ТАТО, МАМА, Я — РЕКЛАМНА СІМ’Я

Поділитися
«Всі рекламні сім’ї схожі одна на одну...» Проглянувши поспіль кілька рекламних роликів, головні г...

«Всі рекламні сім’ї схожі одна на одну...» Проглянувши поспіль кілька рекламних роликів, головні герої яких — члени одного щасливого і благополучного осередку суспільства, напевно, багато хто погодиться із подібним перефразуванням Льва Миколайовича. Як правило, будь-яка «рекламна» сім’я має досить високий рівень доходів, дотримується патріархальних традицій, а всі її члени невимовно люблять один одного і буквально випромінюють навколо себе стан повної задоволеності життям. Навіть хворий у «сімейній» рекламі виглядає привабливо, а найсучасніший підліток — цілком благопристойно, принаймні, перебуваючи у товаристві батьків.

Тим часом, на теренах СНД відсоток сімей із середнім статком украй низький, а тих, хто мешкає у великих просторих квартирах, зі смаком обставлених стильними меблями й обладнаних сучасною побутовою технікою, — і поготів. Складно знайти і сім’ю (за даними психологів та результатами соціологічних досліджень), взаємини в якій засновані на повному порозумінні і взаємодопомозі, причому не лише між чоловіком і дружиною, а й, скажімо, між невісткою та свекрухою. Більше того, в останні роки, зазначають психологи, сам інститут сім’ї «дав тріщину»: чоловік і дружина більше не прагнуть будь-що зберегти шлюб. Подібні тенденції знайшли відбиток і в законодавстві: Сімейний кодекс узаконив цивільний шлюб і роздільне проживання членів подружжя. На що ж у такому випадку орієнтуються творці «сімейної» реклами? Про це ми вирішили поговорити з психологами Інституту реклами Ольгою Лозовою і Ольгою Тополь.

— Головна мета будь-якої реклами — продати товар. Нерідко для досягнення цієї мети потрібно не лише поінформувати покупця, а й створити у нього позитивне ставлення до рекламованого товару. Адже, як відомо, не завжди покупки продиктовані необхідністю: жінка може витратити купу грошей на речі, що просто викликають у неї позитивні емоції, виникають під впливом не завжди усвідомлених асоціацій. Викликати відповідні емоції можна, уміло впливаючи на людське несвідоме.

— В одній із західних брошур з реклами я знайшла рекомендації з використання образу сім’ї. Пропонувався такий варіант: оголошення про продаж нового будинку доповнити фотографією сімейної пари, котра тримається за руки, і дати заголовок — «Щасливі сім’ї усього за 20 доларів на тиждень». Автор брошури запевняв, що оголошення стане не лише зверненням до уроджених інстинктів, а й роз’ясненням, як легко можна задовольнити збуджені цим інстинктом бажання — теплий затишний дім і сім’я в ньому. Виходить, образ щасливої сім’ї — це те, до чого підсвідомо прагне кожен?

— Тенденція до культивування образу сім’ї існує практично в усьому світі. Коли автор рекламного ролика вдається до нього, він передусім виходить із того, що сім’я — це добре, це непроминуща цінність. Попри соціальні зміни в суспільстві, більшість людей — як у нас, так і за кордоном, — усе ж продовжує вважати сім’ю однією з головних цінностей у житті. Тому образ щасливої і забезпеченої сім’ї викликає позитивні емоції і сприяє просуванню товару на ринку.

— Апелюючи до несвідомого, подібна реклама закладає в споживачів і цілком усвідомлені ціннісні орієнтування: ось, мовляв, яким має бути життя нормальної сучасної людини, якою має бути її сім’я і взаємини в ній, ось до чого слід прагнути.

— Почасти це так: реклама дійсно багато в чому формує систему цінностей людини, особливо підлітка, більше від інших вікових категорій схильного до впливу ззовні. Хоча свідомо жоден рекламодавець не прагне впливати на світогляд покупця — це, так би мовити, побічний продукт реклами. У принципі, те, що в рекламу прийшла сім’я, — явище позитивне. Інша річ, як експлуатується цей образ, що прищеплює. Сьогодні залучення психолога до створення рекламного продукту — справа не така вже часта. Саме цим пояснюється той факт, що далеко не всяка реклама викликає позитивні асоціації, нерідко в ній діють психологічно відразливі особи, не завжди психологічно точним є текст, частота і час його появи. Здається, що в майбутньому «рекламна сім’я» стане різноманітною за формою, більш сучасною, можливо, нестиме і певну соціальну спрямованість.

— Поки ж вона нав’язує еталоном образ патріархальної сім’ї. У багатьох самостійних жінок це викликає не позитивні емоції, а роздратування.

— Часто замовником подібної реклами виступають західні фірми. Вони і нав’язують заохочувану в їхньому суспільстві модель сучасної й водночас релігійної католицької сім’ї, главою якої є чоловік. Але сказати, що вона неефективна, не можна. Звісно, далеко не кожній жінці імпонує роль домогосподарки, котра із задоволенням клопочеться на кухні, обслуговує чоловіка та дітей. Проте підсвідомо будь-яка, як емансипована так і патріархального складу, жінка хоче почути схвалення своїм діям, у тому числі і пов’язаним із кулінарними досягненнями. До того ж, попри патріархальність сюжету, рекламується досить зручний продукт — ті ж бульйонні кубики, — спрямований на «розкріпачення» жінки. Є й ще одна причина, через яку автори рекламних роликів експлуатують сімейні сюжети. Відомо, що найефективніше сприяють просуванню товару на ринку образи жінки, дитини і тварини. Саме в такій послідовності. А де можна показати їх разом, домігшись максимального ефекту? У сім’ї.

Словом, дружна і щаслива рекламна сім’я навряд чи зникне з екранів наших телевізорів і рекламних буклетів — принаймні у доступному для огляду майбутньому. Адже те, чого в остаточному підсумку прагне людина, — це задоволення своїх основних потреб у комфорті, фізичному і душевному здоров’ї, любові, у відчутті своєї необхідності і надійного тилу за спиною. Все це може дати лише сім’я.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі