпня 2021 року в усіх регіонах України за винятком окупованих територій. Опитування проведено методом особистого інтерв'ю серед 2019 респондентів. Теоретична похибка вибірки не перевищує 2,3%.
25 квітня 2019 року Верховна Рада ухвалила закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної», який деталізував правила вживання української мови в різних сферах життя: від бізнесу до освіти. 16 січня 2021 року набуло чинності правило закону щодо обов’язкового обслуговування українською мовою, якщо клієнт не попросить перейти на іншу. Однак за пів року дії цієї норми мовний омбудсмен отримав 2126 повідомлень про порушення.